Review: Aegean Airlines business klasse naar Brussel3 min leestijd

Aegean airlines

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

De Griekse maatschappij Aegean Airlines heeft al jaren een uitstekende reputatie. Meerdere keren reeds werden ze verkozen tot beste regionale maatschappij in Europa. Tijdens een recente vlucht in business klasse namen we de proef op de som.

Het was vrij druk toen ik op de luchthaven van Athene aankwam om in te checken voor mijk vlucht naar Brussel. Ook aan de desks voor business klasse en Star Alliance Gold passagiers stonden reeds een tiental mensen aan te schuiven. Omdat ik enkel met handbagage reisde, gebruikte ik de self check-in kiosks.  Enkele seconden later had ik reeds mijn boarding pass en kon ik via de priority lane naar de veiligheidscontrole gaan.  Er was een groot aantal checkpoints geopend, en in een mum van tijd was ik door de security.  Het personeel daar was trouwens uitermate vriendelijk en beleefd, een voorbeeld voor andere luchthavens.

Even naar de lounge voor vertrek

Zoals je reeds in een eerdere review kon lezen, is het een goed idee om de Aegean lounge links te laten liggen en je naar de Lufthansa lounge te begeven.  Na daar opnieuw genoten te hebben van de uitstekende catering (wat een heerlijke aubergine in tomatensaus!) was het tijd voor de boarding.

Aegean Airlines

Toen ik bij mijn gate aankwam stonden de passagiers reeds op een hoopje te drummen voor de toegang, maar de gate agenten waren gelukkig onverbiddelijk, eerst business klasse en Star Alliance gold leden, dan pas de rest.

Pre-departure

Aan boord werd ik van harte welkom geheten door de purser.  In totaal zaten er 5 passagiers in business klasse. Aegean vliegt met de typische “Europese” business klasse. Met andere woorden, de normale stoelen, waarbij de middelste stoel vrijgelaten wordt en er een extra tafeltje naar beneden geklapt wordt.  De beenruimte was meer dan behoorlijk.

Aegean airlines

Al vrij snel verscheen er een flight attendant met een dienbord. Er was keuze uit verschillende sapjes, water en schuimwijn.  Voor vertrek worden de drankjes trouwens in plastieken glaasjes aangeboden. Ik nam de schuimwijn maar vond die helaas veel te zoet. Bovendien was hij duidelijk al wat te lang uitgeschonken, hij was een beetje flets en lauw.

Ondertussen liep de boarding ten einde en enkele minuten later denderde de A319 reeds over de startbaan.

Een culinair festijn

Kort na take-off kregen we de menukaart uitgedeeld en kwam de crew rond met warme doekjes.  Na een aperitief werd het tijd om de maaltijd op te dienen. Vrienden die al met Aegean Airlines in business gevlogen hadden, waren euforisch over de maaltijden aan boord, dus ik was best benieuwd.  Als voorgerecht werd een typisch Griekse salade aangeboden.

Aegean airlines

Bij het hoofdgerecht kregen we de keuze uit twee gerechten, kip gewikkeld in kalkoenspek of baars filet met pasta.  Ik koos voor de kip en was niet teleurgesteld.  De kip zelf was lekker sappig, de puree met spinazie was heerlijk. Daarbij kwamen dan nog eens lekkere oesterzwammen.  Een heel lekker gerechtje.  Ik nam er een Griekse rode wijn bij. Alhoewel zeker niet slecht, zal de speciale smaak van de wijn niet voor iedereen weggelegd zijn.

Aegean airlines

Na het kaasschoteltje, met typische Griekse kazen, verorberd te hebben, kwam de immer vriendelijke crew rond met het dessert, een bordje met fruit en heerlijke Griekse zoeternijen.

Geen IFE

Het is jammer dat Aegean Airlines geen IFE aanbiedt. Op de schermpjes boven onze hoofden werd wel een filmpje met de toeristische hoogtepunten van Griekenland afgespeeld (kon ik meteen mijn halve reis herbeleven), maar dat was het dan ook zowat. Maar dat is zowat het enige minpuntje dat ik van deze trip kan opnoemen.

Aegean Airlines
Een typisch Griekse Metaxa kon niet ontbreken na de lunch

De uitstekende maaltijd, comfortabele beenruimte en o zo vriendelijke crew maakten van deze trip met Aegean een uitstekende afsluiter van mijn reisje naar Griekenland!

Overzicht

Voordelen

Lekkere catering
Hartelijke crew
Prima beenruimte

Nadelen

Geen IFE

Reisklasse

Stoel

Catering

Crew

Value

Algemene Waardering

Conclusie

Het is niet verwonderlijk dat Aegean al jarenlang tot beste regionale maatschappij in Europa gekozen is. Het Star Alliance lid brengt typisch Griekse gastvrijheid op 40.000 voet.

3 min leestijd">
4

Reacties

  1. Goffe de Boer Goffe de Boer zegt

    Aegean Airlines blijft mij ook altijd verbazen. Ik vind het een top maatschappij. Had je zelf een ticket in business class geboekt of werd je geüpgraded?

  2. Xandrios zegt

    De lounge is afhankelijk van waar je op dat moment behoefte aan hebt. De Lufthansa lounge biedt een semi-warme maaltijd maar heeft zeer krappe seating. Als het druk is wil je daar niet zijn.

    De Aegean lounge daarintegen is groot en licht. Veel betere stoelen, banken en andere hangplekken. Er zijn Griekse snacks die prima zijn voor een kleine lunch of snack. Want laten we eerlijk zijn, als je daarna Aegean Business class vliegt heb je écht geen grote maaltijd nodig vlak voor het boarden.

    Zelf vlieg ik Aegean elke twee weken – AMS-ATH-DUS en meestal in business – en de maaltijd is over het algemeen véél beter dan de concurrenten. Absoluut niet te vergelijken met bijv. LH, LX of zelfs OS. Waar Aegean naar mijn mening minder goed in is, is het ontbijt – dus probeer om de vluchten ná 11:00 te plannen! 🙂

  3. Xandrios zegt

    Overigens is het ‘nadeel’ van het niet hebben van IFE naar mijn mening niet terrecht. Welke Europese maatschappij biedt dit op dit soort korte afstandsvluchten? Vrijwel geen enkele.

    Daarnaast is IFE eigenlijk niet meer van deze tijd – hoewel dat wellicht gek klinkt. Iedereen heeft tegenwoordig zijn eigen entertainment mee (iPad?). Dat is namelijk de enige manier om exact de juiste content te hebben onderweg die bij jou past.

    Bijvoorbeeld KLM is vorig jaar ook juist gestopt met de IFE schermpjes op de 737-700 vloot. Veel te veel kosten qua onderhoud, en weinig tot geen interesse voor vanuit de pax.

    • Steven Tor Steven Tor zegt

      Hoewel er heel wat passagiers zijn die al hun eigen tablet meehebben denk ik dat een eigen schermpje nog zeker op prijs gesteld wordt. Maar het is inderdaad zo dat slechts weinig maatschappijen dit aanbieden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *