Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
De grote wereldwijde problemen op de internationale luchthavens lijken voorbij. Maar inmiddels doen zich weer nieuwe uitdagingen voor. Zo moeten onder meer KLM en Transavia enkele vliegtuigen aan de grond houden in afwachting van reparaties. Transavia moet daardoor noodgedwongen haar zomerdienstregeling aanpassen, zo’n 5% van vluchten komt daardoor te vervallen.
Personeelstekort
Eerst was het een tekort aan personeel, waardoor bijvoorbeeld Schiphol flink in de problemen kwam. De luchthaven paste de capaciteit aan en kwam met een lager maximum aantal passagiers dan in eerste instantie gepland. Hierdoor moesten diverse maatschappijen vele vluchten annuleren. Tijdens de meest recente piekperiode leken in ieder geval de Nederlandse luchthavens goed voorbereid. Het personeelstekort is goed als mogelijk opgelost. Airlines én reizigers blij dus, zou je zeggen.
Wachten op reparaties en onderdelen
Nu doet er zich echter een nieuwe probleem voor wat gevolgen heeft voor de dienstregeling. Omdat Transavia op reparaties en reserveonderdelen wacht staan er momenteel 5 vliegtuigen aan de grond. Deze kunnen dus niet worden ingezet om vluchten uit voeren. Daar komt nog eens bovenop dat Transavia nieuwe vliegtuigen later ontvangt.
Eerder huurde Transavia al extra vliegtuigen in bij leasemaatschappijen als Avion Express. Het gaat om een wetlease van twee Airbus A320-200 toestellen met 180 Economy Class stoelen.
Omdat de stoelcapaciteit toch lager is dan verwacht moet de low cost carrier de capaciteit in juni dus verlagen. Volgens Transavia zal ruim 95% van alle vluchten volgens schema worden uitgevoerd. Maar dat betekent ook dat voor 5% van de vluchten een alternatief gevonden moet worden. Transavia heeft voor bijna 80 procent van de gedupeerde passagiers ‘een redelijk alternatief gevonden’. Wat dat precies betekent is echter niet duidelijk. Zelf stelt de maatschappij voor een beperkte groep passagiers nog geen oplossing te hebben gevonden.
“We bouwen voor de zomer meer garantie in dat een vlucht gewoon wordt uitgevoerd. Passagiers en partners die bij ons boeken, moeten er vooral zeker van kunnen zijn dat ze de reis krijgen die ze met onze vliegmaatschappij willen maken”, aldus CEO Marcel de Nooijer van Transavia. “Dat we het vluchtschema nu aanpassen, zorgt dat er duidelijkheid is die iedereen wenst.”
De rest van de zomer
Transavia zegt voor de rest van de zomerdienstregeling (na de maand juni) hooguit 2% van de vluchten te moeten wijzigen. Het gaat om vluchten gepland in de zomermaanden juli en augustus. Passagiers die een boeking hebben met een vlucht in die periode worden binnenkort geïnformeerd.
De maatschappij zegt dankbaar te zijn voor de inspanningen van reisorganisaties en touroperators om ervoor te zorgen dat veel passagiers alsnog op vakantie kunnen gaan.
Bron foto’s: Transavia
Geef een reactie