Review: Cebu Pacific Economy Class | Cebu – Manilla | ATR 72-60016 min leestijd

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Er zijn niet zo heel veel airlines met propellervliegtuigen in de vloot. Het Filipijnse Cebu Pacific staat echter wel op dit lijstje. Tijdens onze reis door Azië vlogen we met dochteronderneming cebgo van Cebu naar Manilla in de ATR 72-600. In deze review lees je alles over onze ervaringen met de ATR 72 van Cebu Pacific. 

Boeking via Cebu Pacific

De vlucht van Cebu City naar Manilla heb ik geboekt via de website van Cebu Pacific. De vlucht wordt echter uitgevoerd door cebgo, dit is de regionale airline van Cebu Pacific. De boeking omvat niet alleen deze Economy Class vlucht. Ook de vlucht van Manilla naar Tagbilaran hoort erbij. De boeking bevat de volgende binnenlandse vluchten:

  • Van de hoofdstad Manilla (MNL) naar Tagbilaran (TAG) op het eiland Bohol,
  • Van Cebu City (CEB) op het eiland Cebu terug naar de hoofdstad Manilla (MNL).

Van de Airbus A321neo vlucht van Manilla naar Tagbilaran schreven we eerder al deze uitgebreide review.

Voor deze vluchten betaalde ik voor 2 personen een bedrag van in totaal € 205,11. Dat is dus iets meer dan € 100 per persoon. Hierbij zijn handbagage (7 kg) en ruimbagage (20 kg) inbegrepen. Ook kon ik vooraf een stoel selecteren. Hiervoor schafte ik het Go Easy pakket aan. Dat is iets duurder, maar dan heb je dus wel de genoemde voordelen. Eten en drinken is niet inbegrepen. 

InsideFlyer heeft een YouTube-kanaal boordevol met reviews, unieke InsideLooks en boeiende trip reports. We posten wekelijks nieuwe video’s, dus volg ons kanaal om geen video te missen! Van deze review over de vlucht met Cebu Pacific in de ATR 72 hebben we ook weer een videoreview gemaakt.

Check-in en bagage drop op Cebu City International Airport (MNL)

Onze reis door de Filipijnen is in volle gang. We hebben nu de prachtige eilanden Bohol en Cebu bezocht. Het is nu tijd om het vliegtuig te pakken naar Manilla. Hier hebben we nog een paar dagen om de stad te bezoeken. 

Onze Cebu Pacific vlucht van Cebu City naar Manilla vertrek vanuit Terminal 1. We nemen dan ook een taxi van het hotel naar het vliegveld. Het is slechts een klein half uurtje rijden vanuit het hotel. Het is ook mogelijk om per openbaar vervoer naar de luchthaven te reizen. Maar dan doe je er zeker een uur over. Daar komt nog bij dat het nodig is om meerdere keren over te stappen. 

Eenmaal bij het terminalgebouw gaan we op zoek naar de check-in counters van Cebu Pacific. Het staat gelukkig duidelijk aangegeven waar we moeten zijn. Ook deze keer hebben we per e-mail duidelijke instructies gekregen. Ondanks een kleine rij is de bag drop dan ook zo geregeld. 

Na de check-in gaan we richting airside. Hier volgt eerst nog een security controle. Maar ook daar zijn we zo doorheen. In de binnenlandse terminal van het vliegveld van Cebu City treffen we een aantal winkeltjes, cafés en restaurants. Het is allemaal niet heel groot, maar er zijn wel enkele lounges. 

Plaza Premium Lounge Domestic Terminal 1

Voor de vlucht maakten we nog gebruik van de Plaza Premium Lounge. Hier krijgen we toegang dankzij de Priority Pass die is inbegrepen bij de American Express Platinum Card. De lounge is niet heel groot, maar wel leuk ingericht. Bovendien vind ik de fauteuils met de hoge leuningen wel prettig, hierdoor heb je toch net wat extra privacy. 

Het aanbod van eten en drinken is daarentegen wat beperkt. En van de douchefaciliteiten hoef je het ook niet hebben, zullen we maar zeggen. Maar ik moet er eerlijk bij opmerken dat het alsnog prettiger is om in deze lounge het boarden van de vlucht af te wachten dan bij de gate. Want daar is ook weinig te beleven. 

Meer over onze ervaringen met deze lounge lees je in deze uitgebreide review

Cebu Pacific is overigens een Economy only maatschappij. Loungetoegang is dus nooit bij het vliegticket inbegrepen. Een lidmaatschap van Priority Pass of Lounge Pass van Plaza Premium is dan zeker handig als je toch liever in de lounge wacht dan bij de gate. 

Boarding bij Gate 25A

Vandaag is de boarding voor vlucht DG6498 van Cebu City naar Manilla bij Gate 25A. Deze is een verdieping lager dan de winkels en horeca. Eenmaal bij de gate start de boarding volgens schema. De passagiers worden netjes in zones naar voren geroepen. Als we aan de beurt zijn stappen we in de bus die ons naar het platform brengt. 

De korte rit geeft ons de mogelijkheid om de geparkeerde vliegtuigen mooi van dichtbij te kunnen bekijken. Na een paar minuten rijden zet de bus ons netjes bij de ATR 72 van cebgo af. Hier gaan we via de achteringang aan boord middels de trap van het vliegtuig zelf.

Eenmaal aan boord worden we vriendelijk ontvangen en kunnen we opzoek naar ons stoelen op rij 5 voorin het vliegtuig. De crew is erg behulpzaam bij het opbergen van de tassen in de bagagebakken. Maar het zal er ook mee te maken hebben dat de bakken aan de kleine kant zijn, waardoor het passen en meten is om alles netjes erin te krijgen. Grotere bagage werd aan de gate actief ingenomen, we snappen nu waarom. 

Gek genoeg werd er bij de boarding steeds gezegd dat het een volle vlucht zou zijn. Eenmaal aan boord bleek echter dat er nog heel veel stoelen leeg bleven. 

Cebu Pacific (cebgo) ATR 72-600

De vloot van cebgo bestaat enkel uit ATR 72-600 propellervliegtuigen. Deze zogenaamde turboprop vliegtuigen zie je niet heel veel meer tegenwoordig. Leuk dus om weer eens mee te vliegen. Een aantal jaren terug vlogen we in Canada ook met een turboprop op een wel heel bijzondere vlucht. Op de vlucht van Vancouver naar Victoria ging het toen om een De Haviland Dash 400. Check hier de review en bekijk zeker hieronder de review video met prachtige beelden van het uitzicht tijdens de vlucht (en natuurlijk de cabine). 

Bij Cebu Pacific (cebgo) heeft de ATR 72, waar deze review over gaat, een capaciteit van 68-78 stoelen in een 2-2 configuratie. Alle stoelen zijn Economy Class. Het bijzondere aan de cabine is dat niet alle stoelen achter elkaar staan. Voorin zijn ook stoelen die tegenover elkaar staan. 

Cebu Pacific (cebgo) cabine in de ATR 72-600

We vliegen vandaag in de (bijna) 7 jaar oude ATR 72 met registratie RP-C7288. De cabine ziet er op het eerste gezicht netjes uit. De rugleuning van 2 stoelen lijkt uit één stuk te bestaan met aan beide zijdes wel een hoofdkussen. Er is gekozen voor lederen bekleding met donkergroene en donkerblauwe accenten. 

Net als bij de Airbus A321neo van Cebu Pacific hebben ook de ATR toestellen van cebgo geen recline. Maar waar de A321neo nog wel usb-poorten biedt, is dat in de ATR niet zo. Opladen van je mobiele apparaten moet dus even wachten. Qua beenruimte is het overigens ook wat beperkt met 29 inch (74 cm). 

Elke stoel is voorzien van een inklapbaar tafeltje. Deze is middels een soort elastiek ingeklapt. Het tafeltje is wel aan de kleine kant, het buy-on-board menu past er amper op. In de stoelzak is overigens ook een flight safety card te vinden. Er is geen inflight safety systeem. 

Wat betreft comfort is het OK. Gelukkig is dit niet zo’n hele lange vlucht, want ik zou niet kunnen zeggen dat de stoelen heel comfortabel zitten. Het zitkussen is aan de harde kant en de rugleuning ook. Het hoofdkussen maakt het dan nog iets comfortabeler als je even een uiltje wil knappen. 

Service aan boord

Rond de geplande vertrektijd start de piloot de motoren van de ATR 72-600. De cabineverlichting wordt niet veel later gedimd en we verlaten de parkeerpositie op het platform. Ik zie de crew nog een laatste check van de cabine doen en voor we het weten stijgen we op. 

Eenmaal in de lucht nemen we een kijkje op het buy-on-board menu. Het aanbod is voornamelijk gericht op liefhebbers van frisdrank en voorverpakte zoete of zoute snacks. Je kunt ook een blikje San Miguel bier krijgen. De prijzen zijn trouwens alleszins redelijk, zeker naar westerse begrippen.

Er wordt verder geen water, warme drank of kleine snack uitgedeeld. 

Aankomst Ninoy Aquino International Airport

Na een vlucht van 1 uur en 45 minuten komen we een kwartier voor schema aan op de internationale luchthaven van Manilla. Niet veel later mogen we het vliegtuig verlaten. We wandelen zelf over het platform naar het gebouw van Terminal 4. Dit is de terminal voor de binnenlandse vluchten. Bij het bordje ‘Arrivals’ gaan we naar binnen. 

Eenmaal bij de bagagebanden is het wel even wachten op onze bagage en daarna kunnen we door!

Bron foto’s review Cebu Pacific ATR 72: InsideFlyer – Christian

Overzicht

Publicatie Datum

3 November 2024

Voordelen

- Efficiënte check-in en goede service middels duidelijke e-mail instructies
- Mooie kans om weer eens in een Turboprop toestel te kunnen vliegen
- Schappelijke prijzen voor het buy-on-board menu

Nadelen

- Stoelen in de cabine zitten niet echt comfortabel
- Beperkte opbergruimte in de bagagebakken aan boord

Reisklasse

Stoel

Crew

Value

Algemene Waardering

Conclusie

Cebu Pacific is een van de weinig maatschappijen die met ATR turboprops vliegen. Het was dan ook een mooie gelegenheid om dat eens te doen op de vlucht van Cebu City naar Manilla. De check-in en de bagage-afgifte begonnen goed en efficiënt, maar eenmaal aan boord viel het comfort wat tegen. Vooral het stoelkussen zit niet echt lekker. Gelukkig was het maar een relatief korte vlucht.

16 min leestijd">
3.1

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *