KLM voegt op intercontinentale vlucht weer cabinelid toe

KLM

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

KLM gaat weer op intercontinentale vluchten met een extra cabinelid vliegen. De luchtvaartmaatschappij draait de bezuingingsregel die zij eerder invoerden terug. Dit besluit zal 200 extra banen opleveren. Door het terugdraaien van deze maatregel komt er weer ruimte voor de cao-onderhandelingen. Deze lagen enige tijd stil vanwege de invoering van deze maatregel. Hierdoor waren er ook geregeld stiptheidsacties door het cabinepersoneel.

KLM draait -1 CA maatregel terug

Op twee vluchten zal er direct een extra personeelslid toegevoegd worden. In de loop van het jaar komen deze ook op de andere intercontinentale vluchten terug. Indien de gesprekken met FNV over de cao-onderhandelingen toch niet goed gaan verlopen, zal dit niet het geval zijn. In dat geval zullen de personeelsleden weer van de vluchten afgehaald worden. De maatregel zal als volgt worden teruggedraaid:

  • Zonder extra personeel zal KLM op de twee meest bekritiseerde vluchten de maatregel terugdraaien
  • Per 1 september 2017 zal de -1 CA maatregel op de B777-200 zijn teruggedraaid
  • Uiterlijk 1 januari 2018 zullen op alle overige bestemmingen de -1 CA zijn teruggedraaid

De verandering van de bezetting is met de winterdienstregeling van 30 oktober vorig jaar ingevoerd. Door deze maatregel was er een cabin attendant minder in Economy class. Deze regel werd ingevoerd op vluchten met de B777-200, B787 en de A330-300 (40% van de longhaul vluchten). KLM wilde echter dat een van de twee pursers mee ging werken in de service. Zo kon de service in business class persoonlijk en beter worden. Echter wilde de bonden hier niet in mee, waardoor ze een cabin attendant minder ingezet hebben in economy class.

Persoonlijk heb ik zelf op mijn reis naar Dubai op 30 oktober in economy class wel degelijk iets van deze maatregel gemerkt. De service was beduidend langzamer en de cabin crew wist niet precies hoe ze met de regel om moesten gaan qua taakverdeling. Dit was de eerste dag dat de regel ingevoerd werd door KLM.

Heb jij iets gemerkt van deze ingevoerde regel op de KLM vluchten? Laat het hieronder of op ons forum weten!

Reacties

  1. EM zegt

    Na de meeste vluchten wordt in een enquête o.m. gevraagd of er speciale aandacht was van de sr purser voor de Elie leden. Dat suggereert dat er verwacht kan worden dat het SOP is dat de purser even glimlacht, hallo zegt, een praatje komt maken, of iets dergelijks. Op 3 van mijn laatste 4 ica vluchten heb ik geen purser gezien. Op mijn laatste wel, omdat ik aan het eind van de vucht had gevraagd wat nu de standaard procedure was.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *