Malaysia Airlines Bangkok-Dubai in Business5 min leestijd

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

In mei vloog ik met Malaysia Airlines van Bangkok, uiteraard via Kuala Lumpur ,naar Dubai in business class.  Een enkele reis ‘C’ die voor minder dan 400 euro te boeken was en dat is een prima deal voor deze vlucht van ruim 7 uur.

Vanuit Bangkok nam ik voor het eerst in Thailand een Uber richting de luchthaven. Uber is normaal gesproken gemakkelijk en goedkoop, maar de kosten waren nu toch ruim 2 zoveel als een normale taxi – niet iets wat ik perse opnieuw zou doen!

Ik was ruim 3,5 uur van te voren op de luchthaven en ondanks het feit dat Malaysia Airlines bijna elke 3 uur wel een vertrekkende vlucht heeft was de check-in toch gesloten, en ging ook echt pas strak 2 uur van te voren open. Toen de check-in open was ging deze gemakkelijk. Ik kreeg mijn lounge invite en ik mocht gebruik maken van de premium immigration lane, waardoor het toch net weer ietsjes sneller ging.

IMG_2374
Kleurrijk Bangkok Airport

Ik had toegang tot een standaard business lounge die er op zich prima uit zag met eten en drinken, voldoende zitplekken en redelijk snelle wifi! Highlight van de lounge was toch wel de pancake machine! Met een druk op de knop en 30 seconden wachten kwam er aan de andere kant een lekkere pannenkoek uit.

Deze diashow vereist JavaScript.

Mijn vlucht was ongeveer 20 minuten vertraagd wat mijn overstap tijd in Kuala Lumpur verkorte tot minder dan een half uurtje. Ik was van mening dat ik mijn aansluiting niet zou gaan halen, maar de BKK groundstaff deelde mening niet en wou me niet pro actief al omboeken.

Boarding was makkelijk en liep via een strak priority schema. Elites en business class passagieren eerst en daarna de rest. De business class zat helemaal vol en ook de economy class was bijna helemaal vol. Dat moet ook haast wel met de dumpprijzen ex-Bangkok die Malaysia Airlines hanteert.  Na een snel drankje zaten we al in de lucht.

Business Class stoel naar Kuala Lumpur
Business Class stoel naar Kuala Lumpur

Het was lunchtijd en er werd er een mooie maaltijd geserveerd, ik had gekozen voor de Thaise Kip, die erg smakelijk was. Het toestel had geen IFE en na de maaltijd probeerde ik maar wat te slapen. De crew was vriendelijk, de service uitstekend en het product op een korte intra-Azië route was prima (al had ik stiekem gehoopt op een modernere versie met IFE).

Menu Malaysia Airlines Bangkok naar Kuala Lumpur
Menu Malaysia Airlines Bangkok naar Kuala Lumpur
In real life!
In real life!

Na de landing in Kuala Lumpur stond er een mevrouw te wachten met een bordje voor mijn vlucht naar Dubai. Ik melde me bij haar en ze vertelde dat ik haast moest maken om naar de gate te gaan. Onze aankomst gate en mijn nieuwe vertrek gate konden natuurlijk ook niet verder uit elkaar zijn en ik moest 10 min lopen, 1 trein nemen en toen nog weer ruim stuk lopen.

Op dat moment was de vertrektijd al voorbij en dacht ik dat ik de vlucht zou hebben gemist. Niets bleek minder waar toen ik bij de gate aan kwam en het boarden nog niet eens was begonnen! Ongeveer 1 minuut nadat ik in de gate-area was aangekomen begonnen we met boarden en ik kon ik dus gelijk doorlopen. Bij de deur stond een stewardess te wachten die me naar mijn stoel begeleide. Business class zat voor ongeveer 30% vol en elke passagier die dat wilde had een stoel naast zich vrij, en dat is wel zo prettig als je alleen reist.

Deze diashow vereist JavaScript.

Ook hier kreeg ik weer een drankje aangeboden en ik koos voor de guave sap. Na een hot towel en een lange taxi stegen we vervolgens op, met als bestemming Dubai. Een Emirates vlucht naar Dubai steeg overigens direct voor ons op – grappig. Na take-off werd er een Porsche-branded amenity kit uitgedeeld samen met het menu. Ik ging voor de beef optie en ik moet zeggen dat het eten (natuurlijk inclusief saté!) erg smakelijk was.

IMG_2419

Deze diashow vereist JavaScript.

Ongeveer 2,5 uur na het opstijgen was de maaltijd service afgelopen en was het tijd om te relaxen. De stoel op deze 777 was geen lie-flat maar voor een dag vlucht goed te doen. Ik probeerde wel even een paar uurtjes te rusten, wat op zich wel ging maar een lie-flat zou prettiger geweest zijn.

De crew was vriendelijk en erg pro actief en een wereld van verschil toen ik dezelfde route vorig jaar vloog. Tijdens de vlucht maakte ik nog even een praatje met 1 van de stewards, die me vertelde dat ze de volgende middag weer terug vlogen en dat ze in het verleden altijd in het Grand Hyatt sliepen, maar nu zijn verplaatst naar een random airport hotel om kosten te besparen, waar de steward in kwestie niet echt blij mee was.

De tijd ging erg snel voorbij en voor dat ik het wist stond ik alweer met beide benen op de grond in Dubai. De rij bij immigratie was daar echter verschrikkelijk lang! Ruim 1,5 uur moest ik wachten, omdat we op het zelfde moment aankwamen als vijf andere vluchten uit India en Pakistan.

Daarom mijn tip voor reizigers die vaak naar de Emiraten gaan: meld je aan voor het e-gate programma! In elke terminal zit een kantoor waar je je kunt aanmelden. Na aanmelding kun je dan in een soort ‘Privium-stijl’ snel door de controles. En dat is fijn, want het word met de dag erger op Dubai Airport… (mijn persoonlijke ervaring & mening).

Reacties

  1. Ready2board zegt

    Handig om te weten van de E-gate programma. Alleen ik voldoe niet aan de voorwaarden:

    Criteria and Documents for eGate Card

    New eGate card holder’s presence
    Original passport (with at least 6 month’s validity).
    You must be either a UAE citizen or an expatriate holding a resident visa.
    Passport photograph

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *