InsideFlyer Café

Discussie in 'InsideFlyer Lounge' gestart door Lionell, 23 mrt 2017.

  1. Flying doc

    Flying doc Silver Member

    Berichten:
    1.762
    Leuk Bevonden:
    1.775
    Trofeepunten:
    523
    Heb dit weleens op PVG gedaan en dat mocht gewoon, 166 uurs visum.
     
    RickJansen vindt dit leuk.
  2. RickJansen

    RickJansen Silver Member

    Berichten:
    691
    Leuk Bevonden:
    1.455
    Trofeepunten:
    428
    Hmmm hoe ik het interpreteer dus wel. Ik reis naar een derde land toe. Ik kom uit Parijs (cdg) en ik reis naar Amsterdam (ams). Dat ik daarna naar Dusseldorf doorreis zal voor hun weinig uitmaken, toch?

    In het voorbeeld staat dat AMS - CAN - AMS niet werkt, maar AMS - CAN - HKG - AMS wel...dan zou 't wellicht in mijn voorbeeld ook moeten werken...toch?
     
    DirkOnTour vindt dit leuk.
  3. DirkOnTour

    DirkOnTour Silver Member Premium Member

    Berichten:
    527
    Leuk Bevonden:
    602
    Trofeepunten:
    348
    Dat is ook hoe ik het altijd gelezen heb en hoe de gate-agent van KLM het recentelijk uitlegde aan iemand die zonder visum wou reizen (als hij op de terugweg via CDG zou vliegen kon hij in china transitvisum aanvragen en was het opgelost).
     
  4. RickJansen

    RickJansen Silver Member

    Berichten:
    691
    Leuk Bevonden:
    1.455
    Trofeepunten:
    428
    Zie dat ik ook met Egyptair business kan vliegen voor nog geen 1000 euro...iemand ervaringen?
     
  5. Grouchy

    Grouchy Silver Member

    Berichten:
    756
    Leuk Bevonden:
    1.140
    Trofeepunten:
    428
  6. danfl44

    danfl44 Silver Member

    Berichten:
    647
    Leuk Bevonden:
    1.194
    Trofeepunten:
    203
  7. Flying doc

    Flying doc Silver Member

    Berichten:
    1.762
    Leuk Bevonden:
    1.775
    Trofeepunten:
    523
    EgyptscAir is aardig zolang alles goed gaat, beetje zoal Ukrainian, TAME en AirBaltic. Realiseer je dat Egypte in zowel Afrika als het midden oosten ligt met best of both worlds... in a way...
     
  8. Yes... niet de moeite waard
     
  9. Tim82

    Tim82 Silver Member

    Berichten:
    973
    Leuk Bevonden:
    1.465
    Trofeepunten:
    303
    Een paar keer per jaar reis ik met Thalys, en dan in Comfort 1. Sinds dit jaar is de 1e klas van Thalys opgedeeld in 2 delen; Comfort en Premium. Uiteraard zijn de stoelen nog hetzelfde als voorheen, maar het onderscheid zit 'm in het service niveau. Premium is op dit moment eigenlijk zoals het vroegere Comfort 1 altijd was, dus een 1e klas stoel, met eten/drinken, een krant en nu ook loungebezoek in Parijs Nord. De Comfort klasse nu, is een uitgeklede variant zonder de catering en lectuur.

    Ik ben in augustus voor het eerst sinds deze situatie zo is Premium naar Parijs gereisd en terug, en ik was over het eten niet zo goed te spreken. De kip van deze foto was droog, de wijn matige kwaliteit, het broodje knijterhard en het toetje beschadigd. Dit werd tussen Rotterdam en Antwerpen opgediend. Nadien kwam er nog iemand met koffie langs, en na Brussel kwamen ze nog een keer langs met een zoete snack en eveneens koffie en wat te drinken.

    Op de terugweg kreeg ik hetzelfde te eten, maar kwam het personeel veel vaker langs met drinken, ik kwam aangeschoten de trein uit... De lounge in Parijs is ongezellig, heeft alleen gefilterd water uit een kraan met een cintroentje erin, koffie en thee als drinkopties, en er lagen wat appels en plakken cake, en wat kranten.

    Ik heb het ticket niet hoeven betalen, maar de meerkosten voor het eten zijn afhankelijk van het moment van boeken en de gekozen trein tussen de 27€ en 102€ voor extra's die het verschil bieden tussen Comfort en Premium. 102€ zou ik er nooit voor over hebben. Meestal ligt de meerprijs op 63€, en dat lijkt me voor het gebodene ook veel te veel. Overigens waren er best veel mensen om me heen die met het Premium ticket, niets te eten of drinken wilden. Dat lijkt me dan zonde van het ticket, maar allicht hebben ze het ook niet zelf betaald. 20180808_194414.jpg
     
    jeroen100, thomassmit, Ready2Board en 2 anderen vinden dit leuk.
  10. Javadest

    Javadest Blue Tier

    Berichten:
    121
    Leuk Bevonden:
    372
    Trofeepunten:
    63
    in de categorie ‘slechte planning’:

    Mijn paspoort ligt bij de Amerikaanse ambassade vanwege een visumaanvraag, maar volgende week donderdag moet ik ook naar Spanje.

    Heeft iemand ervaring met een visumaanvraag aldaar? Zo ja, is er een kans dat ik mijn paspoort voor volgende week donderdag terug heb?
    Zo nee, is een rijbewijs voldoende als identificatie aangezien het Schengen betreft?
     
    Ambtenaruh vindt dit leuk.
  11. Flying doc

    Flying doc Silver Member

    Berichten:
    1.762
    Leuk Bevonden:
    1.775
    Trofeepunten:
    523
    1; ja, meestal is een week genoeg.
    2; nee, een rijbewijs is niet afdoende.
     
  12. Tim82

    Tim82 Silver Member

    Berichten:
    973
    Leuk Bevonden:
    1.465
    Trofeepunten:
    303
    Bij Transavia, op Eindhoven, is een rijbewijs voldoende. Ik weet niet of dat ook voor de terugweg geldt en of Transavia op Schiphol ook zo werkt.
     
  13. TheFlyingDutchboy

    TheFlyingDutchboy Gold Member

    Berichten:
    3.693
    Leuk Bevonden:
    1.922
    Trofeepunten:
    648
    Een rijbewijs is geen reisdocument.
     
    Didier13, lloydje33, Tim82 en 2 anderen vinden dit leuk.
  14. thomassmit

    thomassmit Silver Tier

    Berichten:
    496
    Leuk Bevonden:
    513
    Trofeepunten:
    348
    Ik vloog afgelopen maandag: AMS-NUE-CDG-AMS.

    Tot het instappen op CDG heb ik geen 1 keer bij het boarden mij paspoort laten zien. Bij CDG stond bij het boarden 'Documentation check required'.

    Weet iemand waarom CDG-AMS wel deze verplichting heeft terwijl het een Schengenland is?
     
  15. Tim82

    Tim82 Silver Member

    Berichten:
    973
    Leuk Bevonden:
    1.465
    Trofeepunten:
    303
    Uiteraard mee eens, maar tijdens het boarden op EIN stond er voor me iemand met alleen een rijbewijs, en die mocht instappen. Ik dacht vraag even hoe dat zit; en mij werd verteld dat Transavia op Eindhoven dus genoegen neemt met een rijbewijs binnen Schengen. Vueling/Wizz/Ryan air hebben die uitzondering niet zei ze.

    Dit alles 3 weken geleden.

    Op de site van Ryanair staat dan weer dit:

    FRANKRIJK

    Geldig paspoort

    Geldige nationale ID-kaart*zie hieronder de landen die deze uitgeven
    **zie uitgave over geldigheid

    Elk geldig rijbewijs met foto.

    SPANJE

    EU- en Schengen-inwoners (plus Andorra):
    Paspoort (geldig of verlopen)
    Nationale ID-kaart (geldig of verlopen)
    Geldige Spaanse verblijfsvergunning
    Geldige verblijfsvergunning uitgegeven door een Schengen-lidstaat
    Geldig Spaans rijbewijs.
     
    Laatst bewerkt: 3 okt 2018
  16. MVA20

    MVA20 Silver Member

    Berichten:
    796
    Leuk Bevonden:
    956
    Trofeepunten:
    123
    Het klopt dat een rijbewijs geen reisdocument is, maar wel een beetje strijdig met het idee van open grenzen, al zeg ik het zelf. Volgens mij controleert de maatschappij alleen of jij daadwerkelijk de persoon bent wiens naam op de instapkaart staat. Dat zou neem ik aan ook met een Europees rijbewijs ook moeten kunnen, toch? Die zijn al sinds 1991 gestandaardiseerd.

    Ik weet niet of zij het recht hebben om iemand op een Schengenvlucht te weigeren zonder identiteitskaart of paspoort. Grenscontroles zijn er immers niet meer als je eenmaal het Schengengebied binnen bent (behalve in Frankrijk dan :rolleyes:).

    Als ik met de auto de grens over ga neem ik ook nooit een paspoort mee, en een identiteitskaart heb ik niet. In België ben ik meermaals aangehouden, maar er is me nooit om een paspoort gevraagd. Wel om een groene (verzekerings)kaart! Die is in België verplicht, in tegenstelling tot Nederland en Duitsland.

    Het zou een flinke verbetering zijn als men daar bij die EU eens wat aandacht aan besteedt. Telkens je paspoort meeslepen iedere keer als je de grens over gaat en het risico nemen dat je hem verliest is best omslachtig. Me dunkt dat de meeste werknemers over de grens ook niet dagelijks hun paspoort meenemen naar hun werk. Zo'n Nederlandse identiteitskaart aanschaffen puur voor Schengenreizen is ook een beetje dubbelop/weggegooid geld.

    Met vliegreizen heb ik nog nooit geprobeerd met alleen mijn rijbewijs, ik neem altijd ook mijn paspoort mee... Maar het klopt dat ze de ene keer genoeg hebben aan een rijbewijs, en de andere keer weer niet... Binnen de Schengenlanden zijn de identiteitskaarten verre van gestandaardiseerd. Sommige landen geven een simpel papieren vodje uit als identiteitskaart :p.
     
    lloydje33 en Tim82 vinden dit leuk.
  17. TheFlyingDutchboy

    TheFlyingDutchboy Gold Member

    Berichten:
    3.693
    Leuk Bevonden:
    1.922
    Trofeepunten:
    648
    Een rijbewijs is geen bewijs van nationaliteit. Daarom is het bijvoorbeeld voor een werkgever ook niet voldoende en moet je daar een ID of paspoort laten zien.
    In principe controleren maatschappijen alleen voor financiele redenen of een boardingpass overeenkomt met een identificatiebewijs, en daarvoor is een rijbewijs voldoende. Maar voor sommige landen, zoals Frankrijk, is er ook een controle vanuit immigratie. Strikt genomen is een rijbewijs dan niet voldoende omdat het geen nationaliteit bevat. Daarnaast mogen Europese landen bij uitzondering nog steeds grenscontroles doen.
     
    lloydje33, FlyingFonz en Carel1 vinden dit leuk.
  18. MVA20

    MVA20 Silver Member

    Berichten:
    796
    Leuk Bevonden:
    956
    Trofeepunten:
    123
    Klopt, dat bewijs van nationaliteit heb je alleen nodig als je het Schengengebied in- of uitreist :). En in landen zoals Frankrijk inderdaad.
     
  19. westi

    westi Silver Member

    Berichten:
    1.354
    Leuk Bevonden:
    1.178
    Trofeepunten:
    223
    Je moet je net als in NL kunnen identificeren als daarom gevraagd wordt door de bevoegde instanties. In NL wordt een rijbewijs geaccepteerd als identificatiemiddel, maar in andere landen niet. Dat heeft er niets mee te maken dat de nationaliteit erop staat of niet.
     
    Carel1 vindt dit leuk.
  20. Freek

    Freek Newbie

    Berichten:
    94
    Leuk Bevonden:
    76
    Trofeepunten:
    18
    Interessante vlucht vanaf AMS naar TXL. Heel business class compleet leeg.
    Toch jammer dat ze dan niet wat FF’s naar voren halen.
     
    VinceG, Didier13, thomassmit en 2 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina