Qatar Airways neemt definitief afscheid van A3402 min leestijd

Qatar Airways A340-600

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Recentelijk kondigde Qatar Airways nog de ontvangst van haar 250ste toestel aan. De maatschappij ontvangt echter niet alleen nieuwe toestellen, maar zegt ook gedag tegen oudere vliegtuigen. Qatar is namelijk momenteel bezig met het vernieuwen van de vloot. De maatschappij neemt nu definitief afscheid van de Airbus A340. Eén van de toestellen maakte de laatste commerciële vlucht van Bangkok naar Doha. De laatste twee A340s van Qatar zullen in Nederland worden gedemonteerd. De A340 wordt vervangen door bijvoorbeeld de efficiëntere A350.

Airbus A340-600

Qatar Airways had in totaal vier A340 toestellen. De cabine van de toestellen is diverse malen aangepast. De indeling bood standaard Economy, Business Class en First Class. Later werd First Class verwijderd. Het vliegtuig had een capaciteit van in totaal 374 stoelen. Hiervan waren er 24 in Business Class.

De A340 was al langere tijd minder populair. Eén van de redenen was de brandstofefficiëntie die een stuk slechter zou zijn dan andere vliegtuigen met een vergelijkbaar bereik. Het viermotorige toestel moet plaats maken voor onder meer de zuinigere Airbus A350 en de Boeing 787 (Dreamliner).

Airbus A340 van Qatar Airways (Registratie: A7-AGA) (Bron: WikiMedia Commons)
Airbus A340 van Qatar Airways (Registratie: A7-AGA) (Bron: WikiMedia Commons)

De vloot van Qatar kent veel Airbus toestellen. Zo heeft de maatschappij beschikking over de kleinere A319, A320-200 en A321-200. Daarnaast is er de A330-200/300. A350-900/1000 en A380. In totaal zijn er 109 toestellen van Airbus. Van Boeing heeft de maatschappij enkel de 787-800 en de 777-200/300.

Enschede

Afgelopen woensdag arriveerde de A340 met registratie A7-AGB in Enschede. Het vliegtuig zal door het Nederlandse bedrijf AELS worden gedemonteerd. Onderdelen zullen zoveel mogelijk worden hergebruikt, of gerecycled. Eén toestel zal Qatar overigens zelf behouden. Dit toestel zal ingezet worden voor bijvoorbeeld crew training.

(Bron Omslagfoto: Steven Byles, Flickr)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *