Review: Royal Jordanian Amman – Rome (Economy)4 min leestijd

Royal Jordanian, oneworld, Amman, Economy

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

In deze review neem ik jullie mee aan boord van een relatief onbekende maatschappij uit het Midden-Oosten: Royal Jordanian. De vliegmaatschappij maakt net als Qatar Airways onderdeel uit van de oneworld-alliantie. Ik vloog er dan ook mee als onderdeel van mijn wereldreis met oneworld. 

Royal Jordanian is een relatief kleine speler uit het Midden-Oosten met een vloot van Airbus A320s, Boeing 787s en Embraer’s. De maatschappij vliegt naast een uitgebreid netwerk in de regio op verschillende bestemmingen in Azië, Amerika en Europa, waaronder Amsterdam Schiphol. Ik vloog met een Airbus A319 van Amman naar Rome in Economy Class.

Royal Jordanian, oneworld, Amman, Economy
De Royal Jordanian Airbus A320 die mij van Amman naar Rome bracht.

Boeken

Na het boeken heb ik meteen een stoel bij de nooduitgang geselecteerd en een veganistische maaltijd besteld. Gelukkig is de website van Royal Jordanian erg gebruiksvriendelijk. Je kunt zonder problemen een speciale maaltijd selecteren. Dit vind ik een groot voordeel. Ik heb er een hekel aan als ik een of ander centraal telefoonnummer moet bellen om een speciale maaltijd te selecteren, zoals bij American Airlines.

Je kunt gratis (in elke boekingsklasse) via de website vooraf een stoel selecteren. Ook kun je zonder extra kosten een stoel bij de nooduitgang selecteren. Dit is een voordeel ten opzichte van de grote concurrent Emirates waar je 25 USD betaald om überhaupt vooraf een stoel te selecteren voor een enkele vlucht tussen Europa en Dubai.

Inchecken

Het online inchecken ging gemakkelijk en snel via de website van Royal Jordanian. Het personeel op de luchthaven vond ik echter niet zo vriendelijk. Ik had het gevoel dat ik met tegenzin werd geholpen bij het afgeven van mijn bagage. Ook het security personeel was erg onvriendelijk en onbeschoft. Een wereld van verschil met het supervriendelijke personeel dat ik een paar dagen terug op de luchthaven van Osaka had.

Boarden

De luchthaven van Amman is vrij modern, maar tegelijkertijd ook erg compact. Ik was dan ook al snel bij de gate. Na een uurtje wachten begon het boarden. Er werd geen rekening gehouden met enige vorm van Priority. Dit was ook niet echt een probleem aangezien we toch eerst met de bus naar het vliegtuig moesten.

Royal Jordanian, oneworld, Amman, Economy
Het boarden in Amman

Na een vriendelijk welkom aan boord kreeg ik al snel een uitgebreide uitleg over de procedures rondom de nooduitgang stoelen.

Deze diashow vereist JavaScript.

Rond het middaguur is het altijd spitsuur op Amman Airport als alle vluchten richting Europa vertrekken. De twee vliegtuigen achter ons vertrokken naar Amsterdam, respectievelijk Berlijn.

Stoel en IFE

Royal Jordanian, oneworld, Amman, Economy
Stoel 10A

De stoel zit comfortabel en er is meer dan voldoende beenruimte. Het viel mij op dat ook de normale stoelen voldoende beenruimte hebben. Mijn IFE werkte echter niet. Ik heb dit direct doorgegeven aan een stewardess die beloofde er naar te kijken.

Ruim 45 minuten later werd de IFE gereset. Dit hielp echter niet.  Ook na 3 maal resetten reageerde het scherm nog steeds nergens op. Uiteindelijk heb ik het IFE van de lege stoel naast mij gebruikt. Deze werkte wel naar behoren.

Het IFE heeft een ruim aanbod aan films en series, maar het aanbod aan muziek is zeer beperkt. Tevens was het IFE langzaam en vond ik het onhandig dat het IFE alleen via de afstandbediening bestuurd kon worden. Ook de indeling van de afstandbediening vond ik erg onlogisch en vreemd.

Service

Een kleine 30 minuten na take-off begon de service met een drankje naar keuze, een snack (zoet of zout) en een opfris doekje. Er werd niet zuinig gedaan en ook alcoholische dranken waren vrij beschikbaar.

Royal Jordanian, oneworld, Amman, Economy
Mijn maaltijd aan boord. Ik was net iets te laat met de foto.

Al snel na de eerste service begonnen de stewardessen met de maaltijdservice. Ik had een veganistische maaltijd besteld en kreeg deze in eerste instantie niet. Pas na tweemaal aandringen dat ik een speciale maaltijd had gereserveerd liep een stewardess naar achteren om mijn maaltijd op te halen.

De maaltijd bestond uit rijst in zoetzure saus met tofu, een salade met italiaanse dressing, een broodje met boter en een flesje water. Na de maaltijd werd nog koffie of thee geserveerd. Voor de passagiers zonder reservering was er keuze uit bief met rijst of kip met rijst. De maaltijd vond ik smakeloos en ook het broodje was uitgedroogd.

Conclusie

Ik vond het een redelijke vlucht met veel afwisseling in de vriendelijkheid van de crew. Het IFE vond ik moeilijk te besturen en ook de maaltijd was niet erg bijzonder. De stoel zit daarentegen wel comfortabel en er is voldoende beenruimte. Een ander voordeel is de gratis stoelselectie en de gebruiksvriendelijke website. Afgezien van het rustige en moderne vliegveld van Amman zie ik echter niet veel meerwaarde om met Royal Jordanian naar het Midden-Oosten of Azië te vliegen.

Overzicht

Publicatie Datum

12 March 2017

Voordelen

- Gebruiksvriendelijke website
- Gratis stoelselectie vooraf
- Comfortabele stoel met voldoende beenruimte

Nadelen

- IFE is moeilijk te besturen
- Geen erkenning oneworld status
- Crew niet altijd even vriendelijk
- Smakeloze maaltijd

Reisklasse

Stoel

Eten en drinken

Crew

Value

Algemene Waardering

Reacties

  1. Stef zegt

    Toevallig ook net met RJ gevlogen. Ik vloog van BKK naar AMS met overstap AMM. In alle opzichten was dit eeb rampvlucht. Het begon al bij inchecken. 6 incheck balies 10 rijen en geen begeleiding. Resultaat was ruzieende mensen en erg lange wachttijd. Er moest vliegveld beveilging aan te pas komen om de boel te sussen. Geen idee waarom ze niet gewoon een georganiseerde rij hadden neergezet, er liep immers wel RJ staff rond. De vlucht zelf naar AMM (in een 787) was matig kwa service en eten (ik sluit mij aan bij de review wat dat betreft). Het toestel zat vol en de persoon naast mij was nogal groot en zat in het midden. Er was dus niet veel ruimte. Ondanks dat moet ik zeggen dat de stoelen wel comfortabel zijn en er is voldoende beenruimte. Vlak voor de landing werd ons verteld dat het zicht op AMM slecht is en dat ze moesten uitwijken naar het vliegveld 20km verderop. Queen Alia airport was compleet gesloten. Vervolgens 3 uur in het toestel op de grond gestaan zonder enige service. De crew heeft het toestel zelfs verlaten na een uur! De passagiers mochten er echter niet uit. Na ongeveer 3 uur werd ons verteld dat het zicht inmiddels voldoende is en dat we gaan beginnen aan de 10min durende vlucht naar Queen alia airport. Connecting flights stonden nog te wachten, aldus de captain. Dit bleek echter niet het geval voor de vlucht naar Amsterdam. Eenmaal op queen alia was het 1 grote puinhoop met zeer gestresste groundcrew. Het duurde een uur voor ik (en +- 8 andere nederlanders) werden omgeboekt via wenen. De vlucht vertrok echter al over 20 minuten en mn koffer was al aan boord. De rij bij security was gigantish (en wederom zonder begeleiding) en het personeel liet ons in eerste instantie niet voor om de vlucht te halen. Uiteindelijk wel, alleen werd ik bij security ondervraagd door een niet engels sprekende douane beampte die al mn apparatuur wilde onderzoeken (laptop, toetsenbord, muis, psp). Uiteindelijk toch op tijd bij de gate gekomen (ik was de laatste). In wenen was de overstap 2.5 uurtjes. mooi even tijd om wat te eten in de lounge dacht ik want het eten van RJ is verschrikkelijk slecht. Helaas is het vliegveld van wenen niet voorzien van bordjes voor de lounge (F en G gates). Priority pass app gaf aan level 2. Maar als je naar level 2 gaat kun je niet meer terug en kan je weer helemaal teruglopen om wederom door security heen te moeten (found that out the hard way..). Goed, dan maar broodje schnitzel van 7 euro. Uiteindelijk met 7 uur vertraging stond ik eindelijk op AMS. Maar natuurlijk, mn baggage was kwijt. Ik woon in Thailand en al mn kleding zat daarin. Hier heb ik blijkbaar vaak pech mee want het is de 4e keer in 2 jaar tijd. Al met al een ramvlicht wat zeker niet alleen de schuld was van RJ maar ze maakten het er op geen enkele manier beter op. Ik moet straks nog met ze terug naar BKK maar zal nooit meer bij ze boeken.

    • Stef zegt

      Oh en nog iets. Het IFE systeem in de gloednieuwe 787 werkte voor geen meter. Het gebeurde regelmatig dat de film werd afgesloten op willekeurige momenten. In de A319 maar wenen heb ik het niet eens geprobeerd.

      • Roij Scholten zegt

        Hoi Stef!

        Dank voor je reactie! Ik heb ook met RJ vanuit Bangkok gevlogen met een stopover van 48 uur in Amman voordat ik verder vloog naar Rome. En ik moet eerlijk zeggen dat ik best een goede ervaring met ze had (afgezien van het slechte eten). Het lijkt erop dat je dubbel pech hebt gehad; niet alleen een slechte service, maar ook nog eens slecht weer waardoor je je verbinding hebt gemist en je bagage is kwijtgeraakt.

        • Stef zegt

          Hi Roij
          Hoe heb je die stopover kunnen boeken? Of is het onderdeel van je wereldticket? Ik heb hetzelfde geprobeerd door RJ te bellen maar kreeg te horen dat een stopover niet mogelijk is, zelfs niet tegen betaling. Je moest dan 2 losse vluchten boeken. Erg jammer want Amman is een prima plek voor een stopover.

          Overigens biedt RJ me nu een upgrade naar business aan voor de return flight (AMS – AMM segment) na het sturen van een mailtje over de gang van zaken. Wel op basis van beschikbaarheid. Waarschijnlijk niks dus omdat business eigenlijk altijd wel vol zit door het bieding systeem. Maargoed we gaan het zien, ik had niet verwacht dat ze uberhaubt iets zouden aanbieden.

          • Roij Scholten zegt

            Hoi Stef,

            Ik heb destijds het ticket geboekt inclusief stopover (als een ticket). Deze was niet beschikbaar via de website van RJ, maar wel via een externe agent die ik via momondo.de had gevonden.

            Dat is wel tof! Ik vind het een goed aanbod, aangezien een dergelijke upgrade via Bidding Offer minimaal 200 euro kost. Ben benieuwd hoe het business class product bij RJ is. Hoor dan ook graag van je t.z.t.!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *