Schiphol eerste luchthaven met 100% CT-scans

Departures 2 hal op Amsterdam Airport Schiphol (Bron: Ben Koorengevel / Unsplash)

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Laptops, tablets en zelfs vloeistoffen blijven vanaf nu in de tas bij alle securityfilters van Schiphol. Tenzij je er natuurlijk uitgepikt wordt voor een (routine) controle van je bagage. Met de implementatie van 100% CT-scans spreekt Schiphol van een grote stap vooruit in de service en veiligheid voor reizigers.

Alles in de tas

Als sinds 2015 test Schiphol met zogenaamde CT-scans als vervanger van de traditionele röntgenapparaten. De apparaten dragen bij aan de veiligheid middels 3D-beeld dat 360 graden te draaien is. Zo is de bagage beter en sneller te bekijken door securitymedewerkers. Doordat elektronische apparaten en zelfs vloeistoffen in de tassen kunnen blijven scheelt het de reiziger ook nog eens veel wachttijd. De nationale luchthaven stelt met de 100% CT-scans in de securityfilters ‘uniek in de wereld’ te zijn. Veel luchthavens werken namelijk nog (deels) met verouderde apparatuur. Dit zorgt regelmatig voor lange wachtrijen. 

Schiphol adviseert reizigers echter nog steeds om vloeistoffen en gels zoveel mogelijk in de ruimbagage te vervoeren. De regels rondom vloeistoffen in de handbagage kunnen op andere luchthavens strenger zijn. Daarom stelt de luchthaven een maximum van 100 ml per flesje/flacon te hanteren.

De nieuwste CT-scanners op Schiphol (Bron: Schiphol)
De nieuwste CT-scanners op Schiphol (Bron: Schiphol)

Verbouwingsplannen Schiphol

De huidige verhouding betreft Vertrekhallen 1 en 2. Door een nieuwe verbinding van beide vertrekhallen zijn er in totaal 35 securitylanes met elkaar verbonden. De drukte kan hiermee beter gespreid worden. Hiermee creëert de luchthaven een van de grootste CT-scan faciliteiten ter wereld.

Lounge 1 kent ook flinke aanpassingen. Dit gebiedt krijgt er zelfs ruimte bij omdat het kantorengebied verhuist. De aanpassing en uitbreiding van Lounge 1 moet begin 2025 af zijn. Meer over de verbouwingen op Schiphol lees je hier.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *