Pilotentekort dreigt bij Emirates

Emirates crew

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Waar afgestudeerde piloten een paar jaar geleden nog vaak werkloos thuis zaten, is de markt voor verkeersvliegers nu compleet anders. Maatschappijen strijden om ervaren piloten. Hoewel de focus van groei de afgelopen jaren vooral op het Midden-Oosten lag, zijn het nu de Chinese maatschappijen die vliegers aantrekken en zelfs ‘wegkapen’ bij andere maatschappijen. Bij Emirates leidt dit inmiddels tot een heus pilotentekort. Ondanks het riante, belastingvrije salaris en goede secundaire arbeidsvoorwaarden zoals verzekeringen en een woning van de maatschappij uit Dubai, bieden Chinese maatschappijen blijkbaar een beter pakket aan. Naast het salaris zou dit vooral te maken hebben met de werkomstandigheden. Door het netwerk van Emirates zitten er veel vluchten op vervelende tijdstippen – vlak na middernacht – bij. Piloten van Emirates maken ook veel uren en moeten verplicht in Dubai wonen. Bij Chinese maatschappijen kunnen ze heen en weer pendelen. Hoewel het leven in Dubai niet erg slecht te noemen is, zijn de zomermaanden voor inwoners wel afzien en het is ook niet goedkoop.

Gevolgen

Emirates’ President Sir Tim Clark bevestigde vorige maand in Hamburg dat Emirates kampt met een pilotentekort, maar dat dit in september of oktober opgelost moet zijn. Toch ziet het er naar uit dat het tekort zo serieus is dat Emirates niet al haar vluchten meer kan uitvoeren. Zo is het aantal vluchten tussen Dubai en Bangkok, Kuala Lumpur, London Heathrow, München, Oslo en Phuket de komende maanden gereduceerd. De airline heeft niet bevestigd dat dit direct het gevolg is van het tekort.

Naast het verminderen van vluchten, houdt Emirates tot en met juni ook 36 Boeing 777’s en 10 Airbus A380’s aan de grond; een significant deel van de vloot. Dit kan te maken hebben met de reductie in vluchten. Op Dubai International zie je geregeld een rits aan A380’s opgeslagen zijn. Ondanks de uitstaande mega-orders van de Superjumbo is het überhaupt de vraag of Emirates genoeg bestemmingen kan vinden voor de A380 vanuit een praktisch (een luchthaven moet aangepast zijn) en economisch oogpunt. Maar een kwart van de 777 vloot aan te grond houden duidt wel op een probleem in de operatie.

Emirates Skywards Bonus
Emirates houdt een significant deel van haar vloot aan de grond

De laatste ontwikkeling is een vermindering in het aantal vliegers op ultra-longhaul vluchten, zo melden piloten op forum PPRuNe. Normaal gesproken worden er op deze vluchten 4 piloten ingezet. Vanaf 1 juli zal dat op geselecteerde vluchten, bijvoorbeeld naar Melbourne en Sydney, worden teruggebracht naar 3. De regelgeving hiervoor van de luchtvaartauthoriteit in Dubai is minder streng dan in Europa en de VS. Dit betekent niet noodzakelijk dat het minder veilig is.

Vluchten van en naar Amsterdam lijken vooralsnog niet getroffen. Deze situatie moet Emirates ongetwijfeld een hoop geld kosten. Hopelijk kan de maatschappijen snel voldoende cockpitcrew opleiden zodat het de hele operatie weer kan uitvoeren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *