InsideLook: Garuda Indonesia Airbus A330neo

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Afgelopen weekend debuteerde Garuda Indonesia’s nieuwste aanwinst, de Airbus A330neo, op Schiphol. De neo, wat staat voor new engine option, is een geüpdatete variant van de Airbus A330. Te herkennen aan het karakteristieke cockpitraam en de gebogen vleugelpunt biedt dit type toestel een verbeterde performance en efficiëntie, vooral door een nieuwe generatie motoren. Aan boord is het verschil met de oudere toestellen veel beter te merken. Het SkyTeam-lid, een vijf-sterren maatschappij volgens Skytrax, greep de oplevering van de A330neo aan om ook twee nieuwe cabines te introduceren. InsideFlyer nam een kijkje aan boord.

A330neo versus A330-200 versus Boeing 777-300ER

Garuda vloog tot eerder dit jaar rechtstreeks naar Jakarta met een Boeing 777-300ER. Aan boord van dit toestel was plek voor 26 passagiers in de Business Class en voor 367 in Economy Class. In oktober veranderde de route naar een directe verbinding naar Denpasar Bali. Dit betekende ook de intrede van de Airbus A330-200. Wegens het kortere bereik werd een tankstop in Medan, Sumatra toegevoegd. Hier kunnen passagiers die in Sumatra een rondreis beginnen uitstappen. Ook kunnen reizigers eventueel overstappen op binnenlandse bestemmingen zoals Jakarta maar ook naar bijvoorbeeld Singapore in samenwerking met Silkair. Passagiers richting Denpasar kunnen aan boord blijven en passeren op Bali de immigratie. De A330-200 heeft 36 stoelen in Business Class maar ‘slechts’ 186 in Economy. De A330neo biedt nóg minder stoelen in Business; 24. Maar deze zijn wel full-flat en in een 1-2-1 opstelling. Er is gekozen voor meer capaciteit in Economy, welke plaats biedt aan 277 reizigers.

Op dit moment staat er voor de komende maanden nog een mix van de A330-200 en de A330neo op de planning voor de 6-wekelijkse vluchten naar Amsterdam (en tijdens de piek rond Kerst ook de 777), maar sales & marketing manager voor Garuda Nederland Rick Wouters laat aan InsideFlyer weten dat er hard aan wordt gewerkt om de route zo snel mogelijk uitsluitend door de neo uitgevoerd te laten worden. Garuda heeft op dit moment 2 toestellen ontvangen van de 14 die er besteld zijn. Naast Amsterdam moet ook de vlucht naar London Heathrow uitgevoerd worden door de A330neo.

A330neo Business Class

De Business Class op de A330neo is de Stelia Opal stoel. De stoelen zijn verdeeld over 6 rijen en zijn ‘staggered’ in 1-2-1 opstelling waardoor iedere reiziger directe toegang heeft tot het gangpad. Aan de raamkant zit je afhankelijk van de rij direct aan het raam met het console tussen de stoel en het gangpad, of direct aan het gangpad met het console tegen het raam. De eerste optie biedt natuurlijk de meeste privacy.

Deze diashow vereist JavaScript.

In het middenstuk heb je afhankelijk van de rij een set stoelen direct naast elkaar, of juist met het console in het midden waardoor je direct aan het gangpad zit. In de eerstgenoemde opstelling is wel een verstelbaar privacyscherm.

Deze diashow vereist JavaScript.

Wat gelijk opvalt zijn de grotere schermen met een veel betere kwaliteit beeld.

Het console bevat een leeslampje, afstandsbediening voor het entertainment, USB-port, afsluitbaar opbergkastje en een opbergruimte waar de hoofdtelefoon klaar ligt. Aan de zijkant van het console bevinden zich de knoppen om de stoel te verstellen. De traytable komt onder het TV-scherm vandaan.

Deze diashow vereist JavaScript.

Vanzelfsprekend gaat dit nieuwe type stoel volledig plat. Doordat de stoel wel uitschuift in de rij ervoor, is de ruimte waar je voeten komen krap afhankelijk van je lengte. Ook leken de stoelen vrij laag ingebouwd. Deze stoelen zijn overigens voorzien van een schouderharnas voor opstijgen en landen.

Deze diashow vereist JavaScript.

A330neo Economy Class

In Economy Class is de indeling de standaard 2-4-2. Hier is gekozen voor stoelen van Recaro. Er is gekozen voor afwisselend bruin en blauw. Het contrast zorgt voor een aantrekkelijk ogende cabine.

Deze diashow vereist JavaScript.

De stoelen zelf bieden ook een uitstekende beenruimte, ook voor iemand van 1,95m. De breedte was prima en vooral de padding voelde erg comfortabel. De hoofdsteunen zijn in hoogte verstelbaar en kunnen omgeklapt worden.

Deze diashow vereist JavaScript.

Ook hier hebben de schermen een flinke upgrade gekregen, zowel in formaat als beeldkwaliteit. In de A330neo is net als in de Boeing 777 wifi beschikbaar. Voor alle passagiers is er op dit type bovendien een pakket waarmee kosteloos verschillende tekstapps zoals Whatsapp en iMessage gebruikt kunnen worden. Voor een volledige internetverbinding zoals browsen en mailen moet worden betaald.

De traytable was standaard en aan de kleine kant. Onder elke stoel zit tevens een voetensteun. Afhankelijk van je lengte kan die wel in de weg zitten.

Wie bijna onbeperkt beenruimte wil, kan kiezen voor een stoel bij de nooduitgang.

Conclusie

Met de introductie van de A330neo brengt Garuda Indonesia een modern en efficiënt toestel naar Schiphol met twee mooie, vernieuwde cabines. In zowel Business Class als Economy Class is het hard product merkbaar beter dan op de A330-200, die wat verouderd is voor zo’n lange vlucht. Ik was aangenaam verrast door het comfort van de Economy Class stoel. Hier is gelukkig niet gekozen voor een slimline stoel maar voor fatsoenlijke padding. De beenruimte en breedte zijn royaal en de 2-4-2 indeling zal vooral koppels goed uitkomen.  In de Business Class is het voordeel boven de A330-200 dat de stoelen volledig plat gaan en dat er all-aisle access is. Wel vond ik dat de stoel qua breedte en lengte, zeker bij het voeteneinde, krapper voelde dan die op de Boeing 777.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *