KLM versnelt Turnaround met nieuwe app

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Tijd is alles op de luchthaven. De aankomst en het vertrek van vliegtuigen is strak gepland. Als er iets fout gaat dan kan dat grote gevolgen hebben voor de dienstregeling. Aan de kant van de airlines moet ook alles zo efficiënt mogelijk gebeuren. Zo moet de tijd tussen het landen en weer vertrekken, de zogenaamde turnaround, zo kort mogelijk zijn. KLM heeft in samenwerking met Apple en IBM nu een app ontwikkeld om de turnaround te versnellen. Betekent dit dat we straks nog sneller kunnen boarden?

Turnaround

Voor een longhaul vlucht die aankomst op bijvoorbeeld Schiphol kost het ten minste anderhalf uur om weer gereed te zijn voor vertrek. Alle tijd die beschikbaar is wordt gebruikt om het toestel weer klaar te maken. Die tijd is niet alleen nodig om de voorraad eten en drinken aan te vullen en het toestel schoon te maken, maar ook voor onderhoud en tanken. Het is dan erg belangrijk dat de tijd efficiënt ingedeeld is en dat diverse partijen elkaar niet in de weg staan. Als dat niet goed geregeld is dan is een vertraging snel veroorzaakt.

De voorraad van een Boeing 747-400 van KLM wordt aangevuld.

KLM’s Digital Studio

In samenwerking met Apple en IBM heeft KLM een app ontwikkeld om de turnaround te verbeteren. De app genaamd Appron moet een bijdrage leveren aan het tijdige vertrek van alle vliegtuigen van KLM. De app is een uitkomst voor KLM om dat voorheen een teamcoördinator diverse IT-systemen moest raadplegen om te controleren of alles geregeld was voor vertrek. Nu is alle info op de iPad te zien. De teamcoördinator ziet bijvoorbeeld in één oogopslag of het vliegtuig kan vertrekken of dat er nog iets of iemand ontbreekt. KLM-shiftleader Patrick van Exel, die meedacht over de ontwikkeling van de app, is erg enthousiast.

Het systeem biedt echt een gedegen, real time overzicht van alles wat we moeten weten over het vertrekkende vliegtuig. De app werkt accuraat en snel, ik ben er heel blij mee.

Boarding now …

De app heeft meer voordelen. Als een passagier de vlucht niet haalt, krijgt de teamcoördinator te zien waar de bagage van de passagier zich bevindt. Hier wordt rekening mee gehouden met het inladen. Deze nieuwe werkwijze geeft minder tijdverlies dan de container later weer van boord te moeten halen. De app geeft ook de indeling van het bagageruim weer. Dat helpt om nieuwe bagage zo efficiënt mogelijk in te laden.

Wil je meer weten over wat er komt kijken bij een turnaround van een vliegtuig? KLM maakte er onderstaand filmpje over.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *