Als ik dit lees ben ik extra blij dat mij OLCI is toegestaan door KLM na uploaden bewijs negatieve test gisteravond. Morgen voor het eerst sinds lange tijd weer zakelijk de lucht in en zit niet bepaald te wachten op feestbedervers zoals een rij voor het afhalen van een boarding pass…!
Ik was 2 weken geleden op zaterdag op AMS rond een uur of 12 bij de security check, vorige week zaterdag rond 9u. Beide keren was het erg druk. Vorige week zelfs zo druk bij SP (na SP bagage afgifte trap op omhoog) dat er niet meer mensen in de rij konden . Er kwam iemand mensen uit de rij halen en naar hal 1 sturen. Zaterdag a.s. vlieg ik naar CUR, dus non-Schengen. Ga je dan door een andere security of komt de splitsing Schengen/no-Schengen pas na security? Als er een andere is, is het daar dan net zo druk? Maw hoeveel tijd moet ik reserveren?
Precies dit. Voor non-Schengen kan dit een hoop tijd schelen. En je gate voor Curaçao is waarschijnlijk dichterbij 3. Plus de loopafstand landside is korter dan airside voor F en G gates als je KLM vliegt.
Lees ik het nu goed? Als je voor 31-12-2021 KLM of AF vlucht boekt je dubbele XP voor die reis krijgt? Ik krijg zojuist een FB e-mail waarin dit staat…
Zo heb ik het ook begrepen, maar toen ik een nu een vlucht voor 2022 wilde boeken zie ik geen dubbele xp voor de boeking..
Als ik op de link klik lijkt het toch weer alleen om vluchten te gaan die tot en met 31-12-2021 uitgevoerd worden.
Ze hebben vast Google Translate gebruikt Zo vatte ik het ook op, totdat je op website kijkt en leest dat er helemaal niets verandert.
Je kunt ook nog via de Schengen security, want dan kan je gewoon naar links naar de paspoortcontrole. Wat ik wel mis op Schiphol is borden zoals op Düsseldorf hoe lang de gemiddelde wachttijd is bij de 3 security doorlaatpunten, A, B of C. Ook daar kan je vanaf elk Securitypunt bij elke gate komen, en als bij B staat +15 minuten en bij A en C 5 kan je natuurlijk beter die nemen. Dat zou op Schiphol toch wel wat tijd kunnen schelen. Wel is de bottleneck ook bij de KMAR, ik snap dat als er meerdere KLM vluchten aankomen het druk kan zijn, maar bij de transfer security van Non Schengen was het druk, maar koste het uiteindelijk door de vele lanes die open waren maar 5 minuten, bij de immigratie controle uiteindelijk 15, misschien helpt het om niet maar 2 poortjes open te hebben, zeker als je als extra zout in de wonden ziet dat van Schengen naar Non Schengen helemaal geen wachtrij is en 6 immigratiepoortjes open zijn, dan zou je best wat flexibeler kunnen omschakelen. Nu heb ik wel wat contacten binnen de KMAR en snap ik waarom het niet kan in de huidige opzet, maar daar zou nog wel wat te winnen zijn.
Nou, dat viel even vies tegen…! Ik dacht even soepel te boarden, maar helaas. Eerst een sticker halen door mijn covid-testbewijs te laten zien bij een tafeltje met wat ‘security’-lui. Daar stond natuurlijk een flinke rij… Op zijn Blowhard Business even netjes gevraagd of ik mijn sticker mocht hebben, en poging twee kunnen wagen. Helaas! Ik moest me melden bij de gate-balie. Daar wilden ze óók mijn covid-testbewijs zien… Ik vraag me af welke geweldige logica achter deze gang van zaken zit - het gaat mij boven de pet
Ik zit naar aanleiding van dit bericht 4u voor mijn vlucht in de privium lounge, geen hond bij SkyPriority checkin, door de security en grenspassage met Privium… Privium lounge, zoals altijd, een oase van rust… Armin van Buuren en zijn gevolg zijn wel aanwezig voor zijn US/MEX tour die vandaag begint
Hoewel binnen Schengen, B35 naar D79, dat is binnen de Schengen gates zo goed als de grootst mogelijke afstand die je moet lopen, dan is het inderdaad vliegtuig uit en vliegtuig in. Ik vermijd zulke korte overstaptijden in principe als er geen back up is, want de 50 minuten connectie vanaf Kiev naar Düsseldorf op Amsterdam, dus van Non Schengen naar Schengen met veiligheidscontrole en immigratie, die zou ik niet durven te boeken als er geen latere vlucht zou zijn.