Review: British Airways Boeing 767 Business Class Amsterdam-Londen

british airways, business class, Boeing 767, club europe

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Om met Etihad op een A380 in First Class naar Abu Dhabi te vliegen, moest ik eerst op Londen-Heatrow zien te komen. British Airways vliegt meerdere keren per dag naar Heatrow en doet dat een paar keer met een Boeing 767. Ik vertrok ’s ochtends om 10:25 zodat ik die middag nog wat van Londen kon zien. De volgende dag zou ik met Etihad naar Abu Dhabi vliegen.

Dit artikel is onderdeel van een reeks met artikelen over een reis op frequent flyer miles die ik in oktober 2016 heb gemaakt. Wil je weten hoe ik precies mijn vluchten heb geboekt? Lees dan hier de trip introductie van deze reis.

Check-in en lounge

Toen ik omstreeks 8:00 uur op Schiphol aankwam, ging ik direct naar de British Airways check-in balie. De mevrouw keek in de computer en zei dat ik na mijn vlucht naar Londen zou doorvliegen naar Mumbai met Etihad via Saoudi-Arabië… Ik zei dat ik inderdaad met Etihad zou vliegen, maar dat ik natuurlijk een stop maakte in Abu Dhabi en niet in Saoudi-Arabië! Van sommige medewerkers op luchthavens of in call centers vraag ik me toch echt af waar ze hun geografische kennis vandaan hebben…

Gewapend met mijn boarding pass en paspoort ging ik richting de security om vervolgens door de paspoortcontrole te gaan. Zoals gewoonlijk was het daar vrij druk. Voor mijn vlucht naar Londen had ik toegang tot de British Airways Galleries Lounge. Dit is geen grote lounge en het aanbod aan eten is nu ook niet bijzonder groot. Wat ik wel een positief punt aan deze lounge vind is het mooie uitzicht op de vliegtuigen.

british airways, lounge, schiphol, galleries
Ontbijt in de British Airways Galleries Lounge.

Boarding

Na een kort verblijf in de lounge, ging ik richting de gate. Mijn vlucht vertrok dit keer vanaf gate D53 en dat is ongeveer 10 minuten lopen vanaf de lounge. Toen ik bij de gate aankwam stond er een hele rij met passagiers. Het zou dus een volle vlucht worden. Ik sloot aan bij de rij voor priority boarding en business class en even later konden we aan boord.

Mijn vlucht werd uitgevoerd door een Boeing 767-300 en in dit toestel, dat bedoelt is voor vluchten binnen Europa, zitten 26 stoelen in business class, of beter bekend als ‘Club Europe’ bij British Airways. Ik had stoel 4a.

british airways, business class, Boeing 767, club europe
Stoel 4A

Deze stoelen in Club Europe verschillen niet veel van de stoelen in economy class. In zowel economy als business class is de stoelindeling 2-3-2. De business class stoelen hebben wel een extra brede leuning Wat dat betreft vond ik deze stoelen meer op premium economy lijken. Ook wat betreft beenruimte is er geen verschil met de stoelen in economy.

british airways, Boeing 767, club europe, beenruimte
Beenruimte in Club Europe op de Boeing 767

Het is tegenwoordig erg druk op Schiphol en de meeste van mijn British Airways vluchten zijn tot nu toe allemaal met vertraging vertrokken, zo ook deze vlucht naar Londen-Heatrow. We zaten op tijd in het toestel, maar deze bleef door de drukte op de luchthaven nog wel een uur aan de gate staan! Tijdens het wachten kwam de crew gelukkig wel langs met glaasjes water. We stegen uiteindelijk op met ruim een uur vertraging.

Service aan boord

Toen we eenmaal in de lucht waren kwam de crew al snel langs met warme doekjes.

warm doekje, british airways, club europe
Warm doekje

Een later werd het ontbijt geserveerd, alhoewel door de vertraging kon ik dit beter als lunch beschouwen. De maaltijd bestond uit bacon, kaas, komkommer en tomaten. Daarnaast had ik de keuze uit diverse broodjes. Als drinken koos ik voor een koffie met een jus d’orange.

club europe, british airways, Boeing 767, business class
Ontbijtservice in Club Europe

De maaltijd smaakte al bij al goed. Even later kwam de crew nog langs voor een tweede drankronde, dus ik nam nog een koffie. De crew had tijdens deze vlucht hun dag niet echt. Of het door de vertraging kwam weet ik niet, maar alles werd wat snel en met tegenzin gedaan. Geen glimlach zoals op vluchten met Aziatische maatschappijen…

Het was die dag vrij bewolkt weer, dus ik had geen mooi uitzicht op de Noordzee deze keer. Toch heeft zo’n mooi wolkendek ook wel iets bijzonders…

british airways, Amsterdam, londen
Tussen Amsterdam en Londen

Na drie kwartier in de lucht gehangen te hebben, landde de Boeing 767-300 op Londen-Heatrow. Mijn aansluitende vlucht naar Abu Dhabi vertrok pas de volgende ochtend, dus ik nam de Heatrow-Express naar de stad. Leuk extraatje: door mijn Star Alliance Gold status mocht ik met een tweede klas ticket plaatsnemen in de eerste klas, altijd leuk meegenomen!

Conclusie

British Airways biedt een redelijk product aan in business class op de Boeing 767 op Europese vluchten. De stoelen zijn bijna dezelfde als in economy class, maar het soft product is natuurlijk wel veel beter. Het eten was al bij al goed, maar er zijn maatschappijen met betere maaltijden. De crew had tijdens deze vlucht hun dag niet. De vertraging mag hiervoor natuurlijk geen reden zijn.

Overzicht

Voordelen

- Redelijk soft product

Nadelen

- Slecht hard product
- Crew had hun dag niet

Reisklasse

Stoel

Eten en drinken

Crew

Value

Algemene Waardering

Conclusie

British Airways biedt een redelijk product aan in business class op de Boeing 767 op Europese vluchten. De stoelen zijn bijna dezelfde als in economy class, maar het soft product is natuurlijk wel veel beter.

3.3

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *