KLM leaset toestel én bemanning van Transavia

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Komend half jaar kan het goed zijn dat er een Transavia toestel aan de gate van een KLM vlucht staat. KLM gaat namelijk meer vluchten uitvoeren, maar heeft hier zelf niet genoeg vliegtuigen voor. Om dit op te lossen heeft de maatschappij een ‘wet-lease’ overeenkomst gesloten met Transavia. Buiten de drukke zomerperiode heeft de vakantiemaatschappij doorgaans niet alle kisten nodig. In tegenstelling tot de dry-lease die KLM en Transavia begin dit jaar al hadden, zal bij een wet-lease ook de cockpit en cabine crew van Transavia afkomstig zijn. Je kunt dus rekenen om een andere ervaring aan boord. Waarschijnlijk zal de catering wel inbegrepen zijn, maar zal er geen European Business Class of Economy Comfort beschikbaar zijn.

Update 16-9: inderdaad is er geen European Business Class of Economy Comfort aan boord. Wel zijn er exit row stoelen tegen een toeslag te kiezen. De catering is conform KLM Cityhopper in Economy.

Specifieke bestemmingen

Het gehuurde Transavia vliegtuig zal op bepaalde bestemmingen vliegen. Tot en met 27 oktober zal een Boeing 737-700 van Amsterdam naar Manchester (MAN, KL1075/76), Kopenhagen (CPH, KL1137/38) en Nice (NCE, KL1261/62) vliegen. Van 28 oktober tot en met 30 maart 2019 zal een grotere Boeing 737-800 naar Kopenhagen (KL1125/26), Birmingham (BHX, KL1425/26) Berlijn Tegel (TXL, KL1825/26) en Rome (FCO, KL1607/08) vliegen met een KLM vlucht.

Op de KLM website, en de meeste boekingswebsites, is het inmiddels te zien als de vlucht door Transavia wordt uitgevoerd

KLM heeft het dit jaar al vaker moeilijk met de vloot voor Europese vluchten. Zo is eerder Cityjet ingeschakeld en ook Carpatair vliegt met een Fokker 100 voor KLM op Europese routes.

Reacties

  1. Victor zegt

    De aanname van geen European Business Class lijkt me incorrect. EBC betekent bij KLM geen middenstoel, en dat kan bij een Transavia 737 net zo goed.

      • Victor zegt

        Ja – de catering bij wetlease is gewoon zelfde als KLM. Dat hebben jullie notabene zelf (!!!) ook geconcludeerd met de Carpatair wetlease review. Je kan ook gewoon KLM persdienst bellen om dit soort dingen bevestigd te krijgen in plaats van onjuiste assumpties te publiceren.

          • Victor zegt

            Het artikel waar jullie naar linken ging toen om een noodgeval. Nu om een half jaars lease die ruim van te voren geregeld is. KLM is een full service carrier. Wat denk je – dat ze een half jaar gezeik van EBC klanten gaan aanhoren dat de service niet was zoals beloofd? Again – bel de KLM persdienst: als je betaamt nieuws te leveren (dit staat onder t kopje nieuws) – dan kun je ook een belletje plegen naar KLM en bevestiging/ontkenning krijgen ipv een speculatief artikel te schrijven. Een reguliere journalistieke handeling bij nieuws (feiten check) zijn dan ook normaal.

          • Victor zegt

            BTW – ik heb jarenlang zelf voor online media zonder betaling geschreven, gewoon omdat het leuk was, en ik snap dat deze website vullen wellicht een (onbetaalde) hobby is voor sommige schrijvers. Maar dat betekent niet dat je je journalistieke functie niet kan vervullen. Die persdiensten, daar zitten gewoon mensen, ze zijn (meestal) superaardig, en hebben alleen belang bij juiste informatie in artikelen. De mensen die deze artikelen lezen hebben waarschijnlijk niet eens het vermoeden dat er onbetaalde krachten zitten. Maar dat betekent ook dat je op zo’n moment er ook een beetje naar moet handelen en moet professionaliseren door journalistieke standaarden te hanteren. Zie dit soort feedback dan ook als stimulans om dat te gaan doen. Ik vlieg 100x per jaar, waarvan veel met KLM. Ik ken genoeg mensen die er werken. Dus als je meer feedback wilt – geen probleem. Houdt iedereen schep:).

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *