Maatregelen bij Malaysia Airlines

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Het is inmiddels algemeen bekend dat het financieel erg slecht gaat met Malaysia Airlines (MH) en dat de maatschappij onlangs is overgenomen door een staatsbedrijf (Malaysia Airlines wordt staatscarrier) . Afgelopen week maakte MH cijfers over het tweede kwartaal bekend; een fors verlies van omgerekend 73,8 miljoen euro. De volgende dag presenteerde staatsfonds Khazanah een twaalf-stappen tellend reorganisatieplan met een aantal rigoreuze maatregelen.

Reorganisatie

De twaalf stappen die MH weer uit het slop moeten trekken luiden alsvolgt:

  1. Van de beurs af
  2. Schulden afbouwen
  3. Verre routes schrappen
  4. Verplaatsen hoofdkantoor naar luchthaven Kuala Lumpur
  5. Verbeteren veiligheid
  6. Contracten leveranciers opnieuw onderhandelen
  7. Vanaf 2015 nieuwe topman
  8. Ontslag 6000 werknemers
  9. Betere dialoog met werknemers
  10. Begeleid ontslag werknemers en overgang naar nieuwe baan
  11. Goedkeuring overheid
  12. Winstgevend in 2017, terug naar beurs vanaf 2018

Vertrek personeel

Punt 8 is vooral erg pijnlijk. Van de 20.000 personeelsleden wordt 30% ontslagen. Het personeel dat aanblijft krijg een nieuw contract. In het huidige personeelsbestand zijn er 3000 pursers en andere cabin crew. Mijn verwachting is dat vooral banen op de grond gaan sneuvelen. Zo heeft MH op thuisbasis Kuala Lumpur elektronische check-in verplicht gemaakt. Er zijn bijna geen balies meer. Echter met de afbouw van bestemmingen denk ik dat het vliegend personeel ook niet gespaard blijft.

Onder cabin crew zelf is ook al vrijwillig ontslag te merken. Sinds begin dit jaar hebben meer dan 180 medewerkers zelf ontslag genomen, soms uit angst, soms uit druk van familieleden.

Malaysia Airlines Cabin Crew
Malaysia Airlines Cabin Crew

Schrappen longhaul operations

Longhaul vluchten zijn ontzettend lastig om winstgevend te maken. Gezien het feit dat MH financieel in de problemen zit en ook twee Boeing 777’s kwijt is geraakt is het niet gek dat de maatschappij een aantal verre bestemmingen wil schrappen. Malaysia wil zich daarna meer focussen op regionale vluchten. Ik verwacht dat secundaire Europese bestemmingen (Parijs, Frankfurt, Rome), bestemmingen waar al flink aanbod van (lowcost) maatschappijen is (zoals DXB) en wat secundaire Australische bestemmingen (Darwin, Adelaide) het moeten ontgelden. Ik denk niet dat Malaysia Airlines Amsterdam zal schrappen, maar het feit dat ze met KLM codesharen zou het makkelijker kunnen maken om de route toch te laten vallen.

Kelderende passagiersaantallen

De maatschappij verkondigde dat het aantal nieuwe boekingen de afgelopen tijd met 33% is gedaald. Vluchten vertrekken vrijwel leeg met als gevolg dat Malaysia per dag meer dan $2 miljoen aan reserves verbrandt. Operations zorgen voor een verlies van $1,6 miljoen per dag, zo schrijft een professor van Howard University. In Australië heeft MH haar commissie aan reisagenten verdubbeld in de hoop meer passagiers te trekken.

 

Lege vlucht Malaysia Airlines
Lege vlucht naar Australië, Afb: @BUSINESSricardo

 

Tarieven flink omlaag

Verdere maatregelen om klanten te trekken zijn het drastisch verlagen van tarieven. Niet zozeer vanaf Schiphol maar in de regio en van/naar Australië. Een retourje Sydney is er nu al vanaf 330€. Echt goedkoop wordt het als je vanuit Singapore vertrekt. Maar €114 voor een retour naar Perth, 160 naar Sydney en 235€ naar Parijs! Voor intra-Asia vluchten is de base fare (dus exclusief variërende belastingen en toeslagen) maar €3! Deze fares laten wel zien dat Malaysia Airlines de wanhoop nabij is, want voor zo weinig geld (voor 4 vluchten, dus vanaf €0,75 aan base fare per vlucht!) kan de maatschappij ook helemaal niets overhouden.

Rebranding

Tijdens de persconferentie toen de maatregelen werden aangekondigd, verklaarde de directeur van Khazanah dat Malaysia Airlines waarschijnlijk geen andere naam krijgt. Verder werd bekend dat MH dit jaar nog van de beurs wordt gehaald.

Featured image: Lege check-in balies van Malaysia Airlines @ruslankogan

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *