Review: Van AMS naar JFK, mijn allereerste KLM vlucht.6 min leestijd

KLM toestel

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Als een echte reisfanaat heb ik al aardig wat gevlogen. Met de low budget airlines maar ook met de wat duurdere. Maar tot afgelopen zomer had ik nog nooit met onze Nederlandse trots KLM gevlogen. Al jaren was ik benieuwd naar hoe het zou zijn. Je ziet altijd de stewardessen lopen in hun statige blauwe uniformen. Ik heb er wel eens over nagedacht om stewardess te worden, maar dan alleen bij de KLM. Een vriendin die op de Cityhopper werkt probeert me nog steeds naar KLM te krijgen. Helaas zit dat er voor mij niet in, door een gehoorbeschadiging ga ik niet door de keuring komen. Deze dove kwartel gaat dan niet de juiste drankjes serveren vrees ik.

Als een echt cadeautje vloog ik op mijn verjaardag voor het eerst met KLM. Ik wil wel erbij zeggen dat ik absoluut geen verstand heb van vliegtuigcodes, afkortingen of andere vliegtuigtermen. Dus dit wordt niet een gebruikelijke vlucht review. Toch hoop ik dat jullie het leuk vinden om mijn ervaring te lezen. Normaal ben ik meer van de hotel reviews of reisverhalen.
Tijdens de KLM werelddeal weken had ik mijn vlucht geboekt met het idee om mijn verjaardag in New York te vieren. Want waar beter dan in de city that never sleeps. Ik had natuurlijk nog goedkoper naar New York kunnen vliegen met een low budget airline, maar af en toe moet je jezelf verwennen en iets meer uitgeven voor meer comfort. En natuurlijk om de KLM ervaring te ondergaan.

Vertrek vanaf AMS met vlucht KL641.

Daar gaan we dan, mijn eerste vlucht review! Eindelijk was het zo ver, 21 juni mijn verjaardag en mijn reis naar New York. We hadden prima vluchttijden, we vlogen om 13:20 dus niet te vroeg en niet te laat. Het voordeel van naar New York gaan is dat je weer 6 uur tijd “terug” krijgt. Via de KLM app hield ik in de gaten of er eventuele veranderingen waren. Ook kon ik zien met wat voor type vliegtuig we vlogen. Oorspronkelijk zouden wij vliegen met de Airbus A330-300. Toen we op Schiphol waren veranderde dat ineens naar een ander vliegtuig. Er zouden namelijk mankementen zijn met het vliegtuig. Hierdoor liepen we wel wat vertraging op. Prima! Liever dat dan ineens problemen in de lucht krijgen. Het vervangende vliegtuig werd een Boeing 777-300. Voor mij is een vliegtuig een vliegtuig maar de kenners hier weten natuurlijk het verschil wel. Ik weet alleen dat de stoelrijen anders ingedeeld waren en als het goed is een groter toestel. Met 20 minuten vertraging gingen we daar eindelijk. New York here we come!

KL641
Daar zaten we dan, aan boord van mijn allereerste KLM vlucht. Ready to go!

De ervaring aan boord.

Vanaf het begin merkte je al dat KLM niet de minste airline is. Je merkt meteen het verschil in service en kwaliteit. Niet dat ik zo heel groot ben maar toch kan ik ook niet altijd mijn benen goed kwijt. Maar tijdens deze vlucht had ik alle ruimte. Een keer niet het idee dat je minimaal een volleerd yogi moet zijn omdat je benen haast in je nek zitten.Ik had wel eens gehoord en gelezen dat wanneer je op je verjaardag met KLM vliegt je een verrassing krijgt. Dus ik was benieuwd of dat echt zo was. Om er zelf om te vragen vond ik ook zo wat maar mijn reisgezelschap had het wel aangegeven. Zij zaten wel ergens anders in het vliegtuig. Of ik wel of niet wat gekregen heb, houden we nog even spannend. Wie houdt er nu niet van een goede cliffhanger.

KL641
Genoeg beenruimte om nog een beetje te kunnen bewegen.

Hoe was het eten aan boord van mijn eerste KLM vlucht.

Vliegtuigeten staat er nou niet echt bekend om dat het haute cuisine is, misschien als je first class of business class vliegt. Maar over het algemeen is het in Economy niet heel spectaculair, of zelfs niet te pruimen. Dus ik was er benieuwd wat we te eten kregen en of je ook verschil merkt met andere vliegmaatschappijen.
Toen het eten geserveerd was ik al onder de indruk hoeveel er op het dienblad lag. Ik had voor de kip gekozen met salade. Daarbij zat ook nog een Kaiser broodje, kaas en als toetje een muffin. Ik moet zeggen dat dit wel het lekkerste vliegtuigeten was wat ik gegeten heb. Op de terugweg was het helaas wel wat minder maar ja je kan niet alles hebben. Als ik meer keuze had willen hebben dan had ik niet met Economy moeten vliegen. Een tijdje later kregen we nog een snack, we vlogen naar de USA dus wat past daar nou niet beter bij dan een pizza. Dit was wel mijn hoogtepunt van het eten. Helaas was het formaat niet op z’n Amerikaans, hij had wel wat groter gemogen van mij. Maar ja ik eet ook gerust een vierpersoons pizza in m’n eentje op. Uitdrogen doe je ook niet aan boord, ze komen geregeld langs met drinken.

Van AMS naar JFK
Zeker niet slecht voor vliegtuigeten.
KL641
In dat kleine doosje zat een wel erg lekkere pizza. Tasty was die zeker.

De KLM crew.

De crew was ook echt super vriendelijk, tikkeltje anders dan wanneer je met een Easyjet vliegt of zo. Stralen ook veel meer klasse uit. Had je iets nodig dan werd dat meteen geregeld. Ik had oordopjes nodig om films te kijken, want ik heb een iPhone en die oordopjes daarvan zijn natuurlijk waardeloos want passen nergens in. Leuk dat dure spul, nee grapje team iPhone hier.

Verjaardag verrassing ja of nee?

Het eind van de vlucht naderde en daar kwam de skyline van New York in zicht. JFK Airport is het vliegveld wat het verst van Manhattan af ligt dus je komt ook niet heel dicht bij Manhattan. Toen ik vorig jaar op Newark vloog voor mijn overstap naar Los Angeles had ik een beter uitzicht.
Maar ja eind van de vlucht dus en ik had nog niets van een verjaardag verrassing gezien of gehoord. Misschien is het ook niet heel gebruikelijk hoor, ik had er alleen van gehoord.
Na een perfecte landing gingen we het vliegtuig uit. Bij het verlaten van het vliegtuig vroeg een steward nog hoe onze vlucht was. Dus ik grapte dat ik het wel jammer vond dat er geen taart was langs gekomen en het vliegtuig niet voor me heeft gezongen. Hij vond het jammer dat hij van niks wist en dat hij anders wel champagne had geregeld. Ik mocht anders nog wel mee met de crew een drankje doen in Manhattan. Dat ging me dan iets te ver, al had het vast heel gezellig geweest. Ik ben altijd wel in voor een feestje.

JFK
JFK met de skyline van Manhattan op de achtergrond.

Mijn allereerste KLM vlucht, ga ik vaker met KLM vliegen?

Hoe mijn eerste ervaring was met KLM? Nou zo goed dat ik op dit moment aan boord zit van een KLM vlucht weer naar New York. Want waarom niet als iets goed bevalt. Dit geldt trouwens voor KLM en New York. Nu alleen nog eens gaan leren wat ik met gespaarde miles kan doen. Of heeft iemand een soort van  Airmiles guide voor dummies, het liefst in Jip en Janneke taal?
Ondanks dat ik absoluut geen kenner ben van vliegtuigen en alles er omheen, hoop ik dat jullie het toch leuk vonden om mijn ervaring te lezen. En voor mijn mede New York geobsedeerde, hou InsideFlyer.nl in de gaten voor meer New York blogs.