Lufthansa zet Airbus A350 vaker in vanuit Frankfurt en München

Nieuw(s) bij Lufthansa

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Het Duitse Lufthansa heeft het momenteel zwaar. Natuurlijk net als vele andere airlines wereldwijd. Het aantal vluchten vanuit de hubs Frankfurt en München is flink minder de gepland en de vraag lijkt nog niet aan te trekken. Lufthansa voert daarom een aantal wijzigingen door in de winterdienstregeling. De Airbus A350 vloot krijgt daarin een belangrijke rol.

Winterdienstregeling

De winterdienstregeling is natuurlijk al een tijdje geleden gemaakt. Maar de huidige omstandigheden zorgen regelmatig voor wijzigingen. De belangrijkste reden hiervoor is dat airlines vraag en aanbod zoveel mogelijk op elkaar af proberen te stemmen. Dat betekent de ene maand meer focus op de ene bestemming of regio en de andere maand weer op een andere. De verwachting voor West-Europa was een lichte toename in het aantal vluchten tegen het einde van dit jaar. Maar nu de ‘tweede golf’ flink lijkt toe te slaan valt de toename tegen. Het is afwachten hoe de komende maanden er voor de luchtvaart uit gaan zien. Als het herstel lang op zich laat wachten dan is niet uit te sluiten dat aantal maatschappijen het niet gaan overleven.

Frankfurt en München

De luchthavens van Frankfurt (FRA) en München (MUC) zijn twee belangrijke knooppunten voor Lufthansa. De Duitse nationale carrier voert vanuit hier veel intercontinentale vluchten uit. Op beide luchthavens wordt de Airbus A350-900 gestationeerd en actief ingezet. De A350 neemt de plaats in van de uitgefaseerde Boeing 747 toestellen. Ook krijgt de A350 de voorkeur boven de A340. Lufthansa zegt dit vanuit duurzaamheids- en kostenoogpunt te doen. De crew komt in Duitsland aan boord en vliegt na rust ook weer direct terug naar Duitsland.

De Airbus A350-900 van Lufthansa (Foto: Lufthansa)
De Airbus A350-900 van Lufthansa genaamd ‘Erfurt’ (Bron: Lufthansa)

De bestemmingen waar vier Airbus A350-900 toestellen naartoe zullen vliegen vanuit Frankfurt zijn als volgt:

  • Chicago (in plaats van Boeing 747-800)
  • Los Angeles (in plaats van Boeing 747-800)
  • Tokyo Haneda (in plaats van Airbus A340-300)

Vanuit München zullen er zeven A350s gaan vliegen naar verschillende bestemmingen in Noord-Amerika en Azië. Voor de actuele dienstregeling kijk je op de website van Lufthansa.

Airbus A350-900

Lufthansa beschikt momenteel over zestien Airbus A350-900 toestellen. Ze zijn allemaal vernoemd naar Duitse steden. De eerste A350 (registratie: D-AIXA) werd eind 2016 in ontvangst genomen. Dit toestel is sinds eind vorig jaar in opslag gegaan. In 2017 mochten de Duitsers nog vijf nieuwe A350s ontvangen. In 2018 kwamen er nog zes bij. Vorig jaar drie. En de nieuwste A350 (registratie: D-AIXP) kwam eind februari van dit jaar. Alles over de A350 van Lufthansa lees je hier terug.

Lufthansa’s nieuwe verlichtingsconcept aan boord van de A350-900 (Bron: Lufthansa)
Lufthansa’s nieuwe verlichtingsconcept aan boord van de A350-900 (Bron: Lufthansa)

Over het algemeen beschikken alle Lufthansa A350s over 48 Business Class stoelen, 21 Premium Economy zitplaatsen en 224 Economy plekken. Volgens de website Airfleets is het nieuwste toestel echter een uitzondering. Daar zijn namelijk 26 Business Class stoelen. De Premium Economy cabine is hetzelfde als bij de andere toestellen. Dat geeft de reguliere Economy cabine een capaciteit van 262 passagiers.

Volgens Lufthansa is de A350-900 het duurzaamste toestel in de vloot. Dit komt voornamelijk door een verminderd brandstofgebruik, lagere CO2-uitstoot en minder geluidsoverlast ten opzichte van oudere vliegtuigen. De verhoogde efficiëntie en het kostenaspect zullen zeker ook meegespeeld hebben bij de toestelwijzigingen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *