Singapore Airlines Economy naar Singapore

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Dit is het vervolg van het trip report van mijn reis naar Singapore. Dit report bestaat uit:

Park Plaza Amsterdam Airport
Aspire Lounge Schiphol
Singapore Airlines B772 AMS-SIN in Economy (dit artikel)
– Hilton Singapore
– Singapore Airlines Krisflyer Lounge SIN en SIN-AMS in de 77W
– Bestemmingstips Singapore

Voor de vluchten naar Singapore zijn er veel opties. Rechtstreeks met KLM of Singapore Airlines, een transfer in het Midden-Oosten met Etihad of Emirates of nog een korte overstap in Zuidoost-Azië met Malaysia Airlines of Garuda. Een overstap in Dubai was het goedkoopst, maar de gedachte van een lange overstap midden in de nacht beviel mij niet. Singapore Airlines biedt veruit de beste rechtstreekse vlucht aan, maar is vaak enkele honderden euro’s duurder dan de andere opties. Gelukkig hadden zij toen wij gingen boeken een aantrekkelijke promo. Dat, gecombineerd met mijn Star Alliance Gold status, deed ons er toch toe beslissen om voor de vijfsterren flag carrier van Singapore te gaan.

Kort na onze reservering werd bekend (klik) dat SQ haar vliegtuig naar AMS zou upgraden naar de nieuwe Boeing 777-300ER. Helaas had onze heenreis nog de oude Boeing 777-200ER, met een antiek entertainmentsysteem.

Singapore Airlines biedt vanaf 48 uur voor vertrek online check-in aan. Bij hoge uitzondering had ik van te voren twee bulkhead stoelen weten te regelen. Het viel op dat op de uitgeprintte boardingpass wél een lounge invitation vermeld stond maar mijn Star Gold status niet.

Na een verblijf bij het Park Plaza Amsterdam Airport (klik) arriveerden we rond 8 uur bij de check-in van Singapore Airlines in Vertrekhal 3. Er waren balies voor Economy, bag drop en Business Class/Star Gold. Omdat mijn status dus niet op de boardingpass stond werd ik in eerste instantie naar de bag drop doorverwezen waar een kleine rij stond. Toen ik mijn *G kaart liet zien mocht ik alsnog bij Business Class aansluiten, waar we snel geholpen werden. Onze bagage werd snel getagd met een priority label en ons werd gevraagd of we van de lounge gebruik wilden maken. Na bevestiging schreef de agent een lounge-invitation en legde uit dat het nogal een stuk lopen was naar de lounge. Ik vroeg ook nog of ze een ‘echte’ boardingpass kon printen voor ons in plaats van de zelf uitgeprinte versie. Dit was geen probleem, maar de cardstock werd wel netjes veranderd naar Economy. 😉 Hier stond ook duidelijk *G op vermeld.

Singapore Airlines Check-in
Check-in
Boardingpass

 

Met boardingpass en lounge-invite in de hand passeerden we snel de paspoortcontrole en gingen naar de nieuwe Aspire lounge, waar je hier (klik) een review van kan lezen.

Na het verblijf in de lounge was het een eind lopen naar de gate in de G-pier. Bij de gate stond al een flinke rij voor de securitycontrole. Er was een priority lane voor Business/PPS Club maar omdat Star Alliance Gold daar niet op vermeld stond werd het toch aansluiten in de Economy rij.

Schiphol app
Goed op hoogte gehouden door de Schiphol app

Eenmaal voorbij security waren ze al begonnen met boarden. Er werd een strikte volgorde gehanteerd: eerst passagiers met assistentie, dan Business Class en PPS Club, dan Krisflyer/Star Alliance Gold, dan Economy per zone. Bij de deur werden we verwelkomd door de vriendelijke crew en doorverwezen naar onze stoelen in de tweede Economy cabine. Daar lagen er al een deken en kussen klaar op de stoelen.

Singapore Airlines Economy Class cabine
Economy Class cabine

De bulkhead had als grote voordeel natuurlijk de knieruimte. Daarvoor geef je echter wel breedte op, aangezien je armleuning zowel een traytable als videoscherm bevat. Ook zit je recht voor het toilet en heb je de kans dat er babybassinets naast je zitten. Bij Singapore Airlines heeft rij 50 ook geen raam. Toch waren de beenruimte en de mogelijkheid om uit je stoel te gaan zonder je buren te storen dit waard.

Ik vond de padding van de stoel wel tekort schieten. Het leek erop of er alleen een laag stof op lag en ik op het metalen frame zat.

Singapore Airlines bulkhead
Bulkhead rij
Singapore Airlines
Genoeg ruimte voor de knieën

De vlucht was vrij vol, en helaas werd de raamstoel ook bezet. Het werd dus een krappe zit in de middelste stoel. Voor pushback kwam de crew al langs met warme handdoekjes. Vanwege de temperaturen moest er ook nog gedeiced worden. De driekoppige cockpitbemanning hield de passagiers hier goed van op de hoogte, ook over de second officer die door de cabine kwam lopen om te kijken of er goed was gedeiced. Toch duurde het hierna lang voordat we naar de startbaan taxieden. Ondertussen deelde de crew wel de menu’s uit. Hiervan was ik erg onder de indruk. En 10-pagina dik menuboekje doet wel chique aan, ookal bleef het Economy eten en was het zowel voor de heen- en terugreis. We kregen ook een klein toilettasje van Givenchy met een paar sokken en tandenborstel en natuurlijk een headset voor het IFE. SQ heeft hiervoor in-ear buds.

Klik om te vergroten

Na take-off kwam de crew al snel langs met drankjes van een tray en pinda’s. Ik koos voor de signature Singapore Sling maar de kant-en-klare vliegtuigvariant beviel mij niet zo. Ondertussen startte ik mijn entertainment op. Ik wist dat het Krisworld entertainment systeem op dit vliegtuigtype van de oude generatie was met weinig keuze en slechte beeldkwaliteit. Daarom had ik mijn iPad volgeladen met films om de vlucht zonder problemen door te komen.

Singapore Airlines
Pinda’s
Singapore Airlines IFE
Eigen entertainment

In het Krisflyer inflight magazine zag ik een interessant stuk over de ‘hierarchie’ onder het cabinepersoneel. Aan de hand van het kleurmotief van het uniform kan je de rang zien.

Singapore Airlines
De ‘rangen’ van het cabinepersoneel

Zo’n twee uur na vertrek rolde de trolleys door het gangpad met lunch. Singapore Airlines biedt 3 soorten standaard maaltijden aan in Economy en dat is tegenwoordig erg indrukwekkend. Ik koos voor de vis met gebakken rijst en dat was een goede keuze. De vis was erg smakelijk. De rijst was een beetje flauw en de groente papperig maar in totaliteit was het lekker. Ook het voorgerecht van linzensalade met forel was lekker. Verder werden er een broodje met boter, crackers met kaas en fris toetje van citroencake bij geserveerd.

Wat ik wel teleurstellend vond was de hoeveelheid. Zeker als je het vergelijkt met de overvolle tray die je bij Emirates krijgt zag de maaltijd bij SQ er een beetje karig uit.

Een bakje water lag al op de tray maar gelijk achter de maaltijden aan volgde de drankentrolley.

Voordat de maaltijdtray’s werden opgehaald kwam de crew nog langs met thee of koffie.

Gezien het tijdstip van de vlucht had het voor mij geen zin om te proberen te slapen, dus ik keek de rest van de vlucht naar films en series op m’n iPad. Toen we overal Centraal-Azië kwamen en het donker werd, werden de windowblinds gesloten en de lichten gedimd.

Krisworld
Krisworld entertainment

De crew kwam vaak langs met trays met drinken. Halverwege de vlucht kwamen ze ook langs met een snackbasket met sandwiches, appels, zakjes chips en chocoladerepen. Deze snacks kon je ook ten alle tijden in de galley halen net als allerlei soorten drinken. De crew was altijd bereid wat in te schenken!

Boven India
Boven India
Singapore Airlines snacks
Snacks in de galley
Singapore Airlines snacks
Snacks in de galley

De toiletten werden gedurende de vlucht goed bijgehouden, en er waren genoeg toiletartikelen beschikbaar. Vooral de tandenborstels en mondwater waren fijn om te hebben na een nachtvlucht! Veel mensen weten waarschijnlijk niet dat er lades in het lavatory zijn met tandenborstelsets en kammen.

Singapore Airlines lavatory
Toiletartikelen
Singapore Airlines amenities
Amenities in het toilet

2 uur voor landing gingen de lichten aan en kregen we weer een hot towel. 1:45 uur voor aankomst kregen we ontbijt. Ik koos voor de noodles met kip, groenten en viscake. De maaltijd werd gloeiendheet geserveerd. De noodles smaakten goed maar de kluwes waren ongelooflijk moeilijk te eten uit het kleine bakje als je in de middelste stoel geen ruimte voor je schouders hebt. Op de tray waren verder brood met boter en jam, een bakje fris fruit en een bakje yoghurt dat OK was. Alweer vond ik de portie klein.

Na de koffie en thee service werden de trays opgehaald en werden ook de arrival forms voor Singapore uitgedeeld. Het leek erop dat het grootste deel van de passagiers een connecting flight had, want weinigen namen het formulier aan.

Nadat ik me had opgefrisd voor aankomst en al mijn spullen had opgeruimd werd de daling ingezet naar Changi Airport.

Singapore Airlines
Bijna daar

De professionele bemanning zette na de vlucht van bijna 12 uur de 777 uitzonderlijk zacht aan de grond op hun thuisbasis. Na een flinke taxi kwamen aan bij de gate. De cabin crew zorgde er goed voor dat de hele business class van boord was voordat Economy door kon lopen. Na de crew bedankt te hebben voor de fijne vlucht namen we de Skytrain naar arrivals.

De paspoortcontrole was bijna verlaten en van rijen was bijna geen sprake. Vergelijk dat met Dubai gedurende de Europa aankomsten! De immigratiebeambte was in training en had een supervisor en alles ging dus volgens het boekje. Het was toch erg efficient dus binnen een paar minuten waren we al bij de bagageclaim.

Singapore Changi
Bagage reclaim

Daar duurde het ook niet lang en onze priority koffers waren als een van de eersten op de band. Hierna passeerden we de douane en gingen naar de ground transportation desk om voor een paar euro een transfer naar het hotel te krijgen. Al met al vond ik Singapore Airlines en Changi Airport ontzettend efficient! Ik snap zeker waarom deze luchthaven zo hoog gewaardeerd staat.

Conclusie

De vlucht met Singapore Airlines is prima bevallen. Door de bulkhead hadden we veel beenruimte, wat voor iemand boven de 1.90m erg belangrijk is. De stoelen zelf waren zoals gezegd wel hard om op te zitten. De maaltijden waren goed maar klein. Over het entertainmentsysteem kan ik weinig goeds zeggen, zo oud is het. Gelukkig was mijn vlucht een van de laatste naar Amsterdam met deze generatie IFE en had ik daar rekening mee gehouden. Hou zeker deze site in de gaten voor mijn review van terugvlucht met de nieuwere Boeing 777-300ER die SQ nu inzet op Schiphol.

Wat er wel bovenuit sprong was de erg attente en vriendelijke crew. Die was altijd erg beleefd en proactief, met constant een lach. Je zag dat ze met trots een ‘Singapore Girl’ waren.

Qua Star Alliance Gold behandeling geldt: zolang je met de Premium passagiers mee mag doen (inchecken, lounge, priority bagage) is het uitstekend geregeld. Daarbuiten maakt Singapore Airlines wel strikt onderscheid tussen Elite passagiers en die in de voorste klasses en dat verschil merk je.

Zou ik in het vervolg voor Singapore Airlines kiezen? Dat hangt sterk van de prijs en het schema af. Andere Zuidoost-Aziatische maatschappijen zijn mij evengoed bevallen en zitten qua prijs vaak onder het dure Singapore Airlines.

Overzicht

Voordelen

Smakelijke maaltijden
Attente crew
Kleine 'touches' zoals geprint menu en amenity kit

Nadelen

Antiek IFE
Kleine maaltijdporties
Weinig padding op de stoel

Reisklasse

Stoel

Eten

Crew

Value

Algemene Waardering

Conclusie

Economy blijft Economy. Het verschil wordt gemaakt in 'soft product'. De stoel was niks bijzonders maar de bulkhead gaf voldoende beenruimte. Maaltijden waren smakelijk maar je zag dat ze bezuinigen op de portie. Entertainment is echt verouderd. Gelukkig had ik daarop geanticipeerd en de vriendelijke crew maakt veel goed. De non-stop factor was de belangrijkste reden waarom ik toch voor de duurdere SQ vlucht koos.

3.3

Reacties

  1. Friso89 zegt

    Leuk verslag. Voor mij is het al weer 9 jaar geleden dat ik met SQ vloog, maar toch staan ze nog boven aan mijn lijstje om nog eens mee te vliegen. Goed ook om te horen dat de vlucht vol zat, want kan begrijpen dat SQ het ook moeilijk heeft om tegen de ME3 op te boksen!

    • The Flying Dutchboy zegt

      Dank je, Friso.
      Stay tuned voor mijn verslag van de terugweg, toen de kist bijna leeg was!

  2. Nico zegt

    Leuk om lezen, volgende week reizen we met Singapore Airlines vanuit AMS via SIN naar Sydney.
    Ook onze eerste keer met SQ…

    • The Flying Dutchboy zegt

      Goede vlucht, Nico! Je vliegt dan AMS-SIN met de Boeing 777-300ER. Een mooiere kist dan de B772 uit deze review. Het entertainment is veel beter (HD, meer keuze, groter scherm) en je hebt ook stopcontacten en dergelijke. Maak je een stopover in Singepore?

  3. balken07 zegt

    Leuk om deze review te lezen. In september ga ik Singapore bezoeken en vlieg ook met SQ (nog nooit met hen gevlogen). De 777-300ER is inderdaad een veel mooiere kist. Ik kijk uit naar je verslag van de terugreis!

  4. balken07 zegt

    Zou ik misschien mogen vragen wanneer je het verslag over de terugreis gereed hebt? Ik wacht al een tijdje met smart en wil het graag lezen 🙂

  5. balken07 zegt

    Zou ik misschien eens een reactie op mijn bericht mogen krijgen? Ik wil heel graag je review van de terugreis lezen, maar deze is nog altijd niet beschikbaar.

  6. twtms zegt

    Twee weken geleden nog gevlogen op de SQ323 met de 777-300ER. Fijne stoelen en KrisWorld had een update begaan. Zoals ik het van SQ gewend ben, was het een aangename, heerlijke vlucht. Het IFE in dit verslag is idd stok-oud, wat mij verbaast. Want, in 2012 vloog ik ook op de SQ323 en was de cabine identiek aan de cabine in de 777-300ER. Apart. Misschien maakten ze die dag een uitzondering? De upgrade naar de 777-300ER was inderdaad nodig en is mij geweldig bevallen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *