Review: Play Economy | Brussel – Reykjavik | Airbus A320neo8 min leestijd

Play Airlines Airbus A320 Economy_3363

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Recentelijk vloog ik met Play Airlines op een Airbus A320 in economy class vanuit Brussel naar Reykjavik. Play is een redelijk nieuwe maatschappij en vliegt vanuit Reykjavik op zowel Europese als Amerikaanse bestemmingen. Door de ligging van IJsland is het namelijk interessant om hier over te stappen aangezien vluchten vanuit West-Europa naar de oostkust van Noord-Amerika hier sowieso overheen vliegen. Play heeft op dit moment vijf toestellen in dienst, waarvan twee Airbus A320neo’s en drie Airbus A321neo’s. Daarnaast heeft de maatschappij nog vier Airbus A320neo’s en één Airbus A321neo in bestelling staan. Deze toestellen zullen vanaf 2023 worden geleverd. Play kondigde een paar maanden geleden aan niet meer op Amsterdam te vliegen. In deze review schrijf ik dan ook over mijn vlucht vanuit Brussel naar Reykjavik op een Airbus A320neo.

Inchecken

Nadat ik mijn ticket had ontvangen werd ik verzocht om eerst een account aan te maken om mijn boeking te kunnen zien. Play verzoekt alle passagiers om online in te checken en dit is mogelijk tot een uur voor vetrek van de vlucht. Het online inchecken verliep gemakkelijk en snel. Voordat ik het wist kon ik mijn boarding pass laten zien op mijn telefoon. Na het uitchecken in het DoubleTree by Hilton Brussels City waarvan je binnenkort ook een review van kunt lezen, begaf ik me naar de luchthaven.

Vertrekhal Brussels Airport.
Vertrekscherm.

De incheckbalie van Play zat vandaag bij desk 9. Indien je ruimbagage hebt kun je deze hier dus afleveren. Aangezien ik al online was ingecheckt en ik dit keer zonder ruimbagage reisde hoefde ik hier verder niets te doen. Bij de balie stond een kleine rij mensen met ruimbagage.

Incheckbalie van Play.

Even later begaf ik me naar de veiligheidscontrole om richting de gates te gaan. Dit is een van de grootste veiligheidscontroles van Europa en daardoor hoef je hier nooit lang te wachten. Nadat Brussels Airport in 2015 kwam met de ‘connector’ stroomt alles hier lekker door. Na de veiligheidscontrole heb je direct een mooi uitzicht op de vliegtuigen.

Na de veiligheidscontrole.
Uitzicht op de vliegtuigen vanuit de connector.

IJsland ligt in de Schengenzone en dit betekent dat mijn vlucht zou vertrekken vanaf de A-gates. Dit betekent dat ik na de veiligheidscontrole naar links moet. Eerst kom je door het Duty Free Shop gedeelte. Hier moet je verplicht doorheen lopen om bij de gates uit te komen.

Duty Free Shops.

Vervolgens kom je in een restauratiegedeelte uit vanwaar je nogmaals een mooi uitzicht hebt op de vliegtuigen. Brussels Airport is een luchthaven vanwaar ik graag vertrek. Als ik nog wat tijd heb voor mijn vlucht of als deze vertraagd is bestel ik hier graag nog een Stella Artois om vervolgens rustig op mijn vlucht te wachten. Dit keer had ik nog maar 30 minuten voordat mijn vlucht zou vertrekken dus ik besloot om maar direct naar de gate te gaan. In de A-gates zul je een aantal mooie auto’s aantreffen van o.a. BWM en Audi.

A-gates.

Op ons YouTube-kanaal vind je ook een video-impressie van deze vlucht met Play. Wist je trouwens dat je op ons YouTube-kanaal naast de impressie van de vlucht met play nog veel meer reviews, InsideLooks en trip reports kunt bekijken. We posten wekelijks nieuwe video, dus volg ons kanaal om geen video te missen.

Boarding

Mijn vlucht zou vertrekken vanaf gate A43 en dit is gelukkig niet ver lopen vanuit het restauratiegedeelte en de lounges. Het toestel stond al aan de gate te wachten.

Mijn toestel naar Reykjavik.

Alhoewel het boarding proces al in volle gang was en er zelfs al mensen in het toestel zaten werd er ineens omgeroepen om nog even geduld te hebben. Ik nam dan maar even plaats in de wachtruimte. Even later zag ik tot mijn verbazing dat de al ingestapte passagiers opeens weer uitstapten. Vaak betekent dit niet veel goeds dacht ik in mijn hoofd. Even later werd omgeroepen dat alle passagiers konden instappen. Tot nu toe hadden we slechts 20 minuten vertraging opgelopen dus dat is nog in te halen. De Airbus A320neo van Play beschikt alleen over economy stoelen. Deze zijn opgesteld in een 3-3 configuratie. Aan boord werd ik vriendelijk welkom geheten.

Aan boord van de Airbus A320neo.
Play A320neo economy class.

Alhoewel Play lage prijzen aanbiedt is het eigenlijk geen low-cost maatschappij zoals Ryanair. Zo is er op de bagagevakken bijvoorbeeld geen reclame te zien. De maatschappij biedt weliswaar goedkope vluchten aan vanuit Europa naar IJsland en de Verenigde Staten maar wat me opviel is dat deze prijzen niet zo laag liggen dan die van WOW Air een aantal jaar geleden.

Play Airbus A320neo economy class.
Play Airbus A320neo economy class.

Stoel

Ik was een van de eersten die aan boord ging en kon daardoor gerust nog wat foto’s maken. Even later nam ik plaats op mijn stoel 25A. Deze bleek meer beenruimte te hebben dan dat ik gedacht had. Meer dan bijvoorbeeld EasyJet of Ryanair. Toch zat er tussen mijn knieën en de stoel voor me nog geen 5 centimeter. Mijn lengte is dan ook wel 1,87 m.

Play Airbus A320neo economy
Stoel 25A.
Play beenruimte
Beenruimte.

In de stoel voor mij bevindt zich ook nog een ruimte voor het opbergen van bijvoorbeeld een tijdschrift. Nadat iedereen aan boord was stonden we op het punt op te vertrekken. Echter werd er omgeroepen dat we door een probleem later zouden vertrekken. Later bleek deze vertraging op te zijn gelopen naar maar liefst anderhalf uur!

Wachtend aan de gate.

Gelukkig riep de piloot uiteindelijk om dat we konden vertrekken. We taxieden naar startbaan 25R vanwaar we gelukkig snel konden opstijgen.

Tijdens de vlucht

Het was die dag half bewolkt wat een aantal mooie beelden opleverde tussen de wolken. De vluchttijd naar Reykjavik zou ongeveer 3 uur en 20 minuten bedragen.

Opgestegen vanuit Brussel.

Play heeft een buy-on-board service wat betekent dat je je portemonnee moet trekken als je tijdens de vlucht iets wilt kopen. Ik besloot dan maar eens de menukaart te bekijken. Het viel me op dat de prijzen aan de hoge kant lagen, zeker voor wat betreft alcohol. Wat me ook opviel was dat de prijzen allemaal in euros staan vermeld. Ik herinner me nog van mijn vlucht met Iceland Air dat dit toen in IJslandse kronen stond vermeld. De meeste passagiers aan boord bleken ook uit de eurozone te komen dus dit is ook niet zo vreemd en eigenlijk wel het gemakkelijkst.

Menukaart.
Menukaart.

Gelukkig waren er ook menu deals waardoor iets kunt besparen op je uitgaven. Ik besloot te gaan voor een baguette met een drankje en een Twix. Dit kostte in totaal € 12,- wat nog redelijk te noemen is. Aan boord wordt er helaas geen American Express geaccepteerd dus heb ik met mijn Visa Card betaald. De baguette werd nog even warm gemaakt waarna deze na ongeveer 5 minuten werd geserveerd.

Play Menudeal
Menudeal.

Het eten en drinken smaakte verder prima. Na nog even geslapen te hebben duurde het niet lang voordat de piloot aankondigde dat we na ongeveer 45 minuten zouden landen.

Aankomst in Reykjavik

Even later werd de landing ingezet waarna ook al IJsland in zicht kwam. Buiten bleek het iets meer bevolkt te zijn dan in Brussel. Met een vertraging van ongeveer anderhalf uur kwamen we aan op de luchthaven van Keflavik. Dit is de internationale luchthaven van Reykjavik en ligt op ongeveer 45 minuten rijden van het centrum van de stad.

Play
Net voor de landing in Reykjavik.

Deze luchthaven ziet er vrij nieuw en modern uit. Een aantal jaar geleden is er zelfs nog een uitbreiding geweest waardoor ook het aantal passagiers enorm steeg. Bij het uitstappen kwamen we echter niet in een jet bridge terecht maar moesten we het toestel met de trap verlaten om vervolgens met de bus naar het terminalgebouw te worden gebracht.

Play Airbus A320neo
Aankomst in Reykjavik.

Helaas kwam ik net 10 minuten te laat aan waardoor ik mijn vooraf geboekte bus naar Reykjavik heb gemist. Gelukkig vertrok er na een uur weer een bus en hier kon ik met hetzelfde ticket op reizen.

Dit artikel is tot stand gekomen naar aanleiding van een uitnodiging van Play. InsideFlyer is niet betaald voor deze reis en de mening en ervaring van de schrijver zijn onafhankelijk van Play – Beeldmateriaal: InsideFlyer – Goffe de Boer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *