Emirates First Class naar Koeweit11 min leestijd

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Meer van deze trip:

Trip Introductie: Punten inwisselen in India
Oud & Nieuw in AirBerlin Business (van Berlijn naar Abu Dhabi)
Hilton Al Ain
Emirates First Class lounge Dubai
– Emirates First Class naar Koeweit (dit artikel)

Nadat ik ruim drie uur had doorgebracht in één van de meest luxe lounges die ik ooit bezocht had, was het dan eindelijk tijd om aan boord te gaan van de Airbus A380 die mij van Dubai naar Koeweit zou brengen. Deze route is de kortste route ter wereld waarop dit vliegtuigtype wordt ingezet en is met 531 mijl korter dan bijvoorbeeld Amsterdam-Oslo, ik was dan ook erg verbaasd dat Emirates dit enorme toestel inzet op deze vlucht van amper twee uur.

Emirates A380
De A380 is klaar voor vertrek. Met maar liefst 3 jetbridges kunnen de passagiers aan boord.

Vanuit de lounge nam ik de lift één verdieping naar beneden en ik belandde rechtstreeks in de jetbridge die mij naar het upper deck van de A380 zou brengen. Kennelijk was het boarden verder nog niet begonnen, want ik liep door een lege slurf naar het toestel toe en ging als eerste aan boord. Daar werd ik al opgewacht door maar liefst 5 Emirates-stewardessen die me opgewekt gedag zeiden en waarvan er één me naar mijn stoel bracht. Zodra ik linksaf sloeg de First Class-cabine in, was ik meteen onder de indruk: ik had weleens foto’s gezien van de luxe ‘bling-bling‘-First Class van Emirates, maar in het echt was het nog overweldigender dan op plaatjes.

Emirates First Class A380
De First Class-cabine op de A380 van Emirates

Ik liep door het gangpad naar mijn stoel en het viel me op dat de stoelnummers als ‘suitenummers’ vermeld staan:

Emirates First Class A380
Geen stoel, maar een suite!

Mijn stoel – herstel, suite – was de eerste rechts voorin, suite 1K. Ik gooide snel mijn rugzak neer en maakte een foto, want ik zag dat er al een stewardess aan kwam rennen met een fles champagne.

Emirates First Class A380
Mijn plekje voor deze korte vlucht naar Koeweit

Ik ging snel in mijn stoel zitten en verbaasde me over alle gadgets die er in de stoel te vinden waren. Maar veel tijd om me te verbazen had ik niet, want meteen kwam de vriendelijke stewardess zich voorstellen en ze bood aan om een glaasje champagne in te schenken. Hoe kon ik daar nee tegen zeggen?

Emirates First Class champagne Dom Perignon
Een glaasje Dom Pérignon en wat warme nootjes

Op deze vlucht werd Dom Pérignon vintage 2004 geschonken: een heerlijke champagne! Het viel de stewardess op dat ik overal foto’s van aan het maken was, dus ze vroeg of het mijn eerste keer in de First Class van Emirates was. Ik vertelde dat dat inderdaad zo was en ze begon uitgebreid uit te leggen met welke snufjes mijn stoel allemaal uitgerust was. In een laatje onder het televisiescherm (zie de foto hierboven) zat een schrijfset met briefpapier en pennen met het Emirates-logo. Ook onder de televisie zat een make-upspiegel met wat toiletproducten van Temple Spa:

Emirates First Class
Make-upspiegel en toiletproducten

Meteen rechts van de stoel zaten een minibar met wat soorten water, vruchtensap en frisdrank en, heel tof, een iPad om wat dingen in de suite mee te bedienen.

Emirates First Class
Minibar en iPad

De stewardess pakte de iPad uit de houder om te laten zien wat ik er allemaal mee kon en het viel haar kennelijk op dat ik met open mond zat te luisteren. ‘U mag wel een slokje champagne tegen de schrik nemen, meneer Kuperus. We vullen hem zometeen gewoon weer bij!’. Zo gezegd, zo gedaan en onder het genot van een glaasje Dom Pérignon luisterde ik naar de uitleg over de iPad. Erg leuk en attent dat alles zo uitgebreid werd uitgelegd, want door de korte vluchtduur was het zeer onwaarschijnlijk dat ik alle functies zou gebruiken. Hoe dan ook, de iPad kon onder andere gebruikt worden om de lampen, deuren van de suite en de stoel te bedienen:

Emirates First Class
Stoelbediening op de iPad. Recht onder de iPad zit ook de ‘normale’ stoelbediening – in feite is de iPad dus compleet overbodig…

Nadat alle uitleg gegeven was, bood de vriendelijke stewardess aan om een paar foto’s van mij in de stoel te maken (‘Maar niet voordat we je wat champagne hebben bijgeschonken, met een halfleeg glas ziet het er niet leuk uit!’). Een paar minuten en een flink aantal foto’s later kwam een andere stewardess zich voorstellen en ze bood mij wat leesmateriaal aan. Voor de korte vlucht had ik dat niet echt nodig, maar ik besloot toch wat aan te nemen, zodat ik in mijn hotel in Koeweit nog wat te lezen zou hebben.

Emirates First Class
Leesmateriaal voor tijdens (of na) de vlucht

Ik borg het tijdschrift en de krant op en ik besloot een kijkje te gaan nemen in de badkamers, die bij de Emirates A380 wereldberoemd zijn om het feit dat ze er naast een toilet ook een douche in hebben! Ik stapte mijn stoel suite uit en liep naar de badkamer, waar de deur voor me werd opengehouden! De oppervlakte van de badkamer was ongeveer gelijk aan die van de toiletten in de Asiana A380 (klik hier voor de review) en daarmee aanzienlijk groter dan een ‘normaal’ vliegtuigtoilet:

Emirates A380 First Class douche
Grote badkamer in de A380

Naast het toilet stond al een bakje met toiletartikelen klaar. Wat opvallend was, omdat mij van tevoren was medegedeeld dat de douche (helaas!) niet beschikbaar zou zijn op deze korte vlucht.

Emirates A380 First Class douche
Toiletartikelen (inclusief scheermesjes, badmutsen en wattenstaafjes!)

Dan zat er in de hoek dan de daadwerkelijke douche. Echt heel apart om dat in een vliegtuig te zien:

Emirates A380 First Class douche
De beruchte douche van Emirates

Na van het toilet gebruik gemaakt te hebben, liep ik weer terug naar mijn stoel, waar een nieuw glas Dom Pérignon en een nieuw bakje nootjes op mij stonden te wachten – kennelijk was de crew op deze korte vlucht niet zuinig met de drankjes!

Emirates A380 First Class champagne
Nog een glaasje champagne voor vertrek

Toen ik weer plaatsnam in mijn stoel, kwam er wéér een andere stewardess (hoeveel mensen werken er in de kleine First Class cabine?!) mij een kopje Arabische koffie en een dadel overhandigen. Daarbij kreeg ik ook een menukaart en een wijnkaart. De menukaart zat in een mooie leren map ingebonden:

Emirates First Class menu
Menukaarten

De menukaart bestond uit een flinke selectie dranken en daarnaast een ‘light meal’, dat volgens de stewardess in één keer geserveerd zou worden vanwege de korte vliegtijd. De wijnkaart bestond uit een champagne (de welbekende Dom Pérignon), twee witte en twee rode wijnen en een 38 jaar (!) oude port.

De menukaarten zagen er indrukwekkend uit voor zo’n korte vlucht. Ik was vooral onder de indruk van de drankenkaart met een aantal zeer exclusieve dranken, waaronder de Hennesy Paradis, een zeer exclusieve cognac die naar mijn weten in de retail al bijna 600 euro per fles kost. Die had ik niet verwacht aan boord van ‘zomaar een vlucht’! Veel tijd om me daarover te verbazen was er niet: de A380 was gereed voor vertrek en na de veiligheidsinstructie en een kort stukje taxiën was het grote vliegtuig op weg naar Koeweit.

Emirates First Class
Dag Dubai, tot de volgende keer!

Zodra het lampje ‘stoelriemen vast’ uitging, sprong de crew in actie – ik kreeg gelijk weer een glaasje champagne ingeschonken en meteen werd er begonnen met het dekken van mijn tafel. Ondanks dat mij verteld werd dat de maaltijd ‘in één keer’ geserveerd ging worden, kreeg ik geen vooraf ingedekte tray, maar werd zorgvuldig het tafellinnen over mijn tafel gevouwen, werd het zilveren bestek op volgorde gelegd en werden één voor één de schaaltjes op mijn tafel gezet – erg indrukwekkend voor zo’n korte vlucht!

Emirates First Class menu
Een prima ‘light meal’ voor een vlucht van ongeveer anderhalf uur

Zoals te zien is op de foto, had ik ondertussen de deurtjes van mijn suite dichtgedaan, om op deze korte vlucht even het gevoel van een ‘eigen kamertje’ te beleven. Ik genoot van de heerlijke champagne en de lekkere biefstuk en af en toe schonk ik een beetje water bij uit mijn eigen minibar die ik binnen handbereik had. Na het lekkere eten vroeg ik of de crew toevallig een fles Hennessy Paradis open had staan, omdat ik daar graag een beetje van wilde proeven. Binnen een minuut kreeg ik een enorm glas van de exclusieve cognac geserveerd, dat ‘een beetje’ hadden ze niet zo goed begrepen…

Emirates First Class Hennessy Paradis
Een flink glas Hennessy Paradis

Ik kreeg nog wat chocolaatjes voor bij de cognac en ik besloot daarna een kijkje te gaan nemen in de Business Class, die bekend staat om de on-board bar. De Business Class-cabine heeft dezelfde ‘luxefactor’ als de First Class op de A380, met een hoog bling-gehalte. Voor de sfeer was het een beetje jammer dat er een aantal kinderen schreeuwend door de gangpaden rende, zo kreeg het vliegtuig een beetje het idee van een kinderdagverblijf…

Emirates A380 business class
De mooie Business Class-cabine van Emirates

Aangekomen bij de bar achterin het toestel, was ik een beetje teleurgesteld: hij was gesloten! Een stewardess kwam aansnellen en zich verontschuldigen dat ze de bar ‘net had dichtgedaan’. Ik vond het op zich best knap dat ze op zo’n korte vlucht (op dat moment waren we 1 uur onderweg) nog de moeite nemen om de bar te openen, alles neer te zetten en vervolgens alles weer op te ruimen en de bar af te sluiten. Hoe dan ook, de gesloten bar zag er ook leuk uit:

Emirates A380 business class bar
De (helaas gesloten) bar aan boord van de A380

Ik vroeg aan de stewardess uit interesse welke drankjes ze normaal gesproken allemaal hebben staan in de bar. ‘Eigenlijk alles wat er in Business en First Class op de kaart staat’ – kennelijk kan je dus ook First Class-drankjes in de Business Class-bar krijgen, een leuke bijkomstigheid voor Business Class-passagiers! Er kwam een andere steward bij staan en we kletsten even over het mooie toestel en het feit dat hij op zo’n korte route vloog. Op dat moment kwam de piloot over de PA en vertelde dat we binnen een paar minuten de daling naar Koeweit zouden inzetten. De vriendelijke stewardess bij de bar vroeg of ze mij nog een laatste drankje kon inschenken en ik vroeg om een glaasje Blue Label – dat leek me een mooie afsluiter van de vlucht. Ik liep terug naar mijn stoel en toen ik daar aankwam, stond mijn whiskey al klaar – kennelijk was het via de intercom al doorgegeven aan de stewardessen in de First Class!

Emirates First Class
Een glaasje whisky boven de Perzische Golf

Voor ik het wist zette de A380 inderdaad de landing in en ongeveer twee uur nadat we de gate in Dubai verlieten, landde het gigantische vliegtuig bijna geruisloos op de luchthaven van Koeweit – waar door het raampje niets dan woestijn te zien was.

Emirates First Class
We zijn geland!

De A380 taxiede naar de gate en toen was het alweer tijd om afscheid te nemen van de crew die in korte tijd goed en hartelijk voor me gezorgd had. Ik verliet als eerste het grote toestel, snelde me naar de visa-on-arrival desk en 3 Koeweit Dinar armer en 5 minuten later was ik klaar om het land in te gaan – mijn Emirates First Class-avontuur zat erop!

Koeweit
Welkom in Koeweit!

Conclusie

Op zo’n korte vlucht kan je natuurlijk niet de beleving van een ‘echte’, langere vlucht in de Emirates First Class krijgen – maar je krijgt wel een heel goed voorproefje! De douches waren niet open, de bar is (te) kort open en je krijgt maar een ‘kleine maaltijd’, maar ondanks dat was ik erg onder de indruk van de First Class cabine: de ‘suites’ die Emirates heeft ingebouwd zijn krankzinnig luxe met alle snufjes die je maar kunt bedenken (wie verzint het om een minibar, iPad en make-upspiegel in een stoel in te bouwen?!). De crew was erg vriendelijk en het eten was goed in orde, maar zowel de crew als het eten waren niet bijzonderder dan op bijvoorbeeld een Singapore Airlines-vlucht in Business Class. De stoel is dus duidelijk een stapje hoger dan bij de concurrentie, maar de rest is niet bovengemiddeld naar mijn idee, al zou dat natuurlijk kunnen komen door de korte lengte van de vlucht! Al met al ben ik een gave ervaring rijker en hoop ik dat ik in de toekomst een keer op een langere vlucht in deze geweldige First Class mag vliegen!

Koeweit
De skyline van Koeweit

Reacties

  1. Theo zegt

    Met veel plezier je artikelen zitten lezen: geweldig!!
    Er heeft die dag heel wat champagne gevloeid, haha… 😉

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *