Schiphol stapt af van ‘SeeBuyFly’

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Als je ‘SeeBuyFly’ zegt dan zullen vele Nederlandse reizigers meteen aan Schiphol denken. En waarschijnlijk ook aan de vele ‘duty free shops’, alhoewel dat concept al een tijd terug flink aan betekenis in moest leveren toen bleek dat de winkels op Schiphol helemaal niet veel goedkoper zijn dan elders. Na het afscheid van ‘SeeBuyFly’ wil Schiphol de totale customer experience in een nieuw jasje steken.

Einde van ‘SeeBuyFly’

Eigenlijk is de marketingwaarde van ‘SeeBuyFly’ wel op orde zou je zeggen. Veel Nederlandse reizigers associeren het namelijk al tientallen jaren met Schiphol. Toch stapt de luchthaven af van dit ‘merk’, zoals ze het zelf noemen. Einde voor de kenmerkende gele tasjes met SeeBuyFly opdruk dus.

De reden hiervoor is dat SeeBuyFly vooral wordt geassocieerd met shoppen en de prijs van een product. En Schiphol vindt dat de luchthaven meer te bieden heeft dan dat. Het vliegveld stelt “naast de rijkheid aan mooie winkels en producten” ook “… moderne restaurants, exclusieve musea zoals het Rijksmuseum en Nemo, een bibliotheek en zoveel meer …” te bieden.

Wieke Vrielink, verantwoordelijk voor Marketing & Customer Experience bij Schiphol zegt daarover het volgende:

“We willen winkelen op Schiphol neerzetten in een vorm die bij de huidige tijdsgeest past waarin de beleving, internationalisering en online aanwezigheid een steeds belangrijkere rol spelen. We zijn ontzettend trots dat we met deze positionering en visuele stijl een winkelervaring kunnen neerzetten met een uitstraling die voor Nederlanders herkenbaar zal zijn en voor internationale reizigers een unieke ontmoeting met Nederlandse iconen.”

Totale beleving en herkenbaarheid

Schiphol ziet de totale beleving van de luchthaven niet alleen in het winkelen. Maar dus ook in de andere faciliteiten die men reizigers biedt. En dat is op zich een slimme zet. Want er is inderdaad meer te beleven op de Amsterdamse luchthaven. Dat kun je natuurlijk niet zeggen over alle vliegvelden. Daarbij wil Schiphol ook de online kanalen sterker in gaan zetten. Zo moet de herkenbaarheid zowel online als offline groter worden.

Maar hoe komt dat er dan uit te zien zul je misschien denken? Een nieuwe stijl zal zichtbaar worden op de luchthaven. Die stijl is nu al toegepast op de website. Deze nieuwe stijl probeert de nieuwsgierigheid bij reizigers op te wekken om alles wat Schiphol te bieden heeft te ontdekken. Maar zonder gele SeeBuyFly tasjes dus.

Deze diashow vereist JavaScript.

Reacties

  1. Emvi zegt

    Brilliant! Je moet er maar op komen.
    Alsof het niet anders zou kunnen.
    Het vernietigen van een brand uitgedrukt met gele tasjes die overal op de wereld te zien zijn en herkend worden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *