Review: Air Europa A330 Business Class Amsterdam-Madrid7 min leestijd

air europa, business class, a330

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Een echte business class op een route binnen Europa zul je niet snel tegenkomen. Er zijn maar een paar routes waar airlines met een widebody vliegen. Zoals velen van jullie misschien wel weten vliegt LATAM tussen Frankfurt en Madrid met de Dreamliner. Ook voeren British Airways en Iberia sommige vluchten tussen Londen en Madrid uit met een groot vliegtuig. Sinds afgelopen winter vliegt Air Europa echter ook met een Dreamliner van Amsterdam naar Madrid. Lees hierover meer in dit artikel.

Omdat mijn vlucht met Iberia, die ik met de 90K avios deal geboekt had, vanaf Madrid vertrok, leek het mij een mooi idee om de intra Europese business class van Air Europa op de Dreamliner te testen. Voor € 290 boekte ik een retour in business class van Amsterdam naar Madrid. Echter wijzigde Air Europa het toestel en zou er een A330 worden ingezet. In dit artikel lees je mijn ervaring van deze vlucht.

Check-in en lounge

Mijn vlucht zou om 11:05 vertrekken en dus meldde ik me omstreeks 9:00 bij de check-in balie van Air Europa in vertrekhal 2. Nadat ik mijn bagage had ingecheckt en mijn boarding pass had ontvangen, liep ik richting security om vervolgens naar de KLM Crown Lounge te gaan. Geloof het of niet, na 320 vluchten was dit mijn eerste keer in Crown Lounge 25! Ik vlieg namelijk meer Star Alliance en Oneworld en daardoor ben ik gewend om naar de Aspire Lounge te gaan. Echter ben ik al wel een paar keer in de Crown Lounge in de Non-Schengen zone geweest.

Ik moet zeggen dat ik erg onder de indruk was van deze lounge. Natuurlijk is het zo dat KLM op Schiphol hun hub heeft en dan mag je wel wat van de lounges verwachten. Ik had de lounge 25 wat kleiner verwacht, maar tot mijn verbazing was ik erg onder de indruk van de ruimte hier. Ook de catering viel me behoorlijk mee en is veel beter dan de catering in de voormalige Aspire Lounge 26. Ik kon hier dus heerlijk rustig ontbijten en ongeveer 50 minuten(!) voor vertrek was het al tijd om te boarden.

Boarding

Mijn vlucht naar Madrid vertrok vanaf gate 59 en dit is op nog geen minuut lopen van de lounge. Blijkbaar was het boarden al begonnen, want ik was een van de laatste passagiers die aankwam lopen. Mijn toestel werd uitgevoerd door een Airbus A330-200 en dit toestel heeft 275 stoelen in economy en 24 in business class.

a330, air europa, business class

Op internet had ik al even gekeken wat voor stoelen er in de business class van de A330 zitten en ik was eerst wat teleurgesteld. Toen ik echter bij binnenkomst van het toestel linksaf ging, zag ik dat de A330 dezelfde business class stoelen heeft als op de Dreamliner. Blijkbaar zijn de A330 toestellen dus gerenoveerd met nieuwe stoelen.

Alhoewel de stoelen zijn opgesteld in een 2-2-2 twin-positie bieden ze meer privacy dan je op het eerste gezicht zou verwachten.  Het was erg rustig in de business class, slechts 4 stoelen waren bezet. Zelf had ik stoel 2K.

air europa, business class, a330
Air Europa business class

De stoel zit zeker comfortabel, maar ik vond de beenruimte wat tegenvallen. De stoelen in het midden zijn dezelfde als die bij het raam en er is eigenlijk geen verschil.

Nadat ik had plaatsgenomen kwam de crew vriendelijk gedag zeggen en werden er kranten uitgedeeld. Ik ging de stoel verder inspecteren. Aan de linkerkant bevindt zich de stoelbediening, deze angle-flat business class stoelen kunnen helaas niet helemaal plat. Ook is hier een stopcontact en een USB-poort te vinden.

Even later kwam de crew langs om te vragen wat ik wilde drinken. In eerste instantie was er alleen water en jus d’orange beschikbaar, dus ik vroeg of er ook champagne te verkrijgen was. De stewardess glimlachte en even later kwam ze terug met een flesje Freixenet Cordon Negro Brut.

Freixenet Cordon Negro Brut Cava voor het opstijgen.

Dit smaakte zeker niet verkeerd om 10:30 ’s ochtends en even later was het tijd om op te stijgen. Met een kleine vertraging van 10 minuten vertrokken we richting Madrid. Er stond een redelijk harde wind die dag, maar gelukkig liepen we hierdoor niet veel vertraging op. Met een mooi uitzicht en een mooi vooruitzicht liet ik Nederland weer voor de zoveelste keer achter mij.

Service

Na het opstijgen maakte ik een praatje met de crew. De stewardess kwam oorspronkelijk uit Nederland, maar woonde al een tijdje op Mallorca. Alles werd in het Spaans, Engels en ook Nederlands omgeroepen. Toen we eenmaal een tijdje in de lucht waren werd gevraagd of ik nog zo’n flesje Cava wou waar ik natuurlijk ja op zei.

Even later werd met het serveren van de maaltijden begonnen. Tot nu toe was ik erg onder de indruk van Air Europa, maar de maaltijd bracht hier verandering in. Ik had een mooi geserveerd ontbijt of lunch verwacht, maar in plaats daarvan werden er wat zakjes en plastic bekertjes geserveerd met o.a. hard brood, groente en iets zoets..

air europa
Teleurstellend…

Eerlijk gezegd vond ik het niet eens lekker. Gelukkig had ik in de lounge al een goed ontbijt gehad. Toen ik weer een praatje maakte met de crew, zei ze dat de catering op Europese vluchten niet de beste is. Op een wide-body kun je misschien wel extra hoge verwachtingen hebben, maar de catering is hetzelfde als op een Boeing 737. Ze zei dat de catering op long-haul vluchten een stuk beter is.

Even later werd alles keurig afgeruimd en vroeg de crew of ik koffie of thee wilde. Hier koos ik voor de koffie en dit werd in een plastic bekertje geserveerd..

De koffie smaakte echter prima. Daarna besloot ik het in-flight entertainment uit te proberen, maar ook hier stuitte ik op een tegenvaller. Het was niet defect, maar op deze intra Europese route is er geen in-flight entertainment beschikbaar. Alleen tijdens het opstijgen is het scherm aan.

Op intra Europese vluchten biedt Air Europa geen in-flight entertainment aan.

Ik besloot daarna nog een cava te nemen en de crew, die zag dat ik wat teleurgesteld was, serveerde hier ook nog nootjes bij. Deze zaten echter weer in een plastic zakje en niet in een kommetje.

Na een comfortabele vlucht van ruim 2 uur werd de landing naar Madrid ingezet. Het was die dag vrijwel onbewolkt, dus had ik een mooi uitzicht over de bergachtige omgeving tijdens de landing.

Het duurde daarna niet lang meer en het toestel stond keurig aan de gate in terminal 2 van Madrid-Barajas. Ik bedankte de crew voor de goede service en verliet daarna het toestel.

madrid, air europa, terminal 2
De A330 van Air Europa aan de grond in terminal 2 op Madrid.

Conclusie

Alhoewel aanvankelijk een Dreamliner zou worden ingezet, was ik toch redelijk tevreden over deze vlucht. Ik was erg onder indruk van de Crown Lounge 25 op Schiphol en het hard product van Air Europa was zeker een meevaller. Ook de service was hier uitstekend, ik zag dat de crew hun werk met plezier doet en er was zeker tijd voor een praatje.

Een grote tegenvaller was echter het eten tijdens de vlucht. Ik begrijp dat het hier om een intra Europese vlucht gaat, maar dan nog ben ik teleurgesteld in de maaltijd die ik geserveerd kreeg. Ook het in-flight entertainment is niet beschikbaar op intra Europese vluchten.

Over het algemeen kan ik deze vlucht, die wordt uitgevoerd met een wide-body, dus moeilijk concurreren met de service van LATAM tussen Frankfurt en Madrid. Lees in dit artikel over mijn ervaringen van die vlucht.. Daar wordt namelijk wel een volledige maaltijd geserveerd en is er in-flight entertainment beschikbaar. Hetzelfde geldt voor een wide-body vlucht met British Airways of Iberia tussen Londen en Madrid.

Ik zou de vlucht in business class daarom alleen kunnen aanraden als je vanaf Amsterdam naar Madrid wilt vliegen met een Dreamliner of als je nu verder vliegt met Air Europa naar Latijns America of de Verenigde Staten, is de Dreamliner op de route van Amsterdam naar Madrid zeker een meevaller.

Overzicht

Voordelen

- Goede lounge
- Uitstekend hard product
- Vriendelijke service

Nadelen

- Teleurstellende maaltijd
- Geen in-flight entertainment op intra Europese vluchten

Reisklasse

Stoel

Eten en drinken

Crew

Value

Algemene Waardering

Conclusie

Air Europa biedt een uitstekend hard product aan op hun A330. De stoelen bieden meer privacy dan je zou verwachten, maar de beenruimte viel me tegen. De crew is vriendelijk en er was zeker tijd voor een praatje. De maaltijd was erg teleurstellend op deze vlucht, maar gelukkig zou dit niet voor long-haul vluchten gelden. Het in-flight entertainment is niet beschikbaar op vluchten binnen Europa. Al bij al beoordeel ik de vlucht minder goed dan bijvoorbeeld de vlucht in business class op een Dreamliner met LATAM van Frankfurt naar Madrid.

7 min leestijd">
3.6

Reacties

  1. Xandrios zegt

    Ik kan me voorstellen dat als je lounge 26 gewend bent, dat je de KLM lounge beter vindt. Echter om deze lounge goed te noemen… het is echt niet te vergelijken met andere hub lounges. Zelfs de AF lounges in CDG zijn stukken beter imho.

    • Goffe de Boer Goffe de Boer zegt

      Daar ben ik het mee eens Xandrios, maar in vergelijking met de voormalige Aspire Lounge 26 vind ik de Crown Lounge beter. Ik ben niet veel van de lounges van SkyTeam gewend, de lounges van Lufthansa op FRA en MUC vind ik bijvoorbeeld beter. Maar ik had minder van deze Crown Lounge verwacht, dus dit viel me mee.

  2. boss NSA zegt

    september 2019 terug uit MAD naar AMS.
    In de economy wel gewoon entertainment !
    Dus alleen nog een betere maaltijd ?
    Economy is voor mij al beter dan business in de KLM.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *