Radisson Blu Abu Dhabi Yas Island7 min leestijd

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Meer van deze trip:

Trip Introductie: Punten inwisselen in India
Oud & Nieuw in AirBerlin Business (van Berlijn naar Abu Dhabi)
Hilton Al Ain
Emirates First Class Lounge DXB
– Emirates First Class naar Koeweit
– Radisson Blu Abu Dhabi Yas Island (dit artikel)

Nadat ik na mijn erg luxe, maar korte, vlucht in de First Class van Emirates aangekomen was in Koeweit, ging ik snel wat rondkijken in de stad en na een kort dutje en wat eten ging ik midden in de nacht alweer terug naar het vliegveld om terug te vliegen naar Abu Dhabi, om vanaf daar door te reizen naar India.

Dat ging echter niet zoals gepland: door dichte mist in Abu Dhabi werd de luchthaven volledig gesloten en kwam ik eerst urenlang vast te zitten in Koeweit en daarna was ik enkele dagen gestrand in Abu Dhabi zelf. In dit artikel over Irregular Operations lees je hoe je het beste met dat soort situaties kunt omgaan.

Na een aantal keer heen en weer gependeld te zijn tussen de luchthaven van Abu Dhabi en het centrum, waar ik dankzij Etihad in fantastische hotels verbleef, werd ik op mijn derde dag vertraging overgeplaatst naar het Radisson Blu Abu Dhabi Yas Island – omdat ik (misschien mede dankzij mijn tip ‘wees altijd vriendelijk’ bij het omgaan met vertragingen) van de grondstewardess mocht kiezen tussen een ‘stad- of strandhotel’.

Het Radisson Blu Abu Dhabi Yas Island

Vanaf de luchthaven reed ik in ongeveer 10 minuten naar Yas Island (een rit die ik al eerder gemaakt had toen ik het Crowne Plaza Yas Island bezocht) en voor ik het wist kon ik, gewapend met de vouchers van Etihad, inchecken in het hotel. Alle hotels op Yas Island zijn gloednieuw en ook het Radisson Blu Yas Island deed mooi, schoon en nieuw aan. De lobby was ruim, licht en modern:

De lobby van het hotel

Ik ging naar de receptie en alles was net als bij de eerdere overnachtingen op kosten van Etihad perfect geregeld en ik kreeg een ‘volpension-plus’-arrangement waarbij alle maaltijden en roomservice betaald zouden worden door de luchtvaartmaatschappij. Omdat ik geregeld in Club Carlson-hotels verblijf, heb ik een Club Carlson Gold Elite-kaart en ik overhandigde deze kaart bij het inchecken. Omdat ik niet op een regulier tarief verbleef verwachtte ik geen upgrade, maar de vriendelijke dame bij de receptie wist me te verrassen: ik kreeg een upgrade naar een Business Class-kamer met uitzicht op zee!

Radisson Blu Abu Dhabi Yas Island
In de lift op weg naar de kamer heb je uitzicht op het Yas Marina Formule 1-circuit

De Business Class Kamer

Ik nam de lift naar mijn verdieping en na een flinke wandeling door de gang kwam ik aan bij mijn Business Class kamer. Bij binnenkomst van mijn kamer was ik positief verrast door de chique, moderne vormgeving, overigens geheel in lijn met de rest van het hotel. De kamer zag er, ondanks dat hij niet overdreven groot was, mooi en goed verzorgd uit.

Mijn business class-room

De kamer had een ‘zithoek’ – een stoel en een tafeltje, een groot bureau en een heel comfortabel kingsizebed.

Het erg comfortabele bed

Er was, zoals gebruikelijk bij een Business Class-kamer van een Radisson Blu, een Nespresso-koffiezetapparaat. Iets wat ik altijd veel liever heb dan de oploskoffie die je in sommige hotels krijgt.

Nespresso en flessen water

Uiteraard was er ook een badkamer met daarin een bad-douchecombinatie, een toilet en een wasbak. De badkamer was prima, maar niets bijzonders.

Wasbak en toiletproducten van ‘This Works’
Bad-douchecombinatie

Het hoogtepunt van mijn kamer was naar mijn mening het balkon. Alhoewel het niet al te groot was, had het een prachtig uitzicht op het onderliggende zwembad, de achterliggende golfbaan en de zee in de verte. Omdat er panelen voor het balkon zaten, kon je zelf beslissen of je in de zon of de schaduw wilde zitten: ideaal in de brandende zomerhitte in het Midden-Oosten!

Het balkon
Uitzicht op de Yas Links-golfbaan en daarachter de zee

Omdat mijn koffer met daarin mijn zwemkleding spoorloos verdwenen (bedankt, Etihad), besloot ik lekker te zonnen op het balkon. Dat was echt heerlijk in het Arabische winterzonnetje – zeker omdat de roomservice van het hotel inbegrepen was dankzij Etihad!

Nacho’s in het zonnetje

Faciliteiten

Helaas was ik maar 1 dag in het Radisson Blu Abu Dhabi Yas Island (waarvan ik het grootste gedeelte met Etihad en mijn reisverzekering aan de telefoon was), dus ik heb niet optimaal kunnen genieten van de hotelfaciliteiten. Maar die waren er wel genoeg: er is een tweetal restaurants (een buffet- en een à-la-carterestaurant, beiden met een mooi terras), een poolbar (met ’s avonds waterpijpen voor bij het zwembad), een lobbybar en erg leuk Belgisch biercafé.

Radisson Blu Abu Dhabi Yas island
Links het terras van één van de restaurants

Ik heb zowel mijn diner als mijn ontbijt in het buffetrestaurant gegeten en beide maaltijden waren erg goed in orde. De keuze van het buffet was uitgebreid, met ook een groot aantal gerechten die naar wens bereid werden (zoals biefstuk!).

Naast restaurants had het Radisson Blu Abu Dhabi ook een spa, een fitnesscenter, een businesscentrum en een erg mooi zwembad met uitzicht over de golfbaan en de zee in de verte.

Radisson Blu Abu Dhabi Yas island
Terras van de poolbar met daarachter het zwembad
Het zwembad van het Radisson Blu Abu Dhabi Yas Island

Verder kunnen de gasten van het Radisson Blu Abu Dhabi Yas Island ook gebruik maken van de faciliteiten van Yas Beach: het strand dat een kwartiertje lopen (of een paar minuten met de hotelshuttle) verderop ligt. Daar heb je als hotelgast gratis toegang, handdoeken en ligbedden op strand.

Yas Beach
Ligbedden op Yas Beach

Locatie

Het Radisson Blu Abu Dhabi Yas Island ligt aan Yas Plaza, het pleintje waar alle hotels op het nieuw aangelegde Yas Island liggen. Yas Island is het eiland zo’n 20 kilometer buiten Abu Dhabi (en gelijk naast de luchthaven) waar alle nieuwe toeristische attracties gebouwd worden. Je hebt er als toerist dus alles wat je hartje begeert: golfbanen, een waterpretpark, het Ferrari-pretpark, het formule 1-circuit, stranden en een jachthaven met allerlei horecagelegenheden. Op het moment dat ik er was, was zojuist de Yas Mall geopend, zodat ik in dit gloednieuwe winkelcentrum makkelijk wat aankopen kon doen nu mijn koffer spoorloos verdwenen was.

Yas Mall
Op een kwartiertje lopen van het hotel vind je de Yas Mall

Omdat Yas Island nog volop in ontwikkeling is, zullen de faciliteiten de komende jaren waarschijnlijk met fors tempo uitbreiden: je hebt in feite dus alles wat je als toerist nodig hebt op loopafstand. De stad Abu Dhabi ligt op ongeveer een halfuurtje rijden en een taxi daar naartoe kost je ongeveer 15 euro. Daarnaast biedt het hotel ook een gratis shuttleservice naar het centrum aan.

Het hotel ligt meteen aan Yas Plaza

Conclusie

Ik vond het jammer dat ik maar zo kort in dit hotel kon verblijven: het zwembad en het strand zagen er geweldig uit, de kamer was comfortabel en mijn balkon bood een fantastisch uitzicht op zee. De restaurants hadden heerlijk eten, maar waren voor zover ik dat kon zien wel redelijk aan de dure kant. De locatie op Yas Island is geweldig: je hebt allerlei toeristische attracties binnen handbereik en binnen 10 minuten zit je op de luchthaven. Een nadeel is dat je toch wel een stukje moet rijden naar de stad Abu Dhabi zelf – waar het grootste deel van de bezienswaardigheden zich bevindt. Al met al was ik erg tevreden over het Radisson Blu Abu Dhabi Yas Island en ik denk dat het vrij waarschijnlijk is dat ik er in de toekomst nog eens zal verblijven – zeker omdat het met de 2-for-1 deal voor Club Carlson elite-leden een goede deal kan zijn, met overnachtingen al vanaf ongeveer 40 euro per nacht!