Miles bij partners: American Airlines3 min leestijd

American Airlines Boeing 777-300ER

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Miles bij partners, feitelijk is dit de enige manier na 1 augustus om bij American nog wat relevante opbrengsten te creëren. Na 1 augustus gaat American Airlines immers over op het “Revenue Based” systeem. In voorgaande artikelen hebben we hier reeds bij stilgestaan. Voor de goede orde nog even de wijzigingen in een notendop:

  • Afgelopen 22 maart heeft een devaluatie plaatsgevonden bij American. Je bent meer miles kwijt voor een award ticket;
  • Per 1 augustus gaat American over op het zogenaamde “revenue based” systeem, waarbij je miles krijgt per gespendeerde dollar;
  • Vanaf 1 januari 2017 is herkwalificatie niet alleen afhankelijk van de hoeveelheid miles die je vliegt, maar moet je ook een minimaal aantal dollars hebben gespendeerd.

Het was nog onduidelijk hoe de verdienstructuur bij partner airlines er uit komt te zien na 1 augustus aanstaande. American heeft deze inmiddels voor een aantal partners gepubliceerd.

De miles bij partners

Zoals verwacht zul je bij partner airlines nog steeds miles verdienen aan de hand van de gevlogen afstand. Er is echter wel een verdere verslechtering doorgevoerd in de hoeveelheid miles. Bij Finnair bijvoorbeeld kreeg je tot voor kort 100% van de gevlogen afstand op deep discount economy. Inmiddels is dit 25%. Bij British Airways zie je bijvoorbeeld dat de tabel vrijwel identiek is aan de vorige, omdat reeds eerder de deep discount verdiensten waren gekort.

De huidige tabel bij BA, reeds gekort op deep discount tarieven
De huidige tabel bij BA, reeds gekort op deep discount tarieven

Wat toegevoegd is, is een EQD percentage over de gevlogen afstand. Omdat American de ticketprijs van de partner airline niet weet, kiezen ze er voor ook de Elite Qualifying Dollars toe te kennen aan de hand van de gevlogen afstand.

BA tabel na 1 augustus, nu met EQD
BA tabel na 1 augustus, nu met EQD

Als je een vlucht maakt in een premium cabine zul je dus alsnog redelijk snel EQD’s kunnen binnenhalen. Ik kom hier straks aan de hand van een voorbeeld op terug.

Bonusmiles voor elites

De bonusmiles voor elites blijven zoals het nu lijkt gewoon gehandhaafd. Dat houdt in dat je als (Executive) Platinum lid nog steeds 100% bonusmiles ontvangt en als Gold lid 25% bonusmiles. Op deze wijze kun je dus nog steeds flink miles sparen bij American.  Enige vervelende is, dat de communicatie bij American Airlines te wensen overlaat. Op dit moment lijkt de huidige bonusmiles constructie nog gewoon te blijven bestaan, dit is niet officieel bevestigd en kan alsnog gewijzigd worden. We houden je hiervan op de hoogte.

Een voorbeeld

Er is op dit moment sprake van een business class deal van Düsseldorf naar Curacao voor € 1090,00 met Air Berlin. De boekingsklasse is I.

miles bij partners
Air Berlin miles tabel
miles bij partners
De route, goed voor 9902 miles.

Dit levert het volgende op:

  • 12.377 miles (22.279 als (executive) platinum, 14.853 als Gold);
  • 14.853 Elite Qualifying miles;
  • $ 2475 Elite Qualifying Dollars.

Stel je zou een vergelijkbare fare vliegen met American Airlines, dan zou je het volgende “verdienen”:

  • 4.808 miles (13.222 als Executive Platinum, 9.616 als Platinum;
  • 19.804 Elite Qaulifying miles;
  • $ 1202 Elite Qualifying Dollars.

Vlieg je dus regelmatig in premium cabines bij partner airlines, dan kun je nog redelijk snel op de $ 6.000,00 EQD grens voor Platinum komen.

Conclusie

Het is helaas nog steeds niet 100% zeker dat de elitebonus voor vluchten bij partner airlines zal blijven zoals het is. De communicatie bij American Airlines laat in mijn ogen te wensen over. Inmiddels is wel duidelijk hoe het zit met de “normale” miles die je kunt verdienen bij partner airlines. Dit blijft gebaseerd op de gevlogen afstand. Tevens is duidelijk hoe het zit met de EQD’s. Aan de hand van het voorbeeld heb ik laten zien dat, als je premium cabines vliegt, je nog wel een elitestatus kunt halen. Maar voor veel Europese vliegers zal American Airlines niet langer een geschikt programma zijn.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *