Review: British Airways Boeing 787 Premium Economy Londen-Newark

British Airways, World Traveller Plus, Dreamliner, Oneworld, 787-900, Premium Economy, British Airways ervaringen

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

In augustus 2016 had Lufthansa ontzettend aantrekkelijke deals naar New York in premium economy. British Airways reageerde direct hierop en paste de tarieven aan. Zo boekte ik een weekendje New York voor eind september 2016 vanaf Düsseldorf met British Airways.

Na een korte vlucht vanaf Düsseldorf, kwam ik aan op terminal 5 van Londen-Heatrow en als Oneworld Sapphire en Emerald lid kun je dan gebruik maken van de fast-track security. Ik bracht een bezoekje aan de Galleries Lounge en voor ik het wist zag ik op het scherm dat het boardingproces al was begonnen. Het boarden begon vanaf gate A10, wat betekent dat we met de bus naar het vliegtuig zouden worden gebracht. Na een rit van ongeveer 10 minuten kwamen we dan eindelijk bij het vliegtuig aan.

De vlucht

Direct na mijn boeking kon ik al gratis mijn stoel kiezen in premium economy, bij British Airways trouwens beter bekend als World Traveller Plus. De vlucht werd uitgevoerd door een 787-900 Dreamliner en in dit type toestel bevinden zich 27 van deze stoelen in een 2-3-2 opstelling. Ik koos voor stoel 20K, een plaats aan het raam aan de rechterkant in het toestel.

British Airways, World Traveller Plus, Dreamliner, Oneworld, 787-900, Premium Economy, British Airways ervaringen
Stoel 20K in World Traveller Plus.

In tegenstelling tot de gewone economy biedt deze reisklasse meer beenruimte, wat zeker comfortabel is op een vlucht van zeven uur. Ook is het In-flightentertainment scherm groter. Wat dat betreft ben ik erg te spreken over het hard product dat British Airways aanbiedt in World Traveller Plus op een Dreamliner.

Service

Voor het opstijgen werd, net als in business class, gevraagd wat ik wilde drinken. Ik kon kiezen uit water, jus d’orange en Spaanse Cava. Je kunt hier dus goed zien dat British Airways en Iberia IAG partners zijn. Eerder dat jaar had ik ook al Cava gedronken tijdens mijn vlucht in business class met Iberia en dat beviel me prima.

British Airways, Oneworld, World Traveller Plus, Dreamliner, 787-900, British Airways ervaringen, Londen, Newark, Upgrade, Cava, Welcome drink
Spaanse Cava voor het opstijgen.

Ook werd de menukaart uitgedeeld.

British Airways, Oneworld, World Traveller Plus, Dreamliner, 787-900, British Airways ervaringen, Londen, Newark, Upgrade, menukaart, menu
De menukaart.

De 787-900 Dreamliner is een stukje groter dan de 787-800 en het duurde dan ook een tijdje voordat alle economy passagiers aan boord waren. Later werd er een kleine amenity kit uitgedeeld met tandenborstel, oordopjes, een oogmasker, een pen en vliegtuigsokken.

Na het opstijgen werden er warme doekjes uitgedeeld.

British Airways, Oneworld, World Traveller Plus, Dreamliner, 787-900, British Airways ervaringen, Londen, Newark, Upgrade, warm doekje
Een warm doekje.

Daarna werd er een tweede drankronde gedaan. Er was voldoende keuze maar ik besloot om het bij dezelfde Cava te houden.

British Airways, Oneworld, World Traveller Plus, Dreamliner, 787-900, British Airways ervaringen, Londen, Newark, Upgrade, Cava, Spaanse Cava
Een tweede drankronde voor het eten.

De vlucht was om ongeveer 17:00 vertrokken vanaf Londen-Heatrow en dat betekende dat het niet lang meer zou duren voordat het eten werd geserveerd. De maaltijd bestond uit rode kool met filet en Brits rundvlees, broccoli en kip. Ook zat er een chocoladetoetje bij als dessert. Afgezien van het echte bestek geen groot verschil met de maaltijd in de gewone economy.

British Airways, Oneworld, World Traveller Plus, Dreamliner, 787-900, British Airways ervaringen, Londen, Newark, Upgrade, Meal World Traveller Plus
De maaltijd in World Traveller Plus.

Na de maaltijd besloot ik nog wat te gaan studeren. Het duurde tenslotte nog ongeveer 4 à 5 uur voordat we op Newark zouden landen. De lichten in het vliegtuig werden gedimd en de crew liet zich een paar uur niet zien. Ongeveer een uur voor de landing kwam de crew weer langs om de pre-arrival snack te serveren. Teleurstellend zag ik dat dit slechts bestond uit één Mars chocoladereepje en dat in premium economy! Zelfs bij Amerikaanse maatschappijen in economy krijg je meer als pre-arrival snack. Ik besloot dan maar om nog een Cava te nemen en wat uit het raam te staren hopende om een mooie glimp van New York te kunnen opvangen…

Nadat ik ook mijn immigratieformulier had ingevuld landde de 787-900 op Newark-Liberty International Airport en kon ik het vliegtuig, na de first en business class passagiers, verlaten.

Conclusie

British Airways heeft met World Traveller Plus een prima hard product op de nieuwe 787-900 Dreamliner. Voor long-haul vluchten profiteer je dan ook van meer beenruimte. De service zit een beetje tussen economy en business class in. Wat betreft eten is er niet een heel groot verschil in vergelijking met de gewone economy. Ik zou de gehele World Traveller Plus ervaring op een Dreamliner beter willen beoordelen dan die op een Boeing 747 waarvan je hier een review van kan lezen.

Overzicht

Publicatie Datum

25 July 2017

Voordelen

- Veel beenruimte
- Goede stoel
- Goede service

Nadelen

- Magare pre-arrival snack

Reisklasse

Stoel

Eten en drinken

Crew

Value

Algemene Waardering

Conclusie

British Airways heeft een prima hard product op de Dreamliner. Wat betreft eten is er niet een heel groot verschil in vergelijking tot de gewone Economy.

3.7

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *