Trip Intro: Bruno’s Reünie Trip

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Dit is de introductie van mijn trip-report naar Zuid-Oost Azië, met diverse OneWorld airlines.

Toen ik afgelopen juli naar Nederland terug verhuisde, had ik twee jaar in Singapore voor mijn studie gewoond. Recentelijk ontdekte ik dat wat vrienden, die ook in die tijd in Singapore hadden gewoond, een soort van reünie hadden georganiseerd. Ik dacht, ‘dat is een mooie gelegenheid om wat miles te verbranden en lekker luxe in First Class daar heen te vliegen!’. De laatste paar jaren had ik namelijk veel US Airways miles verzameld, omdat ik vaak met Singapore Airlines vloog op regionale vluchten, en mijn mijlen dan bij liet schrijven bij US Airways. Voor een retour van Europa naar Zuid-Oost Azië vraagt US Airways 70.000 miles voor Economy, 90.000 miles voor Business en ‘maar’ 110.000 miles in First. Ik vond het verschil tussen Business en First erg klein dus ging ik voor de First Class award.

[ot-caption title=”Malaysia Airlines A380 First Class” url=”http://ikvliegveel.com/wp-content/uploads/2015/01/malaysia-airlines-first-class.jpg”]

Als jij nog miles bij US Airways hebt, zou ik aanraden om ze misschien te gebruiken voor dat de airline fuseert met American Airlines, want die kan soms meer miles berekenen voor dezelfde bestemmingen. Zou ik bijvoorbeeld hetzelfde ticket hebben geboekt bij American Airlines, dan had met dat 140.000 miles gekost, dat is 30.000 meer! Naast de miles moet ik nog rond de €300 betalen, een deel van de award op British Airways was, en die nog “fuel surcharges” berekent, die dus niet goedkoop zijn. Alleen bij British Airways en Iberia award tickets moet je nog een fuel surcharge betalen binnen de Oneworld alliantie.

Richting Azië had ik niet superveel keus in de First Class. Ik had Cathay Pacific in de zomer al gevlogen en wilde dus iets nieuws proberen. Japan Airlines, ook in OneWorld, geeft vaak pas een paar dagen voor vertrek First class stoelen vrij en daar wou ik niet op gokken. En dus koos ik uiteindelijk voor British Airways, via London, maar die had alleen plek op hun Boeing 747 naar Singapore, waarvan veel mensen de First class krap vinden. Ik heb daarom gekozen om met hun A380, met een betere first class, te vliegen naar Hong Kong, ik zou daarna dan doorverbinden naar Singapore. Het leek me verder ook wel leuk om de befaamde First Class Lounge op London Heathrow, de ‘Concorde Room’, te proberen, waar veel mensen verschillende meningen over hebben. In Hong Kong zou ik dan dus overstappen op Cathay Pacific naar Singapore. Een recentelijke review van dat product kun je hier vinden, dus die vlucht review ik niet.

Weer terug naar Europa zou ik met Malaysia Airlines vliegen. Na het zoeken van de vluchten zag mijn reisschema er zo uit:

09/01 BA435 AMS-LHR British Airways Club Europe
09/01 BA25 LHR-HKG British Airways First Class
10/01 CX711 HKG-SIN Cathay Pacific Business Class
17/01 MH624 SIN-KUL Malaysia Airlines Business Class
20/01 MH4 KUL-LHR Malaysia Airlines First Class
20/01 BA426 LHR-AMS British Airways Business Class

[ot-caption title=”British Airways A380 First Class” url=”http://ikvliegveel.com/wp-content/uploads/2015/01/1-A380-First.jpg”]

Het boekingsproces was wel een beetje ingewikkeld, zoals het altijd met US Airways is. Je kan ‘partner-awards’ niet boeken via hun website, maar alleen via hun call-center. De agents bij US Airways hebben een heel ingewikkeld computer-systeem waarbij ze eerst de beschikbaarheid moeten checken en dan via een ander system het ticket moeten boeken, dus voor hun is een boeking echt knutselen. Als je dan ook een agent hebt die daar niet veel ervaring mee heeft, zoals ik had, kan het een erg vervelend en langdurig proces worden. De agent had geen problemen de British Airways vluchten te boeken, maar de Malaysia Airlines vluchten kon ze “echt niet vinden”. Op Flyertalk staat in het US Airways sub-forum een thread dat gaat over hoe om te gaan met US Airways agents. Daar had ik gevonden dat de US Airways call agents gewend zijn om de boeking klasse Z te gebruiken voor First Class awards, maar Malaysia Airlines blijkt dus de boeking klasse P te gebruiken. Eerste wilde de agent niet luisteren naar mijn suggestie, maar toen ze het probeerde lukte het op eens wel! Je kan daarom echt het beste eerst zelf de beschikbaarheid van vluchten checken, want anders wordt het hele proces nog langer. Uiteindelijk had ik pas na een gesprek van ongeveer anderhalf uur mijn Award geboekt!

Naar aanleiding van deze trip kun je binnenkort de volgende posts op Ikvliegveel verwachten:

Alle gepubliceerde posts van deze trip vind je hier (klik)!

– Trip Introductie: Bruno’s Reünie Trip
British Airways Galleries Lounge Amsterdam
– BA Club Europe naar Amsterdam en terug

British Airways Concorde Room
– British Airways First Class naar Hong Kong
– Cathay Pacific The Cabin Business Class Lounge
– Malaysia Airlines Business Class Golden Lounge Singapore
– The Qantas Singapore Lounge 
– Malaysia Airlines Business Class naar Kuala Lumpur
– Malaysia Airlines First Class Golden Lounge Kuala Lumpur
– Malaysia Airlines First Class naar London

Heb je vragen over mijn trip of het boekingsproces? Stel ze gerust in de comments!

 

Reacties

  1. Sven Luckermans zegt

    “Japan Airlines, ook in OneWorld, geeft vaak pas een paar dagen voor vertrek First class stoelen vrij en daar wou ik niet op gokken”

    Klopt niet helemaal, hangt bvb ook al van de route af. Paar dagen is zeker wat overdreven, 1-2-3 maanden is accurater. NRT-SYD heb ik zelfs 4 maanden voor vertrek geboekt.

    • Bruno zegt

      Hi Sven! Ik vind het niet zo overdreven, jij hebt NRT-SYD in de first class 4 maanden voor vertrek kunnen boeken omdat ze toen het type vliegtuig op die route van een B772 naar een B77W hadden veranderd die wel first class heeft. Als zo iets gebeurt is er op eens heel veel first class award space 😉 Zo veel award space is er echter niet een maand voor vertrek op JAL routes naar Europa, dan moet je echt wachten tot een paar dagen voor vertrek. JAL laat dan pas weer heel vaak stoelen vrij, of je moet heel ver van te voren je tickets boeken.

  2. Janssen zegt

    Ik heb genoeg US Dividend Miles om ook van Europa naar Azie te vliegen in First Class. Weet iemand hoe ik de beschikbaarheid zelf kan controleren (m.u.v. bellen naar call centre)? Het liefst vlieg ik met Cathay Pacific of Japan Airlines. Ik geloof dat het gaat om boekingsklasse Z. Ik heb ervaring met Expertflyer maar dit lukt niet voor deze airlines.

    • Bruno zegt

      Hi Janssen! Om OneWorld Award space te checken gebruik ik de website van British Airways Executive Club of Qantas Frequent Flyer. Je moet een account aanmaken en dan kan je naar je vluchten zoeken. Laat me het weten als je meer hulp nodig hebt! 🙂

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *