Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Om het jaar 2023 goed te beginnen maken we deze winter een weekenduitstapje naar Dublin en omgeving. KLM Cityhopper vliegt vanuit Amsterdam dagelijks non-stop naar meerdere bestemmingen in Ierland. Dit keer vliegen we met de KLM Embraer E190 in Economy Comfort van Schiphol naar Dublin en in deze review lees je alles over onze ervaringen.
Boeking bij KLM
De vlucht met KLM naar Dublin boekte ik direct via de mobiele app van KLM. Als Flying Blue Platinum deelnemer geniet ik van SkyPriority, loungetoegang, extra bagagetoelage en gratis selectie van een Economy Comfort stoel. De gunstige vertrektijd in de ochtend sprak me ook aan, dus de keuze voor KLM is dan snel gemaakt.
De vlucht van Amsterdam Airport Schiphol (AMS) naar Dublin International Airport (DUB) kostte mij € 180 voor een retour. Dit is inclusief belastingen en toeslagen. Ik heb het vliegticket betaald met mijn American Express Flying Blue Platinum Card. Hierdoor ben ik meteen goed verzekerd op reis. Het is overigens ook mogelijk om een Flying Blue Reward ticket aan te schaffen voor deze route, maar daar koos ik deze keer niet voor. Bij een eerdere trip naar Helsinki was dat wel het geval. Door de gunstige tarieven vloog ik toen in Europe Business Class in de Boeing 737-800.
Op de route Amsterdam-Dublin zijn naast KLM nog diverse andere carriers actief. Denk bijvoorbeeld aan easyJet en Ryanair, maar ook Aer Lingus.
Van deze Economy Comfort vlucht in de KLM Embraer E190 van Amsterdam naar Dublin is ook een video-impressie te bekijken. Deze kun je zien op ons YouTube-kanaal. Wist je trouwens dat je op ons YouTube-kanaal nog veel meer reviews, InsideLooks en trip reports kunt bekijken? We posten wekelijks nieuwe video’s, dus volg ons kanaal om geen video te missen!
Check-in Amsterdam Airport Schiphol
In verband met het vroege vertrek van de KL933 naar Dublin verbleef ik de avond van tevoren in het ibis Schiphol Amsterdam Airport. De auto parkeerde ik bij Schiphol Parking P3. Drie dagen parkeren kost zo’n € 55, inclusief de ANWB-korting. Met de gratis Schiphol Parking shuttle bus kwam ik weer terug op de luchthaven, waarna de gratis ibis pendelbus me bij het hotel afzet.
De volgende ochtend neem ik de vroege pendelbus weer naar het vliegveld. De check-in heb ik al via de mobiele app van KLM gedaan, dus ik hoef me niet meer te melden bij de check-in balies. In verband met mijn Flying Blue Platinum status maak ik gebruik van de versnelde security en grenspassage. Ideaal als het druk op het het vliegveld, wat overigens op deze vroege ochtend zeker niet het geval is. Het duurde in totaal ongeveer 20 minuten om van landside naar airside te komen.
KLM Crown Lounge 52
Omdat Ierland niet tot het Schengen gebied behoort kan ik gebruikmaken van de intercontinentale KLM Crown Lounge 52. Deze is een stuk groter dan KLM Crown Lounge 25, die voor de Europese (Schengen) reizigers is bedoeld. Een mooie bijkomstigheid dus.
Het is nog erg rustig in de lounge deze ochtend. Mijn medereiziger en ik genieten dan ook in alle rust van een ontbijtje met yoghurt, croissantjes, fruitsap en thee. Voor reizigers met grote trek is er ook een warm Engels ontbijt beschikbaar bij het buffet. De bars zijn nog gesloten, maar koffie, thee en frisdranken zijn wel verkrijgbaar. Bij het buffet kun je ook verschillende fruitsappen pakken. De baristabar is helaas gesloten. Nagenoeg alle keren dat ik deze lounge bezoek is de barista niet aanwezig. Dat is wel een gemiste kans.
Voor de vlucht moeten we ons melden bij Gate D6. Dit is 5-10 minuten lopen vanaf de lounge. Denk er dus aan om op tijd te vertrekken.
Meer details over onze ervaringen met deze lounge lees je deze KLM Crown Lounge review en InsideLook.
Boarding
Boarding voor de KL933 naar Dublin start rond 7.00 uur bij Gate D6. Na een korte wandeling vanuit de lounge melden we ons voor een controle van het paspoort en boarding pass. Hier is ook een aparte SkyPriority rij voor Europe Business Class en SkyTeam Elite Plus leden.
Na de controle komen we in het wachtgebied uit. KLM Cityhopper-vluchten vertrekken doorgaans vanaf het platform. Een Schiphol bus brengt je naar het toestel toe. Als de boarding start wordt er omgeroepen dat reizigers met jonge kinderen als eerste in de bus mogen stappen. Daarna volgen Business Class passagiers (zone 1) en reizigers met SkyPriority (zone 2). Tot slot volgen de zones 3, 4 en 5. Alhoewel de boarding in zones wel wordt omgeroepen is er verder totaal geen controle op, in tegenstelling tot bij sommige andere SkyTeam maatschappijen.
KLM Cityhopper Economy Comfort
In deze review schrijven we dus over Economy Comfort in de Embraer E190 van KLM Cityhopper. Deze dochteronderneming van KLM vliegt enkel met Embraer vliegtuigen. De Embraer E195-E2 is de nieuwste toevoeging aan de Cityhopper vloot. KLM zelf vliegt op de korte vluchten overigens met de Boeing 737.
De KLM Cityhopper Embraer E190 beschikt over 100 stoelen in een 2-2 configuratie. De E175 heeft er 88, terwijl de grotere E195-E2 er 132 heeft. Het aantal Europe Business Class stoelen is de Embraer vliegtuigen flexibel in te zetten middels een divider. Afhankelijk van de vraag kan deze naar voren of naar achteren geplaatst worden. De resterende stoelen zijn Economy Comfort en de reguliere Economy Class.
Voor deze vlucht heb ik voor mijn medereiziger en mijzelf de stoelen 4A en 4C geselecteerd in Economy Comfort. Deze bevinden zich direct achter de Business Class. De herkenbare blauwe stoelen van de fabrikant Recaro zijn voorzien van lederen bekleding. De hoofdsteun is verstelbaar in vier richtingen. De stoel voor je biedt een prima tafeltje en er is ook een aparte standaard voor je telefoon of tablet en een bekertje. Het tafeltje biedt genoeg ruimte om bijvoorbeeld te werken met een laptop of tablet met toetsenbord. Elke stoel heeft overigens ook een eigen USB-aansluiting.
De Economy Comfort stoel heeft dezelfde beenruimte als Europe Business Dlass. Het gaat om 84 cm tegenover 79 cm in Economy. Verder is er qua stoel geen verschil met Economy.
De bagagebakken zijn een stuk kleiner dan in de Boeing 737. Het ideale aan SkyPriority is dan dat je als een van de eerste passagiers aan boord bent. Dan heb je dus grotere kans dat je trolley in de bagagebak past.
In de stoelzak is naast de safety information card en een zakje ook de Holland Herald te vinden.
Comfort KLM Cityhopper Economy Comfort
Deze Embraer E190 heeft registratie PH-EZL. KLM Cityhopper heeft dit toestel sinds 2010 in lease bij SI Beagle Ltd. De airline heeft op het moment 31 van deze vliegtuigen in de vloot. Naast de E190 is er ook de nog grotere E195-E2. Daar heeft KLM er 14 van. Dit toestel vervoert maximaal 132 passagiers, zoals al eerder benoemd.
Het comfort van de KLM Economy Comfort, een belangrijk punt in deze review, is prima. De 2-2 configuratie is vooral prettig als je met z’n tweeën reist omdat je dan net wat meer privacy hebt. De beenruimte is goed, ook voor lange Nederlanders. Inflight entertainment biedt KLM niet op short en medium haul vluchten, maar dat is bij de Europese concurrentie doorgaans ook niet het geval. De toevoeging van USB-poorten is ook prettig.
Deze E190 beschikt niet over WiFi aan boord, terwijl de E195 dat wel heeft. De Embraer vliegtuigen hebben geen Mood lighting zoals je bij Boeing ziet.
Service aan boord
Tijdens de serviceronde KLM een sandwich met eiersalade en een drankje aan. Er is keuze uit koffie, thee, melk, frisdrank en diverse sappen. Alcoholische dranken zag ik niet voorbij komen, maar bij deze vroege ochtendvlucht zal daar ook weinig vraag naar zijn. In Europe Business Class wordt overigens wel altijd alcohol geschonken, waaronder Heineken bier, diverse wijnen en cava. De drankjes en de sandwich zijn overigens bij de prijs inbegrepen.
De service is zoals nagenoeg altijd bij KLM vriendelijk en correct. Alhoewel de individuele erkenning niet echt aan de orde is maakt de crew toch met diverse passagiers een kort praatje.
KLM Flying Blue
Het loyalty programma van KLM heet Flying Blue. Meer over Flying Blue lees je in onze uitgebreide artikelen hierover. Mocht je nog geen lid zijn van het programma, dan is het altijd mogelijk om kosteloos lid te worden. Je verdient dan zowel miles als XP op in aanmerking komende vluchten.
De vlucht van Amsterdam naar Dublin leverde mij 902 miles en 11 XP op. Normaal krijg je 5 XP voor per vlucht, dus 10 in totaal. Maar omdat ik ook CO2-compensatie had aangeschaft kreeg ik 1 XP extra.
Bron foto’s Review KLM Economy Comfort: InsideFlyer – Christian
Geef een reactie