Rumoer: American Airlines vaker naar Amsterdam

Nieuws van American Airlines

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Rumoer: American Airlines vaker naar Amsterdam, inleiding

American Airlines heeft London Heathrow in feite als grootste hub. Vooral als je op American’s beste toestellen wilt vliegen (de 777-300 of de refurbish 777-200), vlieg je al snel via London. Vanuit Amsterdam is de enige mogelijkheid om gelijk met American te vliegen met een verouderde Boeing 757 naar Philadelphia. Het toestel heeft geen moderne in-flight entertainment en al helemaal geen Wifi. Business Class passagiers moeten het doen met een extra verstelbare stoel die waarschijnlijk minder comfortabel is dan de nieuwe Premium Economy.

US Airways Envoy 757
Valentijn vloog in de Envoy Class 757 stoelen

Het lijkt er echter op dat American Airlines haar dienstverlening vanaf Amsterdam gaat uitbreiden. Volgens The Forward Cabin is het nieuws zelfs bevestigd. Laten we eens gaan kijken hoe dit nu precies zit en wat de eventuele route is.

American werft actief nieuwe Flight Attendants

Op diverse social media kanalen is de afgelopen periode te zien geweest dat American actief aan het werven is geslagen. Men zoekt Nederlands & Engels sprekende attendants die in de VS gestationeerd zullen zijn. Volgens The Forward Cabin is Chicago de specifieke standplaats.

American Airlines werft
American Airlines werft nieuw cabinepersoneel

Wel, de reden voor de inhuur van de Nederlands sprekende attendants is dat de integratie van personeel tussen US en American nog niet voltooid is. American heeft een handig schema over deze integratie gepubliceerd.

Crew integration chart AA
Crew integration chart AA

Kortom, vanaf het najaar kunnen piloten op alle toestellen waarvoor ze gecertificeerd zijn worden ingezet. Cabin Attendants blijven echter nog bij hun oorspronkelijke maatschappij en toestellen.

8 september aanstaande, nieuw vluchtnummer, (iets) ander toestel

American Airlines gaat de voormalig US Airways Boeing 757’s die tot voor kort werden gebruikt voor trans-Atlantische vluchten ombouwen naar een binnenlandse configuratie. Sommigen worden ingezet op de Hawaii routes, die tot voor kort door zeer antieke 757’s werden ingezet. De Boeing 757 is vrijwel het enige toestel dat de capaciteit heeft om van Phoenix naar Hawaii te vliegen. Een goede opvolger voor de 757 heeft men bij American nog gevonden, waardoor deze meer dan welkom zijn.

American's Next Generation Business Class
American’s Next Generation Business Class

De trans-Atlanstische vluchten zullen veelal worden uitgevoerd door voormalig American Airlines 757’s. Deze beschikken over 16 Business Class stoelen ten opzichte van de huidige 12. Volgens Doug Parker (CEO American Airlines) zullen deze toestellen eind 2018 allemaal voorzien zijn van Lie Flat stoelen. Waarschijnlijk vergelijkbaar met de Lie Flat stoelen die in de A321 Transcon gemonteerd zijn. Tegelijkertijd moet de volledige 777-200 vloot ombouw dan gereed zijn.

De lie flat stoelen op de A321 Transcon
De lie flat stoelen op de A321 Transcon

Vanaf 8 september zal American vliegen met de voormalig American 757. Ook krijgt de vlucht een nieuwe vluchtnummer, van 799 naar 203. Vanwege de nog niet afgeronde crew integratie kunnen de huidige Cabin Attendants nog niet meevliegen op de route. En daarom zoeken ze nieuwe Nederlands sprekende Cabin Attendants.

Conclusie

American Airlines gaat volgens mijn inschatting niet vaker op Amsterdam vliegen. Dit zou in mijn optiek ook niet heel logisch zijn. American heeft veel capaciteit naar Londen, waarbij via codeshare vluchten verder gevlogen kan worden naar andere Europese bestemmingen. Daarnaast vliegt American met widebody’s naar Frankfurt, Dusseldorf en Parijs. De werving van nieuw cabinepersoneel heeft te maken met het wijzigen naar een ander toestel. En dat andere toestel blijft een narrow body Boeing 757, die vanaf 2018 eindelijk voorzien zal zijn van Lie Flat stoelen.

Reacties

  1. Krabnov zegt

    “Rumoer” is niet het juiste woord hier. Je zou denken dat het een vertaling is van het Engelse “rumour” of “rumor” maar dat is niet. “Roddel” of “gerucht” is beter.

    • Sander de Jonge Sander de Jonge zegt

      Ik heb daar inderdaad over getwijfeld, was inderdaad een vrije vertaling van rumour. Maar nadat ik de feitelijke betekenis nog eens heb overdacht heb ik het toch laten staan. Dank voor je reactie in ieder geval.

  2. WorldTraveller13 zegt

    Als het goed is wordt het Chicago – Amsterdam. De vluchten vinden alleen plaats in het hoogseizoen. Chicago – Düsseldorf wordt geschrapt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *