Geen First Class op nieuwste vliegtuig Qatar Airways2 min leestijd

Toestellen van Qatar Airways staan klaar op de luchthaven (Bron: Qatar Airways / Flickr)

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Terwijl sommige airlines juist investeren in First Class, de meest luxe reisklasse aan boord, stappen anderen af van deze cabine. Zo maakte Qatar Airways afgelopen weekend bekend hun First Class cabine niet meer in te bouwen op de nieuwe generatie vliegtuigen. De Qatarese maatschappij wil zich juist meer toe gaan leggen op haar Qsuite Business Class product.

Vlootvernieuwing

Na de pandemie zette bij veel airlines een flinke vlootvernieuwing in. Daarbij werd bijvoorbeeld meer ruimte gegeven aan Premium Economy. Zo bouwt KLM haar nieuwe Premium Comfort product in op de Boeing 787 Dreamliner en Boeing 777 als reisklasse tussen Economy en Business Class. Ook airlines als Delta en American Airlines zetten meer in op hun Premium Economy product om meer rendement uit hun vloot te halen.

Na de pandemie werd echter ook duidelijk dat grote jumbojets het toneel gingen verlaten. Veel nationale maatschappijen stuurden de Boeing 747 en de Airbus A380 dan ook met pensioen. Alhoewel verschillende airlines de Airbus A380 weer inzetten blijft de iconische Boeing 747 nog een zeldzame vertoning.

Door het uitfaseren van de jumbojets ging het aantal First Class stoelen ook flink omlaag. Bij veel maatschappijen betekent dit dat er nog maar een beperkt aantal routes met F stoelen beschikbaar is of dat er zelfs helemaal geen First Class meer aangeboden wordt.

Qatar Airways First Class

Maar wat is er nu aan de hand bij Qatar Airways? In een interview met Fortune maakte CEO Akbar Al Baker een interessante opmerking. Hij zei dat de nieuwe generatie Boeing 777X vliegtuigen geen First Class cabine meer zal krijgen. De reden hiervoor is dat de cabine te weinig geld opbrengt. Daarnaast stelt hij dat de voordelen van het Qsuite Business Class product dermate zijn dat het verschil nog maar relatief klein is met First Class. Alhoewel Fortune in het artikel suggereert dat First Class volledig komt te vervallen valt dat nog te bezien.

Qatar Airways First Class cabine op de Airbus A380 (Bron: Qatar Airways)

Het is geen geheim dat airlines weinig tot geen winst maken op hun First Class stoelen. Dat klinkt misschien gek omdat de prijs zo hoog is, maar er het kost voor de maatschappij ook veel meer dan een simpele Economy Class stoel. Het onderhouden van aparte First Class lounges, transfer service, persoonlijke begeleiding, een apart menu en amenity kit zijn maar een paar zaken waar veel geld naartoe gaat. Bovendien hoeft de cabine die vaak maar een paar stoelen heeft ook niet altijd vol te zijn. Het zou dus slim kunnen zijn om hier wat minder geld in te steken. Tegelijkertijd loopt de Qatar Airways nu het risico dat vermogende reizigers naar de concurrentie stappen. Onder meer Lufthansa, British Airways en Air France bieden nog wel First Class aan.

Foto’s: Qatar Airways

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *