Nieuwe Lie Flat stoelen in American’s 7573 min leestijd

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

American Airlines is eindelijk begonnen met het vernieuwen van haar trans-Atlantische Boeing 757 toestellen, door hier Lie Flat stoelen in te monteren.

Nieuwe Lie Flat Stoelen in American’s 757, introductie

Enige tijd geleden meldden we hier dat American Airlines haar Boeing 757, die van Amsterdam naar Philadelphia vliegt, enigszins zal verbeteren. Dit is inmiddels gerealiseerd, omdat American niet langer met haar (voormalig) US Airways Boeing 757-200 op deze route vliegt. In plaats daarvan vliegt American met een ietwat modernere Boeing 757 die stamt uit de voormalige American Airlines vloot. Vooral voor Business Class passagiers is dit een hele verbetering, maar nog steeds is er sprake van een “kantelende ligstoel” die niet volledig plat gaat.

Lie Flat
American’s “Next Generation Business Class”

Gelukkig is American Airlines nu begonnen aan het vernieuwen van deze toestellen, met nieuwe stoelen in zowel business class als economy class. Deze ombouw was reeds in 2014 aangekondigd, maar daarna bleef het lang stil. Recent is de eerste (en tot nu toe enige) 757 omgebouwd.

Zelfde stoelen als op de A321 Transcon

American installeert in de Boeing 757 dezelfde stoelen – de B/E Parallel Diamond – als in de Airbus A321 die op transcontinentale routes wordt ingezet. Deze lie-flat business class stoelen staan in een 2-2 configuratie. De capaciteit blijft onveranderd met 16 business class stoelen.

Lie Flat
De B/E Parallel Diamond stoelen in de Boeing 757

Het grote verschil met de A321 is dat er geen videoscherm in de stoelen wordt gemonteerd. Business Class passagiers krijgen daarom een Samsung Tablet overhandigd, in combinatie met een Bose headset. Hetzelfde is het geval in de Boeing 767.

Lie Flat
De Boeing 767, eveneens zonder IFE

Opfrisbeurt voor Economy

De stoelen in Economy Class krijgen eveneens een opfrisbeurt. Deze krijgen een modernere look. Ook hier blijft het aantal stoelen gelijk, waardoor de hoeveelheid beenruimte relatief goed blijft in dit oudere toestel. In deze stoelen wordt geen videoscherm in de stoel gebouwd, waardoor je het zult moeten doen met de monitor in de cabine (of je eigen tablet/laptop). Ook beschikken de stoelen in Economy niet over stroomvoorzieningen, wat ik persoonlijk een groot nadeel vind.

Lie Flat
De retrofit in Economy. Geen stroom & IFE

Conclusie

Het is natuurlijk positief dat er eindelijk een modern interieur in de Boeing 757 van American wordt gebouwd. Vooral op nachtvluchten is een stoel die volledig plat kan natuurlijk veel beter dan de huidige configuratie. De ombouw moet eind 2017 volledig gereed zijn.

Zoals Kilian recent schreef gaat American met de Boeing 767 vliegen naar Dallas. Deze beschikken over een Lie Flat stoel met directe toegang tot het gangpad. Dit is (met name als je alleen vliegt) beter dan een 2-2 configuratie. Ik vloog afgelopen januari in deze 767 in business class en het is een prima stoel. Echter, vergeleken met de Boeing 777-300 is de stoel smaller en heeft minder privacy.  Maar mocht je business class vliegen en rechtstreeks, dan zou ik de stoel van de 767 zeker boven de huidige 757 verkiezen, met name op een nachtvlucht. De kans dat je namelijk een nieuwe geretrofitte 757 met lie-flat stoelen aantreft acht ik tot eind 2017 namelijk klein.

Lie Flat
American 767 Business Class stoel.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *