Mijn goede ervaring met het KLM Social Media Team

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Ik heb recent een goede ervaring gehad met het KLM Social Media Team. Het KLM Social Media Team staat al goed bekend, maar in dit geval hebben ze mijn verwachtingen flink overtroffen.

Hoewel ik een liefhebber ben van KLM, ben ik niet zo’n groot fan van het Flying Blue programma. Andere programma’s hebben vaak een gunstigere award tabel en first class tickets zijn vrijwel onmogelijk te boeken bij Flying Blue. Daarnaast stapelen de versoberingen elkaar op:

Wel heb ik inmiddels een mooi stapeltje miles opgespaard. En dus besloot ik maar eens een award ticket te boeken.

Wat vooraf ging…

Al langere tijd heb ik de wens om met KLM’s Boeing 747 te vliegen, nu het nog kan. In maart moet ik in Doha zijn, maar KLM vliegt niet langer naar Doha en geen van de Skyteam partners doet dit. Online is het dan ook niet mogelijk een ticket van Amsterdam naar Doha te boeken.

KLM Social Media Team
Online is het niet mogelijk de vlucht te boeken

Bij Flying Blue is het toegestaan om via een andere regio te vliegen zolang dit de meest logische route is. En ik weet dat KLM met een 747 naar Delhi vliegt, wat op redelijk korte afstand van Doha ligt. Dat komt mooi uit, want van Delhi naar Doha vliegt KLM’s partner Jet Airways. Award beschikbaarheid was vlot gevonden via Expertflyer, waarna ik contact opnam met de telefonische boekingslijn van Flying Blue.

Een logische route, en dus toegestaan

In eerste instantie probeerde de medewerker er twee losse award tickets van te maken. Een award van 75.000 miles (Amsterdam – Delhi) en een award van 50.000 miles (Delhi – Doha). Dit omdat het “volgens de regels” niet mogelijk zou zijn om een award ticket met een niet Skyteam partner te combineren. Deze regel bestaat echter helemaal niet. Na enige discussie en een tijd wachten was het ticket in elkaar gezet: 50.000 Flying Blue miles en € 567,50 (!) aan belastingen.

Het werd me duidelijk dat hier waarschijnlijk de base fare van de vlucht van Delhi naar Doha bij de belastingen van KLM werden opgeteld. Ik probeerde de medewerker hiervan te overtuigen.  Helaas mocht het allemaal niet baten: dit was de prijs, niets meer aan te doen. Na een uur bellen heb ik enigszins teleurgesteld opgehangen.

KLM Social Media Team
De prijsopbouw van de KLM vlucht
KLM Social Media Team
En de opbouw van de Jet Airways vlucht

Gelukkig, daar was KLM’s Social Media Team

Ik besloot een bericht te sturen naar KLM’s Social Media Team via Facebook. Ik vertelde daarbij wat er gebeurd was en waarbij ik dacht dat er twee zaken door elkaar waren gehaald. Daarbij verwachte ik eigenlijk dat ze er weinig aan konden doen, omdat er blijkbaar sprake was van een fout in de systemen.

Toen ik enkele uren later naar het scherm van mijn telefoon keek, werd ik blij verrast door een bericht van KLM:

Hallo Sander, bedankt voor je bericht. Het spijt ons te horen dat je er zo’n gedoe mee hebt gehad. We zien de fout en hebben het tarief aangepast. We hebben een tijdelijke businessclass Award boeking voor je gemaakt met boekingscode: ——- en je het vluchtschema per e-mail toegestuurd. De prijs is EUR177.21 + 50.000 Award Miles per persoon. Dit is een Classic Award ticket. Dit ticket kan gewijzigd of geannuleerd worden, tot 2 uur voor vertrek, voor EUR 45.00. We hebben deze boeking in het systeem gezet voor 48 uur en je kunt het ticket bevestigen door te bellen met onze Flying Blue collega’s via: 020 47 47 747 (optie 2).

Dus men is er niet alleen in geslaagd om het technische probleem op te lossen. Nee, ze hebben zelfs het gehele award ticket alvast voor me geboekt! Nu ben ik wel gewend om een aantal zaken via Twitter of Facebook te regelen, zoals het kiezen van een stoel. Maar een compleet award ticket? Dat is een geweldige service en laat zien dat het Social Media Team van KLM daadwerkelijk een stap verder gaat voor de klant.

Ik kon gelijk mijn reservering raadplegen. En natuurlijk kon ik eindelijk mijn favoriete plek in mijn favoriete vliegtuig kiezen: stoel 1A, in de bolling van de romp van KLM’s “Queen of the Skies”.

KLM Social Media Team
Eindelijk stoel 1A op KLM’s 747!

KLM Social Media Team, conclusie

In mijn optiek is het uniek en buitengewoon klantvriendelijk dat het KLM Social Media Team een compleet award ticket boekt voor haar klanten. Waarschijnlijk is dit voor de meeste mensen de meest efficiënte manier als online boeken niet werkt. De reactiesnelheid was behoorlijk goed, waardoor beschikbaarheid (of mijn favoriete stoel) niet in het gedrang kwam.

Als je dus iets goed geregeld wilt hebben bij KLM of Flying Blue, dan is het KLM Social Media Team de manier om het te doen!

Wat zijn jouw ervaringen met het KLM Social Media Team?

Reacties

  1. emvi zegt

    Sander, dank voor je leerzaam artikel. De aan(deel)houder wint alweer.

    Echter, het Facebook etc. team, fungeert uitsluitend als doorgeefluik in deze zaken. Ze hebben het dus naar de goede afdeling en de juiste persoon doorgestuurd. Platina servicelijn, facebook desks etc, zijn nauw verbonden en er werken geweldig goede mensen, maar helaas ook mensen die niet zo goed zijn. Training, training, training.
    Het verzinnen van eigen “regels” kan toch echt niet en ik hoop dat iemand van KLM of Sygnific je artikel leest.

    Ook wordt het lastig als als een Facebook medewerker geen hulp vraagt en zelf met een verzonnnen antwoord komt, zoals het glashard ontkennen date er een SKYPRIOIRTY service op een bepaald vliegveld is terwijl dat al jaren bestaat; uitsluitend om vanwege de SLA een snel antwoord te geven.

    • Sander de Jonge Sander de Jonge zegt

      Bedankt voor je reactie! Ik realiseer me dat ze het niet alleen doen. Ben met je eens dat medewerkers op de hoogte moeten zijn van de award regels. Goede jaarwisseling!

  2. Anastasia zegt

    Hallo Sander.

    Dank voor je super interessante ervaring met KLM Social Media Team!

    Ik heb mijn ervaring met KLM Webcare ook geschreven!!

    Ik vind dat KLM heeft erg goede Webcare en dat mag altijd gezegd worden!! 3 jaar geleden wij hebben eerste keer met KLM gevlogen. En mensen van KLM hebben mijn vraag beantwoord. 3 jaar begon onze Citytrip met KLM. Ook weer mensen hebben vragen beantwoord! In februari 2018 wederom heen en terug vliegen met KLM!! En mensen van KLM Webcare tellen met mijn dagen tot 4.02.18! En ze waren super benieuwd naar vertrekdatum en ook naar eindbestemming! Maar ze waren over dit ook super enthousiast!! Ik weet hoe mensen van KLM Webcare antwoorden en reageren en dat is altijd super fantastisch en vriendelijk!!! Sorry voor lange ervaring met KLM Social Media Team!! Fijne jaarwisseling gewenst!

  3. Sandor zegt

    1A is ook mijn favoriete stoel (als ik alleen reis; anders met z’n tweeën aan de andere kant van het gangpad). Ik heb nog nooit boven gezeten. Terwijl dit voor veel mensen het summum schijnt te zijn.

    • Sander de Jonge Sander de Jonge zegt

      Bedankt voor je reactie. Ja het upperdeck is ook wel geweldig, omdat het zo’n kleine cabine is in een gigantisch vliegtuig. Over een kleine twee weken vlieg ik met BA, dan is het upperdeck veel beter dan beneden. Maar bij KLM lijkt beneden inderdaad veel beter te zijn. Ik kijk er naar uit!

  4. Mike zegt

    Mijn ervaringen worden hoe langer hoe minder. De laatste keer heb ik tot 2 dagen ! Toe moeten wachten op een antwoord over Whatsapp. Stop er dan maar mee zou ik zeggen. :0(

  5. Anastasia zegt

    Beste Sander.

    Ik heb vorige jaar mijn goede ervaring met KLM Social Media Team geschreven, maar ik wil weer paar woordjes toevoegen!

    Ik heb altijd erg goede ervaring gehad met KLM Social Media Team. Ik vind dat KLM heeft erg goede Webcare en dat mag altijd gezegd worden!! Maar op 4.02 wederom heen en terug vliegen met KLM. Op 4.02 vliegen met KLM naar Lissabon. En 9.02 vliegen met KLM terug!!! Maar hoe mensen van KLM Webcare antwoorden en reageren dat is altijd aardig super en fantastisch en vriendelijk!!! Ze tellen dagen met mijn tot 4.02! Maar ze beantwoorden altijd op vragen! En dat doen ze super!! Maar ze reageren ook geweldig! En niet lang geleden ik kreeg van hun vraag. Deze. Ben je tevreden met onze social media service? Je kunt onze service beoordelen op een schaal van 0 tot 10. Bedankt! Natuurlijk ik heb hun 10 gegeven! Ik ben super tevreden met hun Social Media Team!!! Ik kijk ook erg naar uit naar vluchten met KLM! Op 4.02 komen 8-de en 9-de vluchten met KLM!!!!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *