Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Afgelopen week vond op het nieuwe Al Maktoum International Airport de Dubai Airshow plaats. Hoogtepunt van de conferentie was de presentatie van de nieuwe First Class van Emirates waarover je hier meer kan lezen. Ook presenteerde de maatschappij een verfriste Business en Economy Class. Hoewel Emirates de show stal, waren er nog veel meer grote luchtvaartbedrijven aanwezig om zichzelf en hun producten te presenteren. Een overzicht.
Emirates
Naast de triple seven met de nieuwe cabines was ook de 100ste Airbus A380 van de maatschappij aanwezig. Net als de nieuwe 777 had deze een speciaal livery met een afbeelding van Sheikh Zayed.
Verder maakte de Emirates Executive A319 deel uit van de static display, maar deze was alleen toegankelijk voor VIPs van de airline.
Etihad
In de achtertuin van concurrent Emirates had Etihad Airways uit Abu Dhabi weinig nieuws te melden. Wel was de maatschappij aanwezig met de Airbus A380 in een aangepast kleurenschema ter ere van de opening van het Louvre Abu Dhabi. Aan boord konden de Economy Class, Business Class, First Apartments en The Residence bekeken worden. Ook was de Etihad Experience truck aanwezig, waarvan je eerder hier een verslag hebt kunnen lezen.
Daarnaast was er een bijzondere A320 van de maatschappij op de static display. Het Flying Testbed voert geen commerciële vluchten uit maar wordt gebruikt door een Emirati satellietbedrijf Al Yahsat en telecomprovider du om de volgende generatie van inflight wifi te ontwikkelen. Uiteindelijk moeten passagiers een verbinding van 200 mbps kunnen gebruiken.
Boeing
Naast de bestelling van 40 787 Dreamliners door Emirates koos ook de tweede airline uit Dubai voor Boeing. Low-cost maatschappij FlyDubai, die tegenwoordig nauw samenwerkt met Emirates, plaatste een order voor 225 Boeing 737 MAX vliegtuigen, zowel de -8, -9 en -10 varianten. Met een listing-price waarde van 27 miljard USD is dit de grootste order ooit door een maatschappij uit het Midden-Oosten voor een single-aisle vliegtuig. Op de Airshow stelde FlyDubai al haar eerste 737 MAX tentoon met een nieuwe cabine. In de Business Class zijn de seats full-flat. Een bijzondere keuze voor een lowcost-airline.
Airbus
Airbus demonstreerde tijdens de flying display haar Airbus A350. Hoewel concurrent Boeing een bestelling van de 787 Dreamliner binnensleepte boven de A350, kreeg Airbus wel haar grootste bestelling ooit. Indigo Partners heeft maar liefst 430 Airbus A320neo Family vliegtuigen besteld. Deze zullen worden ondergebracht bij vier low-cost airlines; Volaris in Mexico, Wizzair in Hongarije, JetSMART in Chile en Frontier in de VS. De cataloguswaarde van deze order is maar liefst 50 miljard USD.
Overige vliegtuigen
Dubai en het Midden-Oosten is een ideale afzetmarkt voor private jets. Maatschappijen als Gulfstream en Bombardier waren daarom uitgebreid aanwezig met hun corporate jets. Voor wie een Gulfstream of Falcon te klein is stuurde maatschappij Deer Jet de enige private Boeing 787 ter wereld naar de luchthaven.
Hoewel een Airshow vaak wordt aangegrepen door bedrijven om hun nieuwste paradepaardjes te tonen was er ook een bijzonder klassiek vliegtuig; een DC-10 van Orbis. Dit vliegtuig, genaamd The Flying Hospital, is een operatiekamer met vleugels. Het vliegtuig dat gedoneerd is door FedEx vliegt de wereld over naar ontwikkelingslanden om oogoperaties uit te voeren en lokale artsen te trainen. De DC-10 is uitgerust met een steriele operatiekamer, laboratorium, verpleegruimte en een klaslokaal waar een operatie live te volgen is.
Geef een reactie