Privium is populair en airside lounge is vaak overvol, vandaag amper plek maar toch zie ik ze toegang verkopen aan niet privium members. Slechte zaak, als de lounge leeg is begrijp ik het wel maar bij topdrukte is het een middelvinger naar de leden
En tijdens de ochtend krijgen SQ Biz pax ook toegang. Met de influx aan nieuwe leden vraag je je af hoe ze denken dit allemaal te kunnen accommoderen zonder in te leveren aan de kwaliteit.
Zal dit uiteindelijk niet bijtrekken zodra de drukte weer wat over is gevlogen (pun intended)? Denk dat veel niet-frequentflyers nu ook makkelijker aan Privium gingen juist door die drukte, maar dit het geld dalijk niet meer waard vinden.
Dat vind ik ook bizar - wel een stop op leden zetten want anders wordt het te druk, maar wel blijven cashen op mensen die 40,- over hebben om toegang te kopen. Zie dat ook steeds vaker gebeuren in de Airside Schengen lounge.
Ik kreeg ook van Privium een mail waarin expliciet werd uitgelegd dat je bij het gewone priority gepeupel moet staan. Paspoort blijft wonder. Mensen stonden bij E boven al te wachten. Naarrrr als je naar moeder de vrouw wil. Met Privium ging de afscheiding, op mijn verzoek, open. Beneden was het eng vol. Kusje gegeven op mijn Privium pasje. "Voor reizigers binnen het Priority wachtgebied is de wachttijd gelijk. U hebt daar dus geen voorrang op de andere reizigers." Oops was al eerder door iemand vermeld.
Ik blijf het wel ietwat ironisch vinden: lange wachttijden in verband met gebrek aan beveiligingspersoneel, KLM heeft er last van. KLM moet vluchten annuleren om de frequentie te verlagen en is hierdoor als grootste airline op Schiphol vanzelfsprekend het hardst door geraakt. Frequent flyers leiden hier ook onder, waaronder die van KLM. KLM verkoopt als ‘oplossing’ echter SkyPriority nu als extra op duurdere tickets. Hierdoor nemen de rijen bij de Priority Security toe en moeten diezelfde frequent flyers nu ook daar langer wachten. De retorische vraag die dit bij mij oproept: welk premium product is nu dan nog écht van premiumwaarde? Privium? Business class? First class? Of Schiphol VIP?
Hoe werkt dit precies? Kunnen mensen gewoon Privium lounge toegang kopen? Viel mij van de zomer dat er bijvoorbeeld kinderen in de lounge waren. Die gedroegen zich verder keurig, maar sterkte mijn gevoel dat er dus toch wat ruimer met het beleid om wordt gegaan. Verbaast mij eerlijk gezegd wel.
Dat weet ik. Deze kinderen waren echter geen 12, dus konden geen Privium-lid zijn. Mijn vraag heeft betrekking op mensen die in de Privium lounge kunnen komen, zonder lid te zijn. En dit dus (blijkbaar) kopen, zoals George1 aangeeft.
Tijdens een van mijn laatste bezoeken kwam er een gezin aanlopen dat toegang wilde kopen. Een van de kinderen was 11 jr volgens de vader maar het feest ging niet door. De hele familie kon vertrekken. Wellicht afhankelijk van de dienstdoende medewerker of kinderen jonger dan 12 jr wel worden toegelaten maar in dit geval volgde de baliemedewerker wel de policy.
Zou het wel erg slecht vinden als guest vouchers 'zonder meer' verkocht worden zonder het beleid te volgen. Kan mij herinneren hier een keer gelezen te hebben dat businessclass tickets van sommige airlines ook recht geven op toegang tot de Express Lounge?
Het gaat hier volgens mij om twee verschillende dingen. Correct me if I'm wrong, maar in de mail wordt gerefereerd aan het prio gebied voor security bij vertrek. Daar mengt privium zich met alle andere prio-pax en daar wordt nu niets meer door Schiphol gedaan om Privium leden sneller door security te laten gaan t.o.v. reguliere prio-pax. 'Met het pasje zwaaien' gebeurt voor de paspoortcontrole bij aankomst. Die situatie is wezenlijk anders omdat er daar geen sprake is van prio-pax. Mits je dat binnen het redelijke houdt is er m.i. niets mis mee om die rij over te slaan...
Hallo, Heb een vraagje. Wij krijgen in '23 een baby en willen graag toch gebruik maken van onze privium pasjes om enigzins sneller aan de andere kant te komen. Voornamelijk met een baby is het niet fijn om zo lang in de rij te moeten staan. Heeft iemand hier ervaring mee? Ik neem aan dat je gebruik mag maken van security en misschien ook in de prio rij mag staan bij KM. Ik lees net ook dat je niet meer welkom bent in de lounge met kids tot 12 jr. Best een tegenvaller... We dachten juist dat het reizen een stuk chiller zou zijn om even tot rust te kunnen in de lounge... Vooral met een baby. Jammer...
Allereerst gefeliciteerd! Privium heeft weinig meerwaarde met een baby. Priority security lukt wel. Babies zijn niet toegestaan in de lounge en ook niet in de privium poortjes op Schiphol (om 3 redenen: er is maar één persoon tegelijk toegestaan in de poortjes, irisscan gaat niet bij kinderen en bij paspoortcontrole wordt gecontroleerd of beide ouders aanwezig zijn, danwel toestemmingsformulier voor reizen is ingevuld door de ontbrekende ouder). Je kunt ook preboarden bij veel luchtvaartmaatschappijen.
Hallo Arjen! Bedankt! Wij reizen voor vakantie, indien er ligstoelen zijn in het vliegtuig, wel voorin in het vliegtuig. Dus wat dat betreft komt het goed. En we kunnen wel terecht in de andere lounges, we hebben overigens ook allebei PP, vraag mij af hoe het daarmee zit. Maar we vinden juist de rust in de Privium (non-Schengen) lounge zo heerlijk. Ik neem aan dat, indien je via priority security gaat, ook in een kortere rij komt bij de paspoortcontrole? Wellicht is het dan een poging waard om met onze privium pasjes te zwaaien en te vragen of we mogen voordringen bij de paspoortcontrole? Ik snap dat je geen iris van een baby kan scannen voor de paspoortcontrole. Maar voor de lounge hoef je je iris toch niet te scannen? De huisregels van de lounge zijn wat dat betreft streng. Het zou fijn zijn als je even tot rust kon komen, de baby voeden, of een flesje warm maken etc. De badkamer gebruiken voor het verschonen van de baby ipv van de publieke ruimtes. (we betalen er uiteindelijk wel voor). Ondanks de mindere meerwaarde met jonge kinderen, gaan we het niet annuleren. Zo duur is het ook weer niet...
Je wilt tot rust komen in de Privium lounge zeg je. Ik weet natuurlijk niet of jouw baby veel geluid zal gaan produceren, maar je kan je er toch wel iets bij voorstellen dat ze geen jonge kinderen toelaten?
Ja natuurlijk snap ik dat, het liefst gun ik iedereen dezelfde rust. Een baby zal zo nu en dan toch (fijne of vervelende) geluiden gaan produceren, ook bij check-in, in de rij voor de beveiliging, in de rij voor de paspoortcontrole, bij de gate en in het vliegtuig. Daar ontkom je helaas niet aan. Wel eventjes in de privium lounge blijkbaar...
Vader van twee jonge kids hier (4 maanden en 3 jaar). Ervaringsdeskundige voor (intercontinentaal) reizen met baby's. Leuk dat jullie een kind krijgen, gefeliciteerd! Helaas kom je niet in een kortere rij bij de paspoortcontrole na priority security, je moet gewoon wachten in de rij. Alleen houders van een diplomatenpaspoort mogen de rij afsnijden en daarnaast heb je de Privium poortjes. De oplossing: Schiphol Meet & Assist, dan krijg je voorrang en word je langs en vooraan de rij geleid door een medewerker. In augustus AMS - CUR en hiervan gebruik gemaakt. Uiteraard was het die dag niet topdruk, maar scheelde zeker 45 - 60 minuten wachten bij de paspoortcontrole. Met Privium mag je inderdaad, mits beide ouders pashouders zijn en meereizen, met je minderjarige kinderen die geen Privium-lid zijn naar het priority wachtgebied. Dit is wel ter discretie van de medewerker (het is dus geen recht of beleid). Verder begrijp ik je teleurstelling over Privium helaas niet zo, want dat er geen kinderen onder de 12 jaar in de lounges mogen is je toch duidelijk uitgelegd toen je je Priviumpas op kwam halen op Schiphol/staat gewoon in de voorwaarden? De voorwaarden die je hebt aanvaard door een Privium lidmaatschap aan te gaan? Als je het er niet mee eens bent of ze te streng vindt, dan moet je op de eerste plaats jezelf aankijken omdat jij er toentertijd wel mee akkoord gegaan. Verder geef je aan 'dat je er uiteindelijk wel voor betaald', maar dat is onjuist. Je betaalt niet voor je kinderen onder de 12, wel voor jou en eventueel je partner. Heb je de Privium voorwaarden überhaupt goed gelezen? Op dit punt zijn ze namelijk heel duidelijk. Je moet weten dat ik een hekel heb aan die zeurpieten die vinden dat je niet met kinderen mag reizen, omdat <vul reden in>. Als wij reizen, dan gaan onze kinderen mee. Waar ook ter wereld en daar zijn ze aan gewend (ze gedragen zich dus goed). Maar vwb de Privium Lounges is duidelijk gekozen voor de zakelijke reiziger/de reiziger die rust zoekt/niet met jonge kinderen reist. Dan vind ik het wel opmerkelijk dat je enerzijds je medepassagiers hun rust gunt, maar anderzijds enigszins teleurgesteld bent dat jij geen baby mag meenemen in een lounge die primair niet gericht is op vakantievliegers met jonge kinderen. Heb helaas moeite je bericht goed te begrijpen, omdat ik vind dat je niet heel duidelijk schrijft. Maar vlieg je nu voorin, als in business class? Zo ja, dan heb je toch al priority boarding en loungetoegang? Al naar gelang met welke airline je vliegt, kun je natuurlijk ook loungetoegang kopen (of krijgen, afhankelijk van je boekingsklasse en/of status). Met PP kom je niet altijd de Aspirelounge binnen, maar het is natuurlijk ook wat waard om rustig te reizen en die loungetoegang te kopen. Dat is iets wat je, neem ik aan, mee hebt genomen in de voorbereiding van je reis. Een andere optie die je hebt is de Baby Care Lounge, speciaal gericht op jonge kinderen en hun ouders. Zie: https://www.schiphol.nl/nl/op-schiphol/diensten/baby-lounge-schiphol