KLM wijzigt routes Dreamliner

KLM 787 dreamliner

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Luchtvaartmaatschappijen vliegen met een zomer- en een winterdienstregeling. Deze worden uiteraard vooraf bekend gemaakt. Regelmatig wordt de dienstregeling later nog aangepast. Dat is nu het geval bij KLM. Het gaat voornamelijk om wijzigingen in frequentie en het type toestel dat de vlucht uitvoert. Vooral de Dreamliner verdwijnt op een aantal routes, maar duikt ergens anders weer op. De genoemde vluchten vertrekken allemaal vanuit Amsterdam.

Longhaul

Het gaat voor KLM om de dienstregeling van de longhaul vluchten. De eerste wijziging die Routesonline publiceert is op de route Amsterdam – Accra. Deze voert de maatschappij uit in samenwerking met Air France. De route zal nu dagelijks aangeboden worden met de 777-300ER. Voorheen was dit driemaal per week. De verwachting is dat dit ten minste tot 26 oktober 2019 zo zal blijven.

Boeing 777-300 van KLM (links) en Air France (rechts) (Bron: KLM)
Boeing 777-300 van KLM (links) en Air France (rechts) (Bron: KLM)

Noord-Amerika

Veel wijzigingen hebben betrekking op de verbinding met de Verenigde Staten. Voor bijvoorbeeld vluchten naar Chicago stond de Boeing 787-900 (Dreamliner) gepland. Dit toestel zal vervangen worden door de Boeing 747-400 Combi / 777-200ER. De dagelijkse frequentie blijft ongewijzigd. Ook voor vluchten naar Houston stond de Dreamliner gepland. Deze zal vervangen worden door een Boeing 777-200ER vanaf 4 juli tot en met eind oktober. Naar Los Angeles en Minneapolis wordt juist wel de Dreamliner ingezet. De frequentie naar Los Angeles gaat zelfs omhoog vanaf 31 maart 2019. Op deze twee routes wordt respectievelijk de 777-200ER en de A330-200/300 vervangen door de Dreamliner. Naar Washington Dulles zal de Boeing 777-200ER dagelijks de vlucht uitvoeren. Eerder was er nog sprake dat de Boeing 787-9 een deel van rekening voor zijn rekening zou nemen. Het lijkt er dus vooral op dat KLM de Dreamliner op de langere vluchten inzet.

De route Amsterdam – Vancouver wordt uitgevoerd door de 777-300ER in plaats van de 777-200ER vanaf 7 mei tot en met eind oktober 2019.

De KLM A330-200 genaamd 'Museumplein'
De KLM A330-200 genaamd ‘Museumplein’ (Bron: KLM)

Latijns-Amerika

De tweede wijziging is op de route Amsterdam – Buenos Aires – Santiago de Chile. Op deze route zal de Boeing 777-300ER namelijk geleidelijk vervangen worden door de Boeing 787-9. KLM vliegt zes keer per week vanuit Amsterdam naar Santiago de Chile (via Buenos Aires). Het tweede segment van deze vlucht is overigens een zogenaamde fifth freedom vlucht. Rio de Janeiro zal vanaf 31 maart 2019 dagelijks door de Dreamliner uitgevoerd worden. Dit gaat ten koste van Sao Paulo. Op deze vluchten zal men het nu moeten doen met de 777-300ER/200ER in plaats van de Dreamliner.

Azië

Voor routes richting Azië verandert er niet zo veel als in bijvoorbeeld Noord-Amerika. De verbinding met Osaka Kansai zal uitgevoerd worden met enkel de 777-200ER. Daarmee wordt op deze route niet meer standaard gevlogen met een Dreamliner. De vlucht naar Manilla via Taipei blijft vier maal per week beschikbaar. Een keer uitgevoerd door de 777-200ER en driemaal door de 777-300ER.

Last-minute wijzigingen in de dienstregeling zijn natuurlijk altijd mogelijk. Bijvoorbeeld door capaciteitsproblemen van de airline. Pin je dus niet vast op het toestel dat gepland staat je vlucht uit te voeren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *