Ook voortijdig einde voor Airbus A380 bij Qatar Airways?

A380 van Qatar Airways (Bron: Wikimedia Commons)

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Qatar Airways blijft ook tijdens de crisis heel wat routes aanbieden. Toch wil de maatschappij de Airbus A380 nu voor langere tijd aan de grond houden. Logisch, want geen enkele airline krijgt de Jumbojets met goed fatsoen gevuld. Of de A380 ook de vloot vroegtijdig gaat verlaten? Zo ver wil Qatar Airways zelf nog niet gaan. Maar de vraag is hoe rendabel het vliegtuig gaat zijn de komende jaren. Gaat de maatschappij airlines als Air France en Lufthansa volgen?

Passagiersvluchten

Dat de Airbus A380 nu niet ingezet wordt voor passagiersvluchten is meer dan logisch. Ook op routes richting de VS of Australië is momenteel veel te weinig vraag om deze toestellen te vullen. Experts denken dat het herstel van de luchtvaart naar het niveau van begin 2020 nog jaren zal duren. Tot die tijd zal het dus hoogstwaarschijnlijk niet rendabel zijn voor Qatar Airways (QR) om het toestel in te zetten. Tenzij de maatschappij natuurlijk een manier vindt om de vliegtuigen wel vol te krijgen.

Echter speelt deze ontwikkeling al langer. Ook voor de Coronacrisis overwogen A380 airlines al om het toestel de deur uit te doen. Afhankelijk van de configuratie van het toestel heb je gewoon een goede gemiddelde bezettingsgraad in elke reisklasse nodig. Als dat niet lukt dan kun je bijvoorbeeld beter de Boeing 777, 787 Dreamliner of Airbus A350 inzetten. En over die toestellen beschikt QR in groten getale. Je moet als airline dus wel een goede reden hebben om op termijn een toestel als de Airbus A380 nog in te willen zetten.

A380 van Qatar Airways

Vracht als alternatief?

Momenteel is vracht voor veel maatschappijen nog wel een optie om wat geld te verdienen. Zo vliegt KLM nog steeds met de Boeing 747 voor het vervoeren van goederen. Ook de Boeing 777 is een populair vrachttoestel, dan wel niet in combinatie met passagiers. De A380 is niet ontworpen als vrachtvliegtuig. Natuurlijk is het wel mogelijk om het toestel om te bouwen. Die investering zou best kunnen lonen. Echter schijnt de A380 dan in de knel komen met het maximale opstijggewicht, evenals een slechte brandstofefficiëntie.

Toekomst voor A380?

Aangezien het nog wel even zal duren voordat de passagiersvolumes weer op niveau zijn zal de A380 ook bij Qatar Airways niet op korte termijn ingezet gaan worden. Er is een kans dat de A380 helemaal niet meer zal vliegen voor de maatschappij uit Doha. De operationele kosten zijn simpelweg te hoog als de bezettingsgraad niet op peil is. De airline zinspeelde overigens eerder al op een pensioen voor de A380’s als zij 10 jaar gevlogen hebben.

Wat nog wel tegen een eventueel vroegtijdig afscheid spreekt is de leeftijd van de toestellen. Volgens de website Airfleets is de gemiddelde leeftijd van de A380 vloot van Qatar een kleine vijf jaar. De nieuwste A380 werd in april 2018 afgeleverd en dus dus nog maar twee jaar oud. Zelfs dat zou voor Qatar Airways een flinke financiële tegenvaller zijn.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *