Wijzigingen Flying Blue 6 november 2017

Discussie in 'Air France KLM: Flying Blue' gestart door Itravelelite, 4 nov 2017.

  1. Sandor

    Sandor Silver Member

    Berichten:
    920
    Leuk Bevonden:
    1.191
    Trofeepunten:
    428
    Nog 3x op en neer en je bent Gold.
     
    MichaelNight vindt dit leuk.
  2. Flying doc

    Flying doc Silver Member

    Berichten:
    1.762
    Leuk Bevonden:
    1.775
    Trofeepunten:
    523
    Taxation is theft! :cool:
     
  3. Huib

    Huib Newbie

    Berichten:
    85
    Leuk Bevonden:
    59
    Trofeepunten:
    18
    Yep, ik vlieg soms AMS-CDG-OTP. Na 1 april wordt het interessant om dat met ebc te doen. Ik zie daar namelijk ook vluchten met economy stoelen voorbijkomen voor max 400 euro ebc. Weet nog ff niet zeker of dat allemaal werken gaat.
    Ik gebruikte de vlucht via Parijs, economy, wel eens aan het einde van het jaar, om aan voldoende QF (30) voor Gold te komen. Maar nu komt platinum in zicht als ik af en toe een 400 euro bizzticket neem met eco stoelen.
    Of klep ik onzin?

    Huib
    "Op deze vlucht zijn alleen nog stoelen in Economy Class beschikbaar..."
     
    Laatst bewerkt: 7 nov 2017
  4. Nordic75

    Nordic75 Blue Tier

    Berichten:
    140
    Leuk Bevonden:
    131
    Trofeepunten:
    43
    Dank voor alle tips/aanwijzingen.
    Heb echter nog 1 vraag wat niet duidelijk is voor mijzelf.
    Heb nu 93k level miles in 2017 en nog BC vlucht naar HKG staan, wat circa 20k level miles oplevert.
    Wat is nu handig om nog te doen voor 1 april, gelet dat ik met ongeveer 115k (45k extra) level miles het nieuwe jaar in ga?
    Hoor graag jullie idee/tips?
     
  5. MollyMoon

    MollyMoon Blue Tier

    Berichten:
    485
    Leuk Bevonden:
    797
    Trofeepunten:
    123
    Gelukkig is -omdat ons landje zo klein- is per definitie alles vanuit AMS non-domestic. Maar dit is toch raar...AMS-BRU of AMS-HAM - vluchtjes van 30 minuten geeft 5 XP net zoveel as AMS-MAD bv. maar CDG-MRS of andere grote afstanden binnen Frankrijk geeft maar 2 XP...:confused:

    Segmenten jagen binnen Europa wordt moeilijker zo...100 / 5 is dus 10 retourtjes non-domestic...:mad:
     
  6. LeidenHub

    LeidenHub Newbie

    Berichten:
    36
    Leuk Bevonden:
    53
    Trofeepunten:
    18
    Ik heb een vraag over Premium Economy; ik heb hier eerder nooit echt op gelet eigenlijk. Maar als ik economy comfort boek, is het dan Premium Economy? Of is dat niet hetzelfde?
    Als zilver of gold krijg je korting op deze stoelen. Ik geloof dat ik voor een vlucht JFK-AMS ooit 45 euro ofzo heb betaald voor een Economy Comfort stoel? En op een LHR-AMS (of vice versa) kost me dat (als Gold) maar 7 euro. Betekent dat dat ik voor 7 euro extra 5 extra XP krijg op een LHR-AMS vlucht? Dat klinkt wel een beetje als de moeite waard geloof ik als je een XP run wil doen? Retourtje AMS-LHR voor 99 euro, 14 euro extra voor Economy Comfort (of 20 euro extra als je "pas" zilver bent? En gratis (?) voor platinum) en dat is dan 20 XP totaal? Dus maar 5 keer voor FB silver of 9 keer voor FB gold of dus 15 keer voor FB platinum? Of is dat niet hoe het werkt?
    Of als Economy Comfort niet hetzelfde is als Premium Economy, wat is dan Premium Economy?

    Overigens, los hiervan, is dit voor mij in ieder geval op het eerste gezicht een verbetering in het programma. Ik kwalificeerde eerst op segmenten, maar daar zaten dan ook segmenten naar China of Amerika bij. Dus ik kwalificeer nu relatief makkelijker volgens mij.
     
  7. Daan3

    Daan3 Silver Member

    Berichten:
    1.650
    Leuk Bevonden:
    1.705
    Trofeepunten:
    523
    Eco comfort is een lange benen stoel die ook iets verder achterover kan. Premium eco is een klasse tussen eco en bizz in. Zoek maar eens bij AF dan zie je het verschil.
     
    jongesander vindt dit leuk.
  8. Henk_Fly

    Henk_Fly Newbie

    Berichten:
    23
    Leuk Bevonden:
    7
    Trofeepunten:
    3
    Ik denk dat het voor mij relatief makkelijk gaat worden om GOLD te halen volgend jaar. Ik vlieg minimaal 5x (retour) naar Seoul, Taipei etc in Economy Comfort wat volgens het schema van KLM 24XP per enkele reis gaat opleveren. Dan zit ik dus al op 240XP.
    Dan ga ik maar meteen voor PLAT denk ik:)
     

    Bijgevoegde bestanden:

    • XP.JPG
      XP.JPG
      Bestandsgrootte:
      86,7 KB
      Weergaven:
      25
  9. TheFlyingDutchboy

    TheFlyingDutchboy Gold Member

    Berichten:
    3.698
    Leuk Bevonden:
    1.926
    Trofeepunten:
    648
    Economy Comfort is GEEN Premium Economy! Je krijgt gewoon XP's volgens Ecnomy Class.
    https://insideflyer.nl/waarom-premium-economy/ illustreert dat het echt een andere reisklasse is.
     
  10. Henk_Fly

    Henk_Fly Newbie

    Berichten:
    23
    Leuk Bevonden:
    7
    Trofeepunten:
    3
    Ahhh sneaky. Bedankt voor de opheldering!
     
  11. Huib

    Huib Newbie

    Berichten:
    85
    Leuk Bevonden:
    59
    Trofeepunten:
    18
    Altijd blijft het gevaar dreigen dat op het goedkoopste ticket helemaal niks wordt gegeven. De drie opties naast elkaar tegenwoordig bieden een mooie gelegenheid daarvoor.

    Als het dan maar wel duidelijk gebeurt:
    %!#@@Tarom heeft mij ooit een viertal goedkope tickets AMS-OTP verkocht waar ik, achteraf gezien, geen QF op kreeg.
    Moest ik alsnog extra bij fladderen om gold te blijven.

    En de club houdt al niet bepaald over...

    Huib
     
  12. Bartholomeus

    Bartholomeus Blue Tier

    Berichten:
    104
    Leuk Bevonden:
    54
    Trofeepunten:
    28
    Denk dat het per individueel geval een verbetering of verslechtering is...

    Als je normaliter voornamelijk op QF je status behaald binnen Europa moet je wat meer moeite doen.
    Maar als je ook een verre vlucht (of 2) volgend jaar in de planning hebt (met een stopover) dan gaat het je meer opleveren dan dat het nu doet..
    Zoeken naar een leuk business class ticket naar Azie met een stopover in CDG levert je al 101 XP's op (retour).
    Dan je AMEX Gold erbij zit je op 132 XP's. Gooi je de AMEX Plat erbij als je niet veel meer wilt vliegen (wie wil dat nou niet?!) dan zit je al op 192 XP's.

    Nou moet ik wel zeggen dat dit alleen voor huidige Gold & Silver status te doen is. Maar het kan dus ook zeker in je voordeel werken...
     
  13. ErikBenjamin

    ErikBenjamin Silver Member

    Berichten:
    503
    Leuk Bevonden:
    584
    Trofeepunten:
    348
    Mail van American Express:

    Beste meneer VAN DER MEULEN,

    Eerder deze week maakte Air France-KLM bekend dat Flying Blue vanaf 1 april 2018 een nieuwe weg inslaat.

    Goed nieuws
    Met uw Flying Blue – American Express Platinum Card blijft u genieten van alle privileges die u gewend bent, zo spaart u sneller Miles en krijgt u een voorsprong naar een hoger deelnemersniveau.

    [​IMG]

    MILES
    Award Miles worden Miles. Als kaarthouder spaart u nog steeds sneller Miles, maar in het vernieuwde programma krijgt u veel meer mogelijkheden om deze Miles te gebruiken, zoals het boeken van elke beschikbare stoel bij KLM en Air France.

    EXPERIENCE POINTS

    De Level Miles en Qualifying Flights die bepalend zijn voor uw Flying Blue-deelnemersniveau worden vervangen door Experience Points (XP).

    Als Flying Blue – American Express Platinum kaarthouder ontvangt u in het nieuwe programma jaarlijks 60 XP. Deze helpen u sneller naar een hoger Flying Blue-niveau door te groeien.

    [​IMG]
    [​IMG]
    En alle andere privileges die u van ons gewend bent.

    In de komende maanden informeren we u verder over de vernieuwingen van het programma in relatie tot uw kaart. Totdat het programma op 1 april 2018 actief wordt, blijft u gewoon gebruik maken van uw Flying Blue – American Express Platinum Card zoals u gewend bent en blijven de huidige voorwaarden van toepassing.

    Met vriendelijke groet,

    Saskia van de Kamp
    Country Manager American Express

    Zie ook: https://www.americanexpress.com/nl/content/privileges/uw-spaarprogrammas/flying-blue-2018.html
     
    Arjan69 vindt dit leuk.
  14. ErikBenjamin

    ErikBenjamin Silver Member

    Berichten:
    503
    Leuk Bevonden:
    584
    Trofeepunten:
    348
    Vanaf 1 april 2018 spaar ik dus geen Level Miles meer op de aankoop van mijn KLM en Air France vliegtickets aangeschaft met mijn Flying Blue - American Express Gold/Platinum Card. Komt er iets voor in de plaats?

    Er is voor gekozen om een nieuw spaarsysteem te introduceren dat het deelnemersniveau zal bepalen binnen het Flying Blue-programma: Experience Points (XP). Vanaf 1 april 2018 wordt het Flying Blue-deelnemersniveau alleen door XP bepaald. Dat is eenvoudig en transparant voor iedereen en is gebaseerd op de vliegervaring met KLM en Air France. De Qualifying Flights en Level Miles worden dus vervangen door XP. Met uw Flying Blue - American Express Card krijgt u 1 keer per lidmaatschapsjaar een aantal XP cadeau waarmee u sneller naar een hoger Flying Blue-deelnemersniveau doorgroeit.

    o_Oo_Oo_O
     
  15. foxtwo

    foxtwo Newbie

    Berichten:
    35
    Leuk Bevonden:
    24
    Trofeepunten:
    8
    Teller staat hier op 112k en er komen nog meer Level Miles bij. Op 1 april 2018 wordt alles gewoon omgezet naar XP en kun je verder XP sparen voor het behouden van je Platinum status. Zodra je op het moment van je jaarlijkse level check kom (dat zal 31 december 2018 OF 31 maart 2019 zijn, dat is nog niet duidelijk) dan wordt er 300 XP afgeschreven en behoud je je overige XP. Geen reden om ons druk te maken denk ik.

    Dit zal voor mij de rede zijn om de kaart op te zeggen. Echt zonde.
     
    Laatst bewerkt: 8 nov 2017
    Nordic75 vindt dit leuk.
  16. thomassmit

    thomassmit Silver Tier

    Berichten:
    496
    Leuk Bevonden:
    513
    Trofeepunten:
    348
    Dus als ik het goed begrijp krijg je 1000 miles per 1000 euro AMEX spend. Dit staat dan gelijk aan 5xp points als je kwalificeert op Miles ipv Segemeten?

    Voor mensen met een hoge AMEX spend is dit dan toch wel mooi loophole vind ik.
     
  17. tjappie

    tjappie Blue Tier

    Berichten:
    133
    Leuk Bevonden:
    104
    Trofeepunten:
    43
    vraagje:

    Ik ben nu FB Gold (tm maart 2018) maar verwacht niet dat ik dit jaar nog voor Gold kwalificeer. Met geluk kom ik dit jaar op 20 vluchten. Ik neem aan dat per 1 jan alles weer op nul zal staan...

    Wat gaat dit voor mij betekenen? Begin ik per 1 januari als FBSilver en begin ik dan ook per 1 april dan ook als FB Silver? Moet ik dan eerst 100XP vanaf 1 april gaan verzamelen om Silver te blijven of begin ik dan al te sparen voor Gold waar 180XP nodig zijn? Ik ben dan natuurlijk al Silver, of niet?

    Het is mij niet duidelijk en wil graag weten wat de beste strategie is om zsm Gold te blijven/worden.

    Alvast bedankt
     
  18. foxtwo

    foxtwo Newbie

    Berichten:
    35
    Leuk Bevonden:
    24
    Trofeepunten:
    8
    Je krijgt straks 1 x per jaar XP op het moment dat je je kaartbijdrage betaalt. Dus geen XP op basis van je uitgaves bij AF-KLM zoals je momenteel Level Miles kunt verdienden. Je gaat er dus op achteruit als je een hoge AF-KLM spend heb met je Amex. Tip is dus om vroeg in 2018 tickets te boeken zodat je nog Level Miles kan verdienden die vervolgens omgezet worden naar XP :)
     
  19. thomassmit

    thomassmit Silver Tier

    Berichten:
    496
    Leuk Bevonden:
    513
    Trofeepunten:
    348
    Ik ben in de war met de omreken conversie op 31 maart 2018 van Level miles naar XP. Ignore me :)
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 9 nov 2017
  20. Carel1

    Carel1 Gold Member

    Berichten:
    2.553
    Leuk Bevonden:
    3.581
    Trofeepunten:
    948
    Wat dacht je van Moskou naar Vladivostok, is ook domestic:).
     
    PietV, Arjan69 en MollyMoon vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina