Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
China Southern beschikt over 5 Airbus A380 toestellen en vliegt met dit type toestel ook tussen Beijing en Amsterdam. Alhoewel de Chinese maatschappij vooral internationaal vliegt met het grootste passagiersvliegtuig ter wereld, wordt er ook binnen China gevlogen met een A380. Vorig jaar had ik het geluk om met China Southern in business class op de A380 te vliegen tussen Beijing en Guangzhou. In dit artikel een review van deze vlucht.
Dit artikel is onderdeel van een reeks met artikelen over een lange reis door Azië en Oceanië. Lees hier en hier meer over deze reis.
Inchecken
Nadat ik met Garuda Indonesia in business class was aangekomen vanuit Denpasar, moest ik eerst door immigratie. Dit duurde allemaal vrij lang, maar gelukkig kon ik even later met een stempel in mijn paspoort naar boven lopen. In tegenstelling tot de moderne terminal 3 ziet terminal 2 er helemaal niet bijzonder en modern uit. Toen ik er was stonden er lange rijen met mensen te wachten voor de incheckbalies.
Alhoewel ik op hetzelfde award ticket (3 vluchten business class voor slechts 25.000 miles en ongeveer € 100,- aan belasting) reisde, moest ik wel inchecken, omdat ik met een andere airline zou vliegen. Dat incheckproces verliep erg traag en er waren enige taalproblemen. Ik overhandigde mijn paspoort en de medewerker deed zijn werk. Ik vroeg nog of er een raamplek op het upperdeck beschikbaar was waarop hij me iets in het Chinees antwoordde. Toen hij mij het computerscherm liet ziet, bleek dat alle raamplekken bezet waren, jammer.
China Southern VIP Lounge
Gewapend met twee China Southern boarding passen en een uitnodiging voor de China Southern VIP Lounge ging ik door de security en paspoortcontrole. Bij de balie van de lounge was het erg druk, maar even later stond ik gelukkig in de lounge. Alhoewel de lounge uitzicht biedt op de vliegtuigen, was ik erg teleurgesteld.
De hele ruimte zag er helemaal niet sfeervol uit en ik had hier niet het echte loungegevoel. Bovendien stelde het buffet ook niet veel voor, vooral eigenlijk alleen maar Chinese maaltijden, zoals soep en vis als ontbijt. Ook was er geen koffieautomaat met cappuccino te vinden, maar in plaats daarvan stond er een koffiekan met een lege fles melk.
Ook het internet was erg langzaam in deze lounge. Het personeel was echter erg vriendelijk en proactief, regelmatig werden er boarding calls gedaan en ik werd zelfs gevraagd of ik niet op een vlucht eerder zat, omdat er nog een aantal passagiers mistten. Na een half uurtje had ik het hier wel voor gezien ik liep ik richting de gate. Daar stond de gigantische A380 al klaar!
Boarding
Tot nu toe was ik helemaal niet onder de indruk van China Southern. Het inchecken was eigenlijk een grote chaos en mijn verblijf in de China Southern VIP Lounge was eerlijk gezegd helemaal niet aangenaam. Bij het boarden van de vlucht hoopte ik dat China Southern me vanaf nu zou verrassen. Voor ik het toestel instapte, maakte ik nog een foto.
Aan boord werd ik zeer vriendelijk begroet en mocht ik bij het tweede gangpad linksaf gaan. Deze A380 beschikt over 70 business class stoelen op het upperdeck in een staggered 1-2-1 configuratie. Daarnaast zijn er op het benedendek ook nog 8 first class suites aanwezig en verder biedt het toestel nog plaats aan maar liefst 428 economy passagiers.
Tijdens het boarden was het erg druk, maar gelukkig werd alles in goede banen geleid door de crew. Zo werd ik keurig begeleid naar mijn stoel, 12H. Alhoewel het niet officieel een raamplek is, kon ik toch nog wat van buiten meekrijgen. Op mijn stoel lag een groen kussen klaar.
Nadat ik mijn handbagage had opgeborgen in een van de bagagevakken boven mij, nam ik plaats. De stoelen bieden eigenlijk niet heel erg veel beenruimte en zeker niet voor iemand van 1,87 m zoals ik. Ze zitten echter wel comfortabel.
Aan mijn rechterkant trof ik de stoelbediening aan en ook zijn er bagagevakken aanwezig onder het raam, altijd erg handig om spullen in op te bergen en zeker tijdens landen en opstijgen. Ook is er een leeslampje te vinden en stond er een flesje water voor me klaar.
Verder trof ik nog een koptelefoon aan en op de voetensteun voor mij lagen een deken en pantoffels klaar. Het tafeltje kun je van je rechterkant naar je toe draaien en dan uitklappen.
Terwijl ik alles wat bestudeerde, kwam de crew langs om zich voor te stellen en te vragen wat ik wilde drinken. Ik had de keuze uit jus d’orange, water en citroensap. Er werd dus geen champagne geserveerd voor vertrek.
Ik ging maar voor de citroensap en deze smaakte erg lekker, zeker aangenaam als je een tijd hebt gewacht. De A380 bleek behoorlijk vol te zitten en daardoor duurde het nog wel even voordat we konden vertrekken.
Eten en drinken
Vervolgens duurde het nog wel een half uur voordat we konden vertrekken. Het was behoorlijk druk op de Beijing Capital Airport en meerdere vluchten waren vertraagd. Gelukkig had ik op Guangzhou ruim 7 uur overstaptijd, dus ik zat niet te stressen. Toen we eenmaal in de lucht waren, werd er wel champagne geserveerd inclusief nootjes.
Er kwam een fles Taittinger Champagne tevoorschijn en daar zeg ik geen nee tegen. De crew was zeer vriendelijk en belangstellend en daardoor was ik mijn slechte ervaring met China Southern op de grond helemaal vergeten. Ik was benieuwd hoe deze vlucht verder zou verlopen.
Terwijl ik genoot van de champagne, ging ik de menukaart maar eens bestuderen. Er was veel keuze, bij het hoofdgerecht kon ik maar liefst kiezen uit 5 opties. Van gestoofde eend tot Kantonese hot pot rijst en van Pan Fry Sea Tilapia in Sojasaus tot een vegetarische maaltijd. Om toch een beetje in de Chinese sfeer te blijven, besloot ik te gaan voor de China Southern Deluxe Beef Noodle Soup Ensemble.
De voorgerechten werden gelijk met het hoofdgerecht geserveerd. Zo was er ook kip Cordyceps flower soep wat toch erg verrassend goed smaakte. Daarnaast werden er ook gemarineerde garnalen en selderij met walnoten geserveerd. Het eten was erg pikant, maar smaakte erg lekker. Na deze Chinese maaltijd was het tijd voor het dessert.
Het dessert bestond uit vers fruit met ijs en daarbij nam ik ook nog een champagne. Tussen de maaltijden door vroeg de crew vriendelijk en belangstellend of alles naar wens was, waarop ik glimlachend antwoordde dat ik tevreden was met deze service en lekker eten.
Na al dit lekkere eten ging ik maar eens kijken wat het in-flight entertainment te bieden had. Het scherm is niet heel erg groot, maar het aanbod aan films en series viel me redelijk mee, toch nog wel veel westerse animatie. De afstandsbediening van het in-flight entertainment is te vinden onder het scherm. Rechts daarvan zijn ook nog enkele USB-poorten te vinden.
De 20 passagiers helemaal voorin de business class cabine hebben toegang tot slechts 1 business class toilet en deze is te vinden aan de linkerkant van de trap. Daarnaast zijn er nog 4 toiletten tussen de business class en economy class cabine te vinden.
Aankomst
Alhoewel we met ruim een half uur vertraging vertrokken waren uit Beijing, kwamen we toch nog redelijk op tijd aan op Guangzhou. Met een klap landde de enorme A380 op de landingsbaan en taxieden we naar terminal 2. Ik bedankte de crew voor deze aangename en positief verrassende vlucht en verliet het toestel. Dit moest gek genoeg met een trap gebeuren en dat had ik bij een A380 nog nooit meegemaakt. Zo krijg je een goed idee hoe groot dit toestel eigenlijk is.
Vanuit de bus nam ik nog een foto en daarna kwam er toch echt een einde aan deze bijzondere ervaring. Vanuit de aankomsthal nam ik de roltrap naar boven om een uurtje later weer door de paspoortcontrole te gaan voor mijn vlucht met China Southern in business class op een Boeing 737 MAX. Hiervan kun je binnenkort een review lezen.
Geef een reactie