South African vliegt voorlopig niet meer intercontinentaal

South African Airways Airbus A330-243 op de luchthaven van Londen Heathrow (Bron: Wikimedia Commons / Alex Beltyukov - RuSpotters Team)

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

  • South African Airways herstart een beperkt aantal vluchten eind september dit jaar
  • De vloot van de airline is sterk verkleind, er blijven maar een paar vliegtuigen over
  • Alleen als de vraag voldoende toeneemt overweegt de maatschappij naar routes buiten Afrika te kijken

In verband met de pandemie heeft South African Airways lange tijd haar vluchten volledig stil moeten leggen. Inmiddels lijkt er licht aan het einde van de tunnel: de Zuid-Afrikaanse airline start namelijk eind september weer met het uitvoeren van vluchten. Voorlopig blijft South African echter binnen Afrika.

Herstart

Na een langer periode van onderbreking start South African Airways (SAA) op donderdag 23 september 2021 weer met vliegen in Afrika. Het gaat voorlopig echter alleen nog om vluchten binnen het continent. Te denken valt aan verbindingen tussen Johannesburg (JNB) en Accra (ACC), Kaapstad (CPT), Harare (HRE), Kinshasa (FIH), Lusaka (LUN) en Maputo (MPM). De airline stelt meer bestemmingen toe te voegen als de reiziger hierom vraagt. De Zuid-Afrikaanse luchtvaart autoriteit gaf SAA eerder deze maand een vernieuwde vlieglicentie.

Voorlopig dus nog geen intercontinentale verbindingen voor SAA. Ook niet naar Amsterdam, Frankfurt of Londen dus. Maar dat kan natuurlijk veranderen. Qatar Airways zet overigens juist flink in op Afrika.

South African Airways Airbus A350-941 ZS-SDF komt aan op JFK Airport (Bron: Wikimedia Commons / Adam Moreira)
Voormalige South African Airways Airbus A350-941 ZS-SDF komt aan op JFK Airport (Bron: Wikimedia Commons / Adam Moreira)

Kleinere vloot

Voor de pandemie vloog SAA met een vloot bestaande uit tientallen toestellen. Waaronder de Airbus A330 en A340. Vorig jaar ging South African er al flink met de bezem doorheen. Vele toestellen gingen (vroegtijdig) met pensioen. Onder andere de Airbus A350 moest het veld ruimen. Er zullen voorlopig in ieder geval maar enkele vliegtuigen actief zijn.

‘Staatssteun’

Lange tijd was South African in overleg met de Zuid-Afrikaanse overheid om de herstart van de operatie te bespoedigen. Hiervoor was eerst een positieve business case nodig. De overheid heeft een flinke vinger in de pap, aangezien de Star Alliance airline eigendom is van de staat.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *