InterContinental Investeert in Slimme Hotelkamers2 min leestijd

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Je denkt bij een hotelkamer misschien niet direct aan de nieuwste snufjes op het gebied van kunstmatige intelligentie. InterContinental ziet hier wel de meerwaarde van in om de ervaring van de gast verder te verbeteren. De hotelketen gaat samenwerken met het Chinese Baidu om de zogenaamde ‘Smart Rooms’ te ontwikkelen. 

Slimme Hotelkamers

Wat maakt de hotelkamers dan zo slim zul je misschien denken? De kamers zullen volledig bestuurbaar zijn met je stem. Je kunt bijvoorbeeld ‘de kamer’ vragen om de sfeer (verlichting) in de ruimte geschikt te maken om een afspraak voor te bereiden. 

De software, die nog volop in ontwikkeling is, geeft het hotelmanagement een overzicht van alle digitale systemen in het hotel. Als er iets mis is dan kan er gelijk actie worden ondernomen. Wat nog veel interessanter is: hotelkamers kunnen gepersonaliseerd worden als de wensen van de gast bekend zijn. Bijvoorbeeld door de kamer direct geschikt te maken om nog wat werk te doen. Of misschien juist een romantisch verblijf voor twee?

Millenials

De keten lijkt zich hiermee vooral op de steeds groter wordende generatie millenials te richten. Volgens IHG waarderen jongeren het als hotels deze nieuwe technieken gebruiken. De samenwerking met het Chinese Baidu is dan ook een handige zet. Zoekmachine Baidu is namelijk erg populair onder de Chinese jongeren. 

Test in China

Het nieuwe concept zal in China worden getest. Onder andere het InterContinental Beijing Sanlitun en het InterContinental Guanzhou Exhibition Centre zullen als eerste van start gaan. Nog dit jaar wil de hotelgroep 100 suites gereedmaken voor de test. Het gaat in ieder geval om hotels in de grote(re) steden van het Chinese vasteland.  

AccorHotels

Een tijd terug maakte de Franse hotelketen AccorHotels ook enkele innovatieve ontwikkelingen bekend. Het is goed te zien dat hotels met hun tijd meegaan. Dit komt alleen maar ten goede aan de ervaring van de gasten. 

Uiteraard blijft het belangrijk dat de hotels ook hun basis op orde hebben. Helaas maken we allemaal wel eens mee dat simpele zaken als de airco, televisie of het internet niet (goed) werken. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *