KLM schroeft op deze 65 Europese routes de dienstregeling terug2 min leestijd

Flying Blue Promo Rewards Juni 2021

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Door de aanhoudende capaciteitsproblemen op Schiphol hebben veel luchtvaartmaatschappijen de afgelopen tijd vluchten verplaatst of geannuleerd. Ook voor de komende maanden beperkt Schiphol de capaciteit, waardoor KLM in september op 65 Europese routes de capaciteit (flink) heeft verlaagd. Voor vier Europese routes komen er echter een aantal vluchten bij.

KLM past Europese routes aan voor september

Om te voldoen aan de beperkte capaciteit van de luchthaven past de luchtvaartmaatschappij de dienstregeling voor de aankomende maand aan. Hieronder vind je de frequentiewijzigingen voor september met een vertrek vanaf Amsterdam Airport Schiphol. Dit is gebaseerd op de data van Aeroroutes en OAG, waarbij de data van 19 juni vergeleken is met 14 augustus.

De bestemmingen waar procentueel gezien de meeste vluchten geschrapt worden zijn Alesund (-50%), Teesside (-46,2%), Belfast (-43,3%), Frankfurt (-40,3%), Basel (-36,7%) en Bristol (-34,4%). Naar Budapest (-0,8%), Milaan Linate (-1%), Lyon (-1,7%), Geneve (1,7%) en Helsinki (-1,7%) worden procentueel gezien de minste vluchten geschrapt.

Naar vier bestemmingen gaat KLM vaker vliegen. Voor Lissabon gaat het aantal vluchten omhoog van 90 naar 119 vluchten voor aankomende maand. Naar Ibiza komen er ook vijf vluchten bij, van 12 naar 17 vluchten in september. De luchtvaartmaatschappij voegt ook een vlucht toe naar Valencia, voor een totaal van 61 vluchten in september. Naar Alicante komen er ook twee vluchten bij, voor een totaal van 32 vluchten volgende maand.

Aan het einde van deze maand tot eind oktober huurt KLM daarnaast twee Embraer 190 toestellen in van German Airways. Deze toestellen worden met name ingezet naar Basel, Dusseldorf, Gothenburg, Nuremberg, Stavanger en Stuttgart.

Overzicht nieuwe frequentie September

Bestemming Originele frequentie Nieuwe frequentie Verschil Procentueel
Aalborg 120 98 -22 -18,3
Aberdeen 146 116 -30 -20,5%
Alesund 60 30 -30 -50,0%
Alicante 30 32 2 6,7%
Barcelona 150 143 -7 -4,7%
Basel 120 76 -44 -36,7%
Belfast 30 17 -13 -43,3%
Belgrado 60 56 -4 -6,7%
Berlijn 236 191 -45 -19,1%
Bilbao 90 83 -7 -7,8%
Billund 150 139 -11 -7,3%
Birmingham 142 135 -7 -4,9%
Bologna 120 94 -26 -21,7%
Bordeaux 90 83 -7 -7,8%
Bremen 112 77 -35 -31,3%
Bristol 90 59 -31 -34,4%
Bucharest 90 84 -6 -6,7%
Budapest 120 119 -1 -0,8%
Cardiff 56 54 -2 -3,6%
Kopenhagen 206 180 -26 -12,6%
Cork 60 55 -5 -8,3%
Dublin 172 155 -17 -9,9%
Edinburg 120 101 -19 -15,8%
Florence 128 112 -16 -12,5%
Frankfurt 176 105 -71 -40,3%
Gdansk 90 82 -8 -8,9%
Geneve 180 177 -3 -1,7%
Glasgow 90 77 -13 -14,4%
Gothenburg 150 141 -9 -6,0%
Graz 30 22 -8 -26,7%
Hamburg 150 136 -14 -9,3%
Hannover 116 86 -30 -25,9%
Helsinki 116 114 -2 -1,7%
Humberside 60 47 -13 -21,7%
Ibiza 12 17 5 41,7%
Krakau 90 77 -13 -14,4%
Leeds 86 61 -25 -29,1%
Linkopin 82 60 -22 -26,8%
Lissabon 90 119 29 32,2%
London City 204 175 -29 -14,2%
London Heathrow 302 218 -84 -27,8%
Luxemburg 108 98 -10 -9,3%
Lyon 120 118 -2 -1,7%
Madrid 150 141 -9 -6,0%
Manchester 176 145 -31 -17,6%
Milaan Linate 98 97 -1 -1,0%
Milaan Malpensa 82 79 -3 -3,7%
Munchen 176 164 -12 -6,8%
Newcastle 82 79 -3 -3,7%
Nice 120 109 -11 -9,2%
Norwich 108 86 -22 -20,4%
Nuremberg 112 90 -22 -19,6%
Oslo 176 170 -6 -3,4%
Parijs CDG 172 144 -28 -16,3%
Praag 120 109 -11 -9,2%
Rome 150 144 -6 -4,0%
Split 30 26 -4 -13,3%
Stavanger 120 113 -7 -5,8%
Stockholm 176 165 -11 -6,3%
Stuttgart 150 115 -35 -23,3%
Teesside 78 42 -36 -46,2%
Toulouse 116 90 -26 -22,4%
Trondheim 90 83 -7 -7,8%
Turijn 60 55 -5 -8,3%
Valencia 60 61 1 1,7%
Venice 120 90 -30 -25,0%
Wenen 120 115 -5 -4,2%
Warschau 120 115 -5 -4,2%
Zurich 176 171 -5 -2,8%

Amsterdam Schiphol Airport

Afbeeldingen ©KLM/AmsterdamSchipholAirport, data: Aeroroutes

Reacties

  1. Michael zegt

    Alicante klopt niet. als ik op die site kijk is er juist een groei van 30 > 32.
    Alesund is de grootste 50% krimp van 60 > 30.
    De cijfers van Aberdeen ook niet correct..

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *