Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Als je op reis gaat is niets vervelender dan een fikse vertraging of zelfs een annulering van je vlucht. Natuurlijk heb je vaak recht op allerlei compensaties, maar de verloren tijd op je bestemming krijg je er niet mee terug. Sommige maatschappijen scoren beter op een tijdig vertrek en aankomst dan anderen. In dit artikel een overzicht van de airlines die in 2022 het vaakst op tijd waren. In de ranking van vorig jaar hebben zowel Eurowings als KLM een opvallende plek in de Europese Top 10.
On time performance
Jaarlijks onderzoekt het Britse OAG de punctualiteit van de 250 grootste airlines van de wereld. Deze score meet hoe vaak een maatschappij ook daadwerkelijk op tijd vliegt. Een vlucht is volgens OAG ‘op tijd’ indien het vertrek of de aankomst binnen 15 minuten van de oorspronkelijke dienstregeling plaatsvindt. Annuleringen worden in deze berekening ook gezien als te late vluchten. Alleen de passagiersvluchten tellen mee in de punctualiteit. Vrachtvluchten dus niet. Deze score van punctualiteit wordt ook op OTP of on time performance genoemd. Natuurlijk niet te verwarren met Henri Coandă International Airport (OTP), de luchthaven van Boekarest.
Europese airlines die het vaakst op tijd waren in 2022
We starten het overzicht met een lijst van Europese maatschappijen die vorig jaar het meest op tijd waren. Overigens doen de grote airlines van Europa het niet zo goed op het wereldtoneel als het om punctualiteit gaat. Dit heeft alles te maken met de grote personeelstekorten die overal in Europa spelen. In andere werelddelen lijkt dat minder effect te hebben op een tijdig vertrek van de vluchten.
In de Europese top 10 komt op de laatste plaats de nationale carrier van Nederland. KLM vloog ruim 73% van de vluchten op tijd. Dat is minder dan in 2019, toen ging het nog om een on time performance van 78,5%. In dat jaar stond KLM echter op plaats 19, wel een stijging wat dat betreft dus. Op plaats 9 komt LOT Polish Airlines met 74,8%, op de voet gevolgd door het Turkse Pegasus met 75,1%. Plek 7 gaat naar Finnair, waar 77,4% van alle vluchten op tijd vloog. Op #6 komt Norwegian en op #5 ITA Airways met respectievelijk 79,1% en 79,6%. Op de vierde plaats komt Austrian Airlines. De maatschappij die onder de Lufthansa Group valt vloog 81,1% van de door OAG geregistreerde gevallen op tijd.
De top 3 wordt gevormd door Air Europa, Iberia en Eurowings. Zij vlogen respectievelijk 84,4%, 86,5% en 95,3% van alle vluchten op tijd. De meest punctuele Europese airline is dus low cost carrier Eurowings. Laatstgenoemde doet het overigens ook erg goed in de wereldwijde ranking.
Wereldwijde Top 10 van meest punctuele maatschappijen
Als we kijken naar de airlines die wereldwijd het beste scoren komt er een heel ander plaatje naar voren. Als we alleen kijken naar de 20 grootste airlines dan staat er in de top 10 zelfs geen enkele Europese maatschappij. KLM en Air France hebben respectievelijk een 11e en 12e plaats. Lufthansa staat op plaats 15 en British Airways op 17. Air Canada doet het van de grote carriers het ‘slechtste’ met de 20e plaats. De Canadese maatschappij vloog nog geen 52% van alle vluchten op tijd. Bijna 1 op de 20 Air Canada vluchten werd geannuleerd vorig jaar.
Kijken we naar de top tien van meest punctuele grote maatschappijen wereldwijd, dan worden de plaatsen 10 tot en met 6 gevuld door respectievelijk Sprit Airlines, American Airlines, United, Alaska Airlines en Delta. De punctualiteit ligt tussen 73,2% (Spirit) en 81,8% (Delta). Op plaats 5 staat Indigo. Zo’n 83,5% van de vluchten vertrok op tijd. Dat is een flinke verbetering ten opzichte van 2019. Toen stond de Indiase carrier nog op plek 10 in de ranking. Op plaats 4 en 3 volgen Azul en LATAM met een punctualiteit rond de 85%. De tweede plek op de ranking gaat naar Japan Airlines met 88,1%. En de airline die het vaakst op tijd vloog vorig jaar is All Nippon Airways, met 88,8% van de vluchten.
De positief van Eurowings is nog steeds erg knap. De Duitse low cost carrier mag dan wel niet tot de grotere airlines van de wereld behoren, het is wel de meest punctuele van alle beoordeelde Europese maatschappijen. Hetzelfde geldt voor Garuda Indonesia. De maatschappij valt niet in de lijst van de grootste 20. Mede omdat het vorig jaar slechts een kwart van de vluchten van 2019 verzorgde. Maar dat leverde wel een on time performance van 95,6% op.
Meer informatie over de ranking: OAG website
Bron afbeeldingen: Schiphol / Lufthansa Group / Air Canada
Bron omslagfoto: Chuttersnap – Unsplash
Geef een reactie