Review: British Airways Boeing 747-400 Premium Economy Dubai-Londen

British Airways, Boeing 747, World Traveller Plus, Dubai, Londen-Heatrow, Oneworld

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Op mijn terugweg van een recent weekendje Dubai vloog ik met een Boeing 747 van British Airways in Premium Economy terug naar huis. Eerder schreef ik al over mijn vlucht van Londen naar Dubai waar ik geüpgraded werd naar Club World. Een verslag van deze vlucht kun je hier teruglezen.

Check-in en lounge

Mijn vlucht vertrok pas om 1:30 ’s nachts. Na een leuk dagje Aquaventure Atlantis Dubai kwam ik omstreeks 21:30 aan op terminal 1 van Dubai International Airport. ’s Avonds is het altijd vrij rustig omdat de meeste vluchten namelijk ’s ochtends aankomen en vertrekken. Na ongeveer een kwartiertje gewacht te hebben, werd de check-in desk geopend. Ik liet mijn paspoort en AAdvantage Platinum pasje zien. De medewerker vertelde me dat ik in aanmerking kwam voor een upgrade naar Club World voor € 500,-. Dat vond ik zelf veel te duur en heb ik natuurlijk afgewezen! Tot nu toe heb ik eigenlijk nooit aan upgrade biedingen gedaan. Gewapend met mijn boarding passen liep ik naar de paspoortcontrole en security. Doordat het vrij rustig was, duurde het niet lang voordat ik in de trein zat naar de satellietterminal. Daar zou ik toegang hebben tot de British Airways lounge. Deze lounge is pas geopend en zag er ook heel nieuw uit. De loungemedewerker liet mij weten dat dit de enige lounge was waar ik toegang tot had. Er waren helaas geen douches aanwezig wat ik toch wat teleurstellend vind. Het zijn toch wel vluchten van langer dan 7 uur naar Londen.

British Airways, Boeing 747, World Traveller Plus, Dubai, Londen-Heatrow, Oneworld, Lounge
British Airways lounge.

De lounge biedt geen grote buffetmaaltijden. Er was echter wel champagne te verkrijgen, wat ik normaal gesproken niet vaak tegenkom in business class lounges. Verder waren er een aantal goede wijnen te verkrijgen. Bij elke stoel waren stopcontacten te vinden. Ik was erg te spreken over de service in de lounge. Alles werd keurig afgeruimd en de toiletten werden regelmatig schoongemaakt. Verder zag de lounge er mooi en schoon uit.

British Airways, Boeing 747, World Traveller Plus, Dubai, Londen-Heatrow, Oneworld, Lounge, wijnen, champagne
De selectie wijnen en champagne.

Na ongeveer een uur doorgebracht te hebben in deze lounge, ging ik richting de gate. Ik kon het niet laten om nog een paar souvenirs te kopen en toen ik wilde afrekenen werd er al omgeroepen dat vlucht BA106 klaar was om te boarden.

British Airways, Boeing 747, World Traveller Plus, Dubai, Londen-Heatrow, Oneworld, Gate, Dubai terminal 1
Op naar de gate.

Aan boord

Bij de gate werd er nog een extra security check gedaan en daarna konden we direct aan boord gaan. Aan boord gaan van een Boeing 747 blijft toch iets speciaals. Na de A380 is dit het grootste passagiersvliegtuig.

British Airways, Boeing 747, World Traveller Plus, Dubai, Londen-Heatrow, Oneworld
Een Boeing 747 van British Airways.

Opvallend is dat de World Traveller Plus klasse zich bevindt tussen Club World en First Class. Helemaal voorin bevinden zich 14 First Class zitplaatsen, daarna volgen 36 zitplaatsen in World Traveller Plus, vervolgens 32 zitplaatsen in Club World en als laatste de economy class. Ook bevinden zich boven nog 20 zitplaatsen in Club World.

British Airways, Boeing 747, World Traveller Plus, Dubai, Londen-Heatrow, Oneworld
De World Traveller Plus klasse op een Boeing 747-400.

Zelf had ik stoel 14a. Op mijn stoel lagen naast een deken en kussen ook een koptelefoon en amenity kit. Ik plaatste mijn koffer in het bagagevak boven mijn stoel en nam plaats. De stoelen in World Traveller Plus bieden duidelijk meer beenruimte dan die in economy.

Al snel werd me een welkomstdrankje aangeboden. Ook werden er menukaarten uitgedeeld. Ik zag al direct dat we de komende paar uur maar weinig zouden krijgen, het was tenslotte ook al 1 uur ’s nachts. Van het ontbijt kon ik meer verwachten.

British Airways, Boeing 747, World Traveller Plus, Dubai, Londen-Heatrow, Oneworld, Menu, Menukaart
De menukaart.

De crew kwam nogmaals langs om de lege glazen op te halen waarna we al snel richting de startbaan taxieden. Bij het opstijgen merkte ik direct dat we in een Boeing 747 zaten. Dit oudere toestel maakt namelijk veel meer lawaai dan de nieuwere vliegtuigtypes zoals de Dreamliner. Het interieur van dit toestel zag er daarom ook behoorlijk verouderd uit. Even later kwam de crew langs met koekjes en nootjes. Al snel bleek dat ik het eerste defect aan het toestel had ontdekt, mijn leeslampje werkte namelijk niet. Vandaar ook de slechte kwaliteit van onderstaande foto.

British Airways, Boeing 747, World Traveller Plus, Dubai, Londen-Heatrow, Oneworld, Koekjes en nootjes
Koekjes en nootjes.

Toen ik de crew hiervan op de hoogte stelde, mocht ik verhuizen naar stoel 13K. Bij deze stoel werkte het leeslampje wel maar de stoel was moeilijk te verstellen. Het was net of er iets vast zat. Maar goed, er werd nog keurig een wijntje bij me gebracht voor het slapen gaan.

British Airways, Boeing 747, World Traveller Plus, Dubai, Londen-Heatrow, Oneworld, Wijn
Een wijntje voor het slapen gaan.

Ik had zelf al een lange dag achter de rug en na een wijntje val ik dan al snel in slaap. Na ruim 4 uur werd ik weer wakker en besloot ik op het kleine IFE schermpje, dat ik maar moeilijk aan de praat kreeg, eens te kijken waar ik me bevond.

British Airways, Boeing 747, World Traveller Plus, Dubai, Londen-Heatrow, Oneworld, IFE
Het kleine IFE schermpje.

Ik vloog ergens boven Duitsland en het zou ongeveer nog anderhalf uur duren voordat we zouden landen op Londen-Heatrow. Ik wou het luikje van het raampje openen om naar buiten te kijken maar dit bleek vast te zitten… Het moet nu niet gekker worden, dit is al het derde defect! Ik besloot hier niet moeilijk over te doen en maar af te wachten tot het ontbijt geserveerd werd. Dit was gelukkig geen teleurstelling want ik ben ’s ochtends dol op vers fruit met jus d’orange en koffie. Even later werd er ook een omelet geserveerd die ook heerlijk smaakte.

British Airways, Boeing 747, World Traveller Plus, Dubai, Londen-Heatrow, Oneworld, Ontbijt, Ontbijt vliegtuig
Ontbijt met vers fruit.
British Airways, Boeing 747, World Traveller Plus, Dubai, Londen-Heatrow, Oneworld, Ontbijt, Ontbijt vliegtuig, Omelet
En dan een lekkere omelet.

Na het ontbijt duurde het niet lang voordat deze Boeing 747-400 landde op Londen-Heatrow. Ik had het nog even met de crew over het gedateerde hard product van dit toestel. Ze zeiden dat ze ervan op de hoogte zijn en dat er aan wordt gewerkt. Ik verliet het toestel en nam de trein naar de hoofdterminal waar ik door de security moest voor mijn aansluitende vlucht naar Amsterdam.

Conclusie

British Airways heeft een redelijk goede lounge op Dubai. Helaas zijn hier geen douches aanwezig wat toch wat vreemd is voor langeafstandsvluchten. Het hard product in World Traveller Plus van de Boeing 747 ziet er gedateerd uit en er waren diverse defecten tijdens mijn vlucht. De crew loste dit vervolgens op door mij een andere stoel aan te bieden. Over de service ben ik aardig te spreken. Ik mocht gerust nog een drankje nemen als ik dat wilde. Ook was ik erg tevreden over het ontbijt.

Overzicht

Publicatie Datum

19 July 2017

Voordelen

- Goede service
- Lekker ontbijt

Nadelen

- Gedateerd hard product
- Defect leeslampje
- Stoelen die klem zitten

Reisklasse

Stoel

Eten en drinken

Crew

Value

Algemene Waardering

Conclusie

Het hard product in World Traveller Plus van de Boeing 747 ziet er gedateerd uit en er waren diverse defecten tijdens mijn vlucht. De service en het ontbijt zijn echter wel van goede kwaliteit.

3.3

Reacties

  1. Kris zegt

    Vroeger vond ik BA echt een goede en degelijke maatschappij. Ze stonden hoog op mijn lijstje en ik ben vaak over Londen gevlogen, wat toch niet echt een pretje is, om met BA te vliegen. Ik weet nog hoe de stewards/stewardessen dan door het toestel moeten vliegen om de korte vlucht BRU-LHR rond te geraken met de service.
    Maar BA is echt wel veel van zijn glorie verloren. Ondertussen is er op geen enkele vlucht binnen de EU nog gratis catering, zelfs geen drinken als ik het goed begrijp.
    2 jaar terug met BA in WT+ naar Zuid-Amerika gevlogen. We hadden het oude WT+ product en ik heb eerlijk gezegd spijt dat ik daar zoveel voor heb betaald. (bijna het dubbele van een economy ticket). Dit voor een oude en versleten stoel en niet veel soeps qua eten.
    Nu binnenkort met BA in Economynaar Johannesburg. BA gekozen omdat ik zo mijn mileage acount bij AA kan aftoppen op 100K miles. Ik heb mijn verwachtingen heel laag gezet. Nog 2 stoelen kunnen kiezen op het upper deck van de A380 maar misschien ben ik die wel kwijt tegen dat we mogen inchecken want ik heb ondertussen geen status meer binnen OneWorld.
    Als er een mooi upgrade bod komt dan doe ik dat misschien nog wel…

    Het Aadvantage program is sinds de aanpassingen niet meer ideaal voor mij. Afhankelijk van deze vlucht zal ik zien of ik voor een ander programma binnen Oneworld kies of overstap naar Star Alliance.

  2. Goffe de Boer Goffe de Boer zegt

    British Airways is de laatste jaren inderdaad veranderd in negatieve zin. Op alle vluchten binnen Europa moet je zelfs voor drinken betalen! Hiermee wil BA de concurrentie met de low-cost aangaan. Als je het mij vraagt een verloren strijd. Ze zouden beter de reputatie van Britse flag carrier in stand houden. Virgin Atlantic scoort tegenwoordig op veel terreinen beter. Wat betreft hard- en soft product, speelt het soort toestel ook een belangrijke rol. Ik was bijvoorbeeld beter te spreken over het hard product van World Traveller Plus op de Dreamliner. In de toekomst zal ik ook hiervan een review plaatsen. Ook het hard product op de A380 is beter dan bijvoorbeeld op de 747.

    • Kris zegt

      Zuid-Amerika was op een 777. De A380 heeft ook het nieuwe WT+ product maar daarvoor het dubbele betalen vind ik toch overdreven. AA heeft dan met Main Cabin Extra een product dat beter aansluit op mijn verwachtingen. Gewoon extra beenruimte, kleinere cabine (vaak toch) en verder niets. Bij mij is het immers in eerste instantie om de beenruimte te doen.

      We me tegenviel bij BA was dat ze WT+ aanbieden als een volledige andere klasse maar uiteindelijk vond ik dat allemaal maar zeer magertjes zowel qua hard als soft product. Nu misschien is de WT+ op de A380 meer zijn prijsverschil waard.

      Ik vlieg heen op JNB en terug vanaf CPT maar speciaal met een tussenlanding op JNB zodat ik tweemaal met de A380 vlieg en de 747 die op CPT vliegt kan mijden. Als er een interessant upgrade voorstel komt (maar momenteel nog niets) wil ik WT+ nog wel eens een kans geven.

      Krijg je op de vluchten naar JNB nu in economy 1 maaltijd of 2. Want misschien moeten we dan wel wat eten voorzien?

      • Goffe de Boer Goffe de Boer zegt

        Ik vind de meerprijs van WT+ het ook niet waard. Gelukkig heb ik dit retourtje geboekt met een zeer aantrekkelijke sale voor € 573,- retour. Normaal gesproken kosten deze vluchten drie keer zoveel in WT+. Dat is het de prijs echt niet waard.

        AA heb ik meerdere keren gevlogen. Bij American moet je geluk hebben met de toestellen. Een paar jaar geleden vloog ik AMS-PHL in een 757 zonder IFE. Toen we even later MIA-GIG vlogen, zaten we in een nieuwe 77W en dat was me toch een verschil in comfort! Vooral de beenruimte in Economy Plus. Daar kan BA niet tegenop.

        Of je één of twee maaltijden krijgt, hangt af van de vluchtduur. Een vlucht van Londen naar Dubai duurt 7 uur en daarom wordt er maar één (grote) maaltijd geserveerd. Een vlucht naar Johannesburg duurt veel langer dus de kans is aanwezig dat er dan diner en ontbijt geserveerd wordt. Comfort van A380 is beter dan de 747 en 777. Leuk is dat er ook economy stoelen bovenin zitten bij BA.

        • Kris zegt

          Inderdaad, ik heb ons 2 economy stoelen op het bovendek gereserveerd. Voordeel dat je daar maar per 2 zit. Maar die zijn normaal dus tegen een meerkost denk ik.

          • Goffe de Boer Goffe de Boer zegt

            Op de website van British Airways zie ik dat gewone stoelen in World Traveller momenteel 20 GBP kosten. Voor Twin Seats betaal je 30 GBP. British Airways verandert echter vaak de prijs voor stoelkeuze dus hier zit geen vaste prijs op. Feit is wel dat je voor Twin Seats altijd meer betaalt. Elite leden kunnen gratis stoelen kiezen, inclusief de populaire zitplaatsen op het upper deck. Op mijn vlucht van LHR naar HKG waren alle upper deck stoelen op de dag van het inchecken al bezet…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *