Met NOK AIR van Bangkok naar Hat Yai met een Boeing 737-800 in economy

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Tijdens mijn vakantie in Thailand wilde ik zoveel mogelijk zien van het land en om een van de mooiste eilanden te bereiken, is het noodzakelijk om helemaal naar het zuiden af te reizen. Thailand is een zalig land om in te reizen. Er zijn veel verschillende transportvoorzieningen en allemaal zeer goedkoop voor Europese standaarden. Deze review gaat over mijn reis tussen Bangkok en Hat Yai.

Na aankomst in Bangkok wilden we eerst een nacht overnachten om te acclimatiseren na de lange reis. De dag erna vlogen we dus verder van Bangkok naar Hat Yai.

Er zijn verschillende ‘domestic’ airlines in Thailand actief. De bekendste en grootste is AirAsia met een vloot van 54 toestellen in Thailand. Maar ook Bangkok Airways, Thai Smile, Thai Lion Air en nog anderen timmeren aan de weg. Nok Air is, net als Thai Smile, een deel van Thai Airways, maar opereert zelfstandig. Nok Air heeft een vloot van 30 toestellen. De meeste toestellen zijn Boeing 737-800’s maar Nok Air heeft ook een aantal Bombardier Dash 8 en ATR 72 toestellen. Nok Air is ook de airline met de meeste binnenlandse bestemmingen in Thailand, maar liefst 24 bestemmingen.

De hub zit in Bangkok op het oude Don Mueang vliegveld. Tot 2006 was dit ook de internationale luchthaven, maar sinds de opening van Suvarnabhumi wordt Don Mueang het meest gebruikt voor binnenlandse vluchten. De luchthaven is verrassend modern en het is er fijn vertoeven. De gate wachtruimtes zijn vol maar iedereen kon een plek vinden.

Nok Air is goedkoop, erg goedkoop.Ik betaalde voor deze vlucht van 2 uur zo’n 25 euro per persoon. Tijdens het boeken maakte ik een fout en boekte het ticket van mijn reispartner onder haar meisjesnaam, een andere naam dan in haar paspoort staat. Ik mailde naar de klantenservice maar hun Engels is erg spartaans. Ik kreeg het antwoord dat zo lang de naam maar er op leek, het geen probleem zou zijn. En wonderwel, bij het inchecken, was er ook geen enkel probleem. We werden als westerlingen met voorkeur behandeld, vele Thai lieten ons voor. Dat was ongemakkelijk maar ze stonden erop. Ook bij het inchecken werd onze bagage gratis ingecheckt terwijl er bij het boeken een fee berekend werd. Zo voel je je bij een low cost airline toch nog geüpgraded.

De vlucht was lichtelijk, 30 minuten, vertraagd. Kniesoor die daar op let in Thailand. Vertrektijden zijn richtlijnen en alle vluchten zijn vertraagd. Nok Air heeft helaas een slecht safety record, maar dat hebben nagenoeg alle domestic airlines in Thailand. De airline heeft een professionele uitstraling en ook een praktische app waar je mee kan inchecken en je stoel mee kan veranderen.

Het boarden gaat zoals meestal bij Ryanair, door middel van een trap. Deze vlucht zat redelijk vol. We vlogen met een Boeing 737-800 uit 1999 die sinds 2011 dienst doet bij Nok Air. Daarvoor werd het toestel ingezet bij Air Europa. Nok Air heeft ook nieuwe toestellen in gebruik.

Je herkent Nok Air toestellen heel snel omdat ze allemaal een livery hebben als vogel, doch allen verschillend met een verschillende naam. Het is een vrolijk gezicht en doet het natuurlijk goed bij kinderen. Geel is de huiskleur van Nok Air wat zeer opvalt maar toch een vriendelijke uitstraling geeft. De crew is dan ook van top tot teen in het geel gekleed.

Aan boord verraadde het enigszins versleten leer de leeftijd van het toestel. Het toestel is uitgerust met 189 Y stoelen, waar van de voorste 5 rijen een iets ruimere beenruimte hebben. Curieus is het feit dat de eerste rij begint met nummer 30 en daar van uit verder telt. Er bestaat dus geen rij 1 to 29 aan een Nok Air Boeing 737-800 toestel. De beenruimte is duidelijk gemaakt op kleine Thai want dit is de meest krappe beenruimte die ik ooit in een toestel heb meegemaakt. Ik zat fysiek klem tussen de stoel, zelfs als ik volledig rechtop zat.

De airline heeft zelfs een eigen magazine, zoals KLM de Holland Herald heeft. Nok Air noemt hun magazine “Jibjib” wat natuurlijk een verwijzing naar de vogel is. De inhoud is informatief, maar alleen als men Thai spreekt.

Ondanks dat ongemak was het toch een aangename vlucht. De FA waren ontzettend vriendelijk en we kregen zelfs een snack en water, vergelijkbaar met KLM.

Het weer was perfect en heb kunnen genieten van de uitzichten over Thailand. De vlucht landde uiteindelijk op tijd in Hat Yai en de landing was zacht.

Overzicht

Voordelen

Prijs
Vriendelijke FA's
Snack en water
Fijne app

Nadelen

Safety record
Beenruimte

Reisklasse

Stoel

Eten en drinken

Crew

Value

Algemene Waardering

Conclusie

Nok Air biedt enorm veel waar voor zijn geld. De service is meer dan men verwacht. Voor korte vluchten in Thailand is dit zeen eer goede ervaring. De luchtvaart in Thailand zal hervormd moeten worden zodat het safety record goed wordt.

4.2

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *