Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Door de aanhoudende capaciteitsproblemen op Schiphol hebben veel luchtvaartmaatschappijen de afgelopen tijd vluchten verplaatst of geannuleerd. Ook voor de komende maanden beperkt Schiphol de capaciteit, waardoor KLM in september op 65 Europese routes de capaciteit (flink) heeft verlaagd. Voor vier Europese routes komen er echter een aantal vluchten bij.
KLM past Europese routes aan voor september
Om te voldoen aan de beperkte capaciteit van de luchthaven past de luchtvaartmaatschappij de dienstregeling voor de aankomende maand aan. Hieronder vind je de frequentiewijzigingen voor september met een vertrek vanaf Amsterdam Airport Schiphol. Dit is gebaseerd op de data van Aeroroutes en OAG, waarbij de data van 19 juni vergeleken is met 14 augustus.
De bestemmingen waar procentueel gezien de meeste vluchten geschrapt worden zijn Alesund (-50%), Teesside (-46,2%), Belfast (-43,3%), Frankfurt (-40,3%), Basel (-36,7%) en Bristol (-34,4%). Naar Budapest (-0,8%), Milaan Linate (-1%), Lyon (-1,7%), Geneve (1,7%) en Helsinki (-1,7%) worden procentueel gezien de minste vluchten geschrapt.
Naar vier bestemmingen gaat KLM vaker vliegen. Voor Lissabon gaat het aantal vluchten omhoog van 90 naar 119 vluchten voor aankomende maand. Naar Ibiza komen er ook vijf vluchten bij, van 12 naar 17 vluchten in september. De luchtvaartmaatschappij voegt ook een vlucht toe naar Valencia, voor een totaal van 61 vluchten in september. Naar Alicante komen er ook twee vluchten bij, voor een totaal van 32 vluchten volgende maand.
Aan het einde van deze maand tot eind oktober huurt KLM daarnaast twee Embraer 190 toestellen in van German Airways. Deze toestellen worden met name ingezet naar Basel, Dusseldorf, Gothenburg, Nuremberg, Stavanger en Stuttgart.
Overzicht nieuwe frequentie September
Bestemming | Originele frequentie | Nieuwe frequentie | Verschil | Procentueel |
Aalborg | 120 | 98 | -22 | -18,3 |
Aberdeen | 146 | 116 | -30 | -20,5% |
Alesund | 60 | 30 | -30 | -50,0% |
Alicante | 30 | 32 | 2 | 6,7% |
Barcelona | 150 | 143 | -7 | -4,7% |
Basel | 120 | 76 | -44 | -36,7% |
Belfast | 30 | 17 | -13 | -43,3% |
Belgrado | 60 | 56 | -4 | -6,7% |
Berlijn | 236 | 191 | -45 | -19,1% |
Bilbao | 90 | 83 | -7 | -7,8% |
Billund | 150 | 139 | -11 | -7,3% |
Birmingham | 142 | 135 | -7 | -4,9% |
Bologna | 120 | 94 | -26 | -21,7% |
Bordeaux | 90 | 83 | -7 | -7,8% |
Bremen | 112 | 77 | -35 | -31,3% |
Bristol | 90 | 59 | -31 | -34,4% |
Bucharest | 90 | 84 | -6 | -6,7% |
Budapest | 120 | 119 | -1 | -0,8% |
Cardiff | 56 | 54 | -2 | -3,6% |
Kopenhagen | 206 | 180 | -26 | -12,6% |
Cork | 60 | 55 | -5 | -8,3% |
Dublin | 172 | 155 | -17 | -9,9% |
Edinburg | 120 | 101 | -19 | -15,8% |
Florence | 128 | 112 | -16 | -12,5% |
Frankfurt | 176 | 105 | -71 | -40,3% |
Gdansk | 90 | 82 | -8 | -8,9% |
Geneve | 180 | 177 | -3 | -1,7% |
Glasgow | 90 | 77 | -13 | -14,4% |
Gothenburg | 150 | 141 | -9 | -6,0% |
Graz | 30 | 22 | -8 | -26,7% |
Hamburg | 150 | 136 | -14 | -9,3% |
Hannover | 116 | 86 | -30 | -25,9% |
Helsinki | 116 | 114 | -2 | -1,7% |
Humberside | 60 | 47 | -13 | -21,7% |
Ibiza | 12 | 17 | 5 | 41,7% |
Krakau | 90 | 77 | -13 | -14,4% |
Leeds | 86 | 61 | -25 | -29,1% |
Linkopin | 82 | 60 | -22 | -26,8% |
Lissabon | 90 | 119 | 29 | 32,2% |
London City | 204 | 175 | -29 | -14,2% |
London Heathrow | 302 | 218 | -84 | -27,8% |
Luxemburg | 108 | 98 | -10 | -9,3% |
Lyon | 120 | 118 | -2 | -1,7% |
Madrid | 150 | 141 | -9 | -6,0% |
Manchester | 176 | 145 | -31 | -17,6% |
Milaan Linate | 98 | 97 | -1 | -1,0% |
Milaan Malpensa | 82 | 79 | -3 | -3,7% |
Munchen | 176 | 164 | -12 | -6,8% |
Newcastle | 82 | 79 | -3 | -3,7% |
Nice | 120 | 109 | -11 | -9,2% |
Norwich | 108 | 86 | -22 | -20,4% |
Nuremberg | 112 | 90 | -22 | -19,6% |
Oslo | 176 | 170 | -6 | -3,4% |
Parijs CDG | 172 | 144 | -28 | -16,3% |
Praag | 120 | 109 | -11 | -9,2% |
Rome | 150 | 144 | -6 | -4,0% |
Split | 30 | 26 | -4 | -13,3% |
Stavanger | 120 | 113 | -7 | -5,8% |
Stockholm | 176 | 165 | -11 | -6,3% |
Stuttgart | 150 | 115 | -35 | -23,3% |
Teesside | 78 | 42 | -36 | -46,2% |
Toulouse | 116 | 90 | -26 | -22,4% |
Trondheim | 90 | 83 | -7 | -7,8% |
Turijn | 60 | 55 | -5 | -8,3% |
Valencia | 60 | 61 | 1 | 1,7% |
Venice | 120 | 90 | -30 | -25,0% |
Wenen | 120 | 115 | -5 | -4,2% |
Warschau | 120 | 115 | -5 | -4,2% |
Zurich | 176 | 171 | -5 | -2,8% |
Afbeeldingen ©KLM/AmsterdamSchipholAirport, data: Aeroroutes
Michael zegt
Alicante klopt niet. als ik op die site kijk is er juist een groei van 30 > 32.
Alesund is de grootste 50% krimp van 60 > 30.
De cijfers van Aberdeen ook niet correct..