KLM gaat strenger controleren op handbagage

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

KLM heeft intern aangekondigd dat men voortaan strenger gaat controleren op de hoeveelheid toegestane handbagage. Sinds er betaald moet worden voor een koffer in het ruim is de hoeveelheid handbagage aan boord van Europese vluchten fors gestegen. 

KLM, handbagage, ruimbagage, bagage
Twee Boeing 747s van KLM op Schiphol.

Sinds oktober 2014 moet je als passagier in Economy Class zonder frequent flyer status betalen voor ruimbagage bij KLM. Als gevolg hiervan nemen fors meer passagiers handbagage mee aan boord. In veel gevallen is dit meer dan de toegestane hoeveelheid. Het komt dan ook vaak voor dat er onvoldoende plek is in de cabine en er handbagage in het ruim moet worden geplaatst.

Hoewel KLM bekend staat tolerant om te gaan met de hoeveelheid handbagage, en men meestal niet moeilijk doet om een tasje extra, lijkt hier nu verandering in te komen. Zowel tijdens het inchecken als boarden zal er strenger gecontroleerd worden op de hoeveelheid handbagage.

Toegestane hoeveelheid

Aan boord van alle KLM-vluchten mag er in Economy Class 1 stuk handbagage worden meegenomen. De maximale afmetingen zijn 55 x 25 x 35 cm (inclusief handgrepen en wielen). In Business Class zijn 2 stuks handbagage toegestaan.

Daarnaast is ook 1 accessoire toegestaan. Dit kan een kleine handtas of aktetas zijn, maar ook een laptop, camera of paraplu. De maximale afmetingen zijn 40 x 30 x 15 cm.

Het totaalgewicht van je handbagage en accessoire mag in Economy Class niet boven de 12 kg uitkomen. In Business Class is 18 kg toegestaan.

KLM, handbagage, ruimbagage, bagage
De toegestane hoeveelheid handbagage in Economy en Business Class.

Tarieven ruimbagage

Je hoeft alleen voor ruimbagage te betalen voor KLM-vluchten binnen Europa in Economy Class Light. Als je Economy Class Standard of Flex geboekt hebt kun je gratis 1 stuk ruimbagage inchecken. Dit is ook van toepassing op alle intercontinentale vluchten en Europese vluchten welke onderdeel zijn van een intercontinentale reis.

De tarieven binnen Europa zijn afhankelijk van deelname aan het frequent flyer programma Flying Blue en je bijbehorende status. Je betaald 25 euro per enkele reis als je geen lid bent en je bagage (max. 23 kg) bijboekt via de website van KLM. Je kunt ook op de luchthaven bijbetalen voor je ruimbagage, maar dan betaal je 35 euro per enkele reis.

Als je lid bent van Flying Blue, maar geen status heb betaal je slechts 15 euro voor je bagage. Je kunt gratis deelnemer worden van Flying Blue. En aangezien je naast korting op bagage ook miles kunt sparen en een status kunt opbouwen is dit zeker aan te bevelen!

Als je status hebt (Flying Blue Silver / Skyteam Elite of hoger) dan kun je gratis 1 of meerdere stuks (afhankelijk van je status) aan ruimbagage inchecken.

Handbagagescanner

Vorig jaar is uit de samenwerking met de TU Delft al een nieuw concept geïntroduceerd: een handbagagescanner. Deze scanner weegt en meet de omvang van de bagage. Als deze aan de eisen voldoet krijgt de passagier een groen label en kan deze mee aan boord. Indien er niet aan de eisen wordt voldaan krijgt de passagier een rood label en moet de handbagage ingecheckt worden.

Indien er volgens berekening geen plek meer is aan boord krijgt de passagier een oranje label en kan de handbagage kosteloos ingecheckt worden. Priority en Business Class passagiers worden hiervan uitgezonderd. Er zijn al diverse van deze apparaten geïnstalleerd op Schiphol, maar het concept wordt nog niet voor elke vlucht toegepast.

Tot slot

Heb jij de nieuwe handbagagescanners al ervaren op Schiphol? Laat het ons hieronder weten!

Reacties

  1. Johan zegt

    Dat wordt ook tijd zeg! Het is iedere week hetzelfde met de handbagage. Smekende crew, “we have a very full flight today” (onzin, iedere vlucht is blijkbaar “very full”), en lange wachttijden van passagiers in het gangpad die hun spullen niet kwijt kunnen. Ook al heb ik er zelf niet direct last van (FB Platinum, dus redelijk snel aan boord), het is toch een bron van irritatie als je het iedere week moet meemaken.

    Voor de crew is het nog veel vervelender natuurlijk. Die worden er iedere dag mee geconfronteerd.

    • ahbo zegt

      Helemaal mee eens. Grote bron van ergernis!

      Trouwens, ik zou mensen laten betalen voor handbagage, in plaats van ruimbagage. I had begrepen dat daar in de VS al mee geëxperimenteerd wordt.

  2. flyingivo zegt

    Ben gister vanuit Southampton met KLM naar Amsterdam gevlogen met Fokker 70. Er zijn toen koffers in het ruim gelegd. Dit werd bij de gate bekeken en sommige kregen een label. Ze werden dan ingeladen bij de deur van het vliegtuig en toen we weer aankwamen moesten we wachten totdat alle koffers bij de deur van het vliegtuig stonden zodat je ze daar meteen weer mee kon nemen. Je mistte dus *maar* 50 minuten je koffer en je kreeg hem meteen weer terug bij het deboarden van het vliegtuig!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *