Wijzigingen Flying Blue 6 november 2017

Discussie in 'Air France KLM: Flying Blue' gestart door Itravelelite, 4 nov 2017.

  1. Wes

    Wes Blue Tier

    Berichten:
    142
    Leuk Bevonden:
    87
    Trofeepunten:
    128
    Ok mensen, help me even. Heb gezocht maar niet zo snel gevonden. Ik vlieg met name zakelijk en de tickets worden voor me geboekt. (Alleen economy class) Nu kom ik tot einde jaar een aantal XP tekort en kan natuurlijk voor de fun prive wat vluchten maken maar misschien gaat dat niet lukken. Nu vlieg ik maandagochtend naar CPH in economy (5XP) en vroeg me af dat wanneer ik nu upgrade met miles naar BC of ik dan 15XP krijg. Ik denk het niet, maar kan het zo 123 niet vinden.
     
  2. Godenzoon14

    Godenzoon14 Silver Member

    Berichten:
    1.605
    Leuk Bevonden:
    3.212
    Trofeepunten:
    508
    Hi Wes,

    Helaas krijg je die inderdaad niet :(
     
  3. Wes

    Wes Blue Tier

    Berichten:
    142
    Leuk Bevonden:
    87
    Trofeepunten:
    128
    Dank voor je antwoord. Ik neem gemakshalve aan dat wanneer je niet je stoel maar het ticket upgrade wel de volle pond krijgt. Ik ga eens navragen of ik dat buiten onze travel agent om kan doen, want die zitten aan strikte regels.
     
  4. MichaelNight

    MichaelNight Silver Member

    Berichten:
    1.213
    Leuk Bevonden:
    1.595
    Trofeepunten:
    273
    Ik kan met het nieuwe systeem veel makkelijker gold halen en dat terwijl ik europa niet uit kom: 3 retourtjes naar mijn standaard bestemming en dat is precies wat ik elk jaar doe. Maar veel heb ik er niet aan omdat ik die 3 al business doe heb ik die voordelen , SP en lounge etc. al.
    Op die vluchten die ik wel economy doe...voor wat miles ga ik als silver al de lounge in en koop ik comfort stoelen en gratis koffer heb ik al...Dus ook al ben ik sneller Gold, ik weet niet wat er in mijn geval voordeel kan zijn tov Silver..
     
    Ambtenaruh en Carel1 vinden dit leuk.
  5. ErwinLansing

    ErwinLansing Silver Member

    Berichten:
    561
    Leuk Bevonden:
    1.105
    Trofeepunten:
    428
    Dat was ook precies het antwoord, dat ik kreeg van KLM. Een seat upgrade (zoals een "aanbieding" bij de OLCI) levert geen extra miles of XP op, een ticket upgrade daarentegen geeft wel de volle pond (en ook de volle pond betalen).
     
    lloydje33 en Godenzoon14 vinden dit leuk.
  6. Carel1

    Carel1 Gold Member

    Berichten:
    2.552
    Leuk Bevonden:
    3.580
    Trofeepunten:
    948
    Als je de ontbrekende XP’s niet met vliegen haalt, is een FB Amex card misschien een idee. Een Gold card levert je 30 XP’s op.
     
    PietV vindt dit leuk.
  7. Wes

    Wes Blue Tier

    Berichten:
    142
    Leuk Bevonden:
    87
    Trofeepunten:
    128
    Heb ik al, dank.
     
  8. Denzi

    Denzi Silver Tier

    Berichten:
    407
    Leuk Bevonden:
    309
    Trofeepunten:
    288
    Je zou ook kunnen aanbieden om via een paar andere steden te vluchten voor extra XP, deze zijn regelmatig goedkoper te vinden, moet je natuurlijk wel een beetje creatief zijn :)
     
    Wes vindt dit leuk.
  9. Denzi

    Denzi Silver Tier

    Berichten:
    407
    Leuk Bevonden:
    309
    Trofeepunten:
    288
    Ik vlieg vooral veel economy en toch platinum. Je hoeft niet alles wat iedereen hier aangeeft persoonlijk op te nemen.

    Als je platinum wilt worden moet je of veel vliegen in business, of nog meer in economy. Wat er word aangegeven dat de verhouding XP/euro beter is op business vluchten (bv 430euro barcelona is 60xp tegenover 200euro 20xp).

    De tip hieruit is: als je voor status wilt gaan middels runs, is business aantrekkelijker en probeer altijd over Parijs of alternatief iets zoals DUS naar AMS en dan naar bestemming te pakken.
     
    Laatst bewerkt: 30 aug 2018
    PietV, JDE, Flying doc en 5 anderen vinden dit leuk.
  10. Klots

    Klots Newbie

    Berichten:
    2
    Leuk Bevonden:
    6
    Trofeepunten:
    3
    Het nieuwe XP systeem is zeker geen verbetering. Sinds jaren vlieg ik het stuk Amsterdam Rio en ga dit jaar mijn 7de jaar (en laatse jaar) in als platinum member. Met full fare economy tickets haalde ik de platinum status. Nu met het nieuwe XP systeem nog niet eens goud. Er wordt veel gewezen op the reward miles en hoeveel miles je wel niet krijgt per euro gespendeerd. Ik vlieg met de KLM voor een vlieg ervaring, niet om iets te kunnen kopen. Een aantal keer heb ik vanwege toegang tot de platinum lijn vluchten kunnen omboeken. Had dit niet gekund, dan had ik even zoveel keren te laat op mijn bestemming gekomen.
    Om nu toch nog de gold status te halen vlieg ik heen maar via Parijs met Air France.
    Voor mij is het hele XP programma een pure kost saving exercise gebracht in een leuk jasje.
     
    JDE, jongesander, Ambtenaruh en 3 anderen vinden dit leuk.
  11. danfl44

    danfl44 Silver Member

    Berichten:
    647
    Leuk Bevonden:
    1.194
    Trofeepunten:
    203
    Tja, full-fare eco verdient nu hetzelfde als cheap eco, en dat is ontzettend zuur. Business is er qua status behalen juist weer niet enorm op achteruit gegaan.

    Omdat het vrij makkelijk moet zijn die extra 120 XP per jaar te halen (extra overstap, creditcard, keertje business), weet je zeker dat je niet die laatste 3 jaar naar Platinum for life doorzet?
     
    Godenzoon14 en Ambtenaruh vinden dit leuk.
  12. Carel1

    Carel1 Gold Member

    Berichten:
    2.552
    Leuk Bevonden:
    3.580
    Trofeepunten:
    948
    120 XP kun je halen door 2 keer Business Class via CDG te vliegen. Dat kost je ca € 900.
     
    Ambtenaruh vindt dit leuk.
  13. Rob_L

    Rob_L Newbie

    Berichten:
    27
    Leuk Bevonden:
    19
    Trofeepunten:
    3
    Zo pakt het voor iedereen anders uit.

    Als ik naar mezelf kijk is het juist eenvoudiger.
    Veel Europa en 1 a 2 business ver. Eerst moest ik het hebben van het aantal vluchten. Haalde er wel 36 per jaar.
    Nu met xp systeem telt het samen, dus mijn status houden veel eenvoudiger
     
    Ambtenaruh vindt dit leuk.
  14. Ambtenaruh

    Ambtenaruh Silver Member

    Berichten:
    857
    Leuk Bevonden:
    1.718
    Trofeepunten:
    253
    Ik moet zeggen dat ik door het nieuwe systeem uiteindelijk een veel hogere status behaal dan voor mij mogelijk zou zijn in het oude systeem (en ook veel sneller), net zoals @Rob_L. Qua segmenten zou ik erg veel moeite moeten doen om jaarlijks Gold te kunnen halen/behalen, nu ga ik voor Platinum.
     
    lloydje33 en Carel1 vinden dit leuk.
  15. MVA20

    MVA20 Silver Member

    Berichten:
    796
    Leuk Bevonden:
    956
    Trofeepunten:
    123
    Dat geldt voor mij ook. Door die enkele keer per jaar dat de meeste FFs intercontinentaal vliegen statustechnisch interessanter te maken, overtuigt AF-KLM hun eigen FFs om ook intercontinentaal met ze te vliegen. De meeste Nederlandse en Franse FFs vliegen binnen Europa toch al voornamelijk met AF-KLM vanwege hun uitgebreide netwerk.

    Met de devaluatie van domestic segmenten wordt het voor Delta-pax minder interessant om bij Flying Blue te sparen. De doelstelling van Flying Blue is ook niet om de omzet van Delta te verhogen, maar om mensen meer met AF-KLM te laten vliegen.

    Al met al een best slimme zet van AF-KLM, dat Flying Blue "reinvented".
     
  16. Godenzoon14

    Godenzoon14 Silver Member

    Berichten:
    1.605
    Leuk Bevonden:
    3.212
    Trofeepunten:
    508
    Waar crediteer jij ze? SkyPass of SkyMiles?
     
  17. Miya

    Miya Silver Member

    Berichten:
    783
    Leuk Bevonden:
    1.926
    Trofeepunten:
    253
    Deze ervaring deel ik ook. In 2017 gekwalificeert voor Platinum op segmenenten, stapte toen 85 keer in het vliegtuig maar die laaste 25 telde niet mee voor het volgende. In 2018 vloog ik 91 segmenten met KLM/AF en ontving ruim 700 xp.

    Miles verdienen van lowcost fares is wel minder, maar dat stelde al niet veel voor. Vind ook de award charts niet beter geworden zijn, hoewel dat ook per route afhangt.
     
    lloydje33 vindt dit leuk.
  18. jongesander

    jongesander Silver Member

    Berichten:
    2.215
    Leuk Bevonden:
    2.477
    Trofeepunten:
    633
    Terwijl het normaal gesproken juist interessant zou zijn voor FB als domestic vluchten van DL naar FB zouden worden gecredit: DL zou dat namelijk moeten vergoeden en dat zou dus juist extra revenuen genereren.

    Weet dus niet zeker of het een keuze is van FB of dat een "opgelegde keuze" is.
     

Deel Deze Pagina