Zo dan! Mijn trip zit er op, met een bizar einde. Bali - Jakarta met Air Asia premium; prima. Jakarta - Abu Dhabi met 787 EY business class; top. Vreemd genoeg wel maar 1 eetronde op een vlucht van 8,5 uur, dus de rest moest je van de ''side kaart'' bestellen, maar ok Abu Dhabi - London met 380 EY business class; top. Dine on demand werkte prima. Vlucht kwam ruim op tijd aan in LHR. Ik had een ticket geboekt OSL-LHR-AUH-CGK in business. De laatste vlucht, van LHR naar OSL, op 2e kerstdag, zou ik skippen en ik had zelf met eurowings geboekt van LHR naar DUS. Vertrektijd 15.40 uur, de vlucht naar OSL zou om 18.00 pas gaan. Dus...ik heb de boardingkaart af laten drukken, had geen bagage bij me dus ik eens gekeken of ik de senator lounge in kon in LHR...en dat kon Ik had natuurlijk ook al online check in gedaan voor de EW vlucht, kon allemaal prima. Ik had tenslotte toch voor het ticket betaald waar ik geen gebruik van maakte, dan maar de lounge in ook. Ik volgde de inkomende vlucht van DUS naar LHR, alles netjes op tijd. Landde om 10 voor 3, keurig op tijd. Vreemd genoeg kwam er op de borden geen gate te staan, zelfs niet om 10 voor 3 (50 minuten voor vertrek, wat ik op LHR al heel laat vind, maargoed). Om 3 uur verschijnt de gate. Ik loop naar de gate; er staat please take a seat. OK. Er komt om 10 voor 4 iemand naar de reizigers toe en zegt dat er ''iets'' met het vliegtuig is en dat we maar even moeten gaan zitten, zou niet lang duren. Na een half uur kwam weer iemand, nu waren ze echt onderweg, maarja, feestdag, duurde allemaal wat langer. Een uur later, nog niks, kwam een mannetje met een geel hesje, die kreeg natuurlijk de volle laag (onterecht, maargoed, het is 2e kerstdag, mensen willen naar huis / familie toe. Vlucht zou overigens vol zitten, dus mannetje of 150 aan die gate. Ik ging rustig zitten. Om 5 uur verschijnt op het bord de mededeling; delayed untill 20.00. Het eerste wat ik dacht; die gaat dus niet meer vliegen! Ik heb meteen mijn laptop gepakt en gekeken of er vluchten waren. Ik had een kerstdiner met mijn ouders gepland, dat viel al in het water door dit gerommel, maar had 's avonds ook nog 2 optredens. Bingo! Met eurowings, om 19.30, van LHR naar DUS. 45 euro. Zonder nadenken geboekt; dat risico ging ik wel nemen. Mijn eerste optreden zou om 10 uur zijn, dat zou ik niet halen, half 11 wel, no-brainer. Direct naar check in gegaan. Waren nog 2 stoelen vrij. Top. Geboekt en klaar. Op dat moment roerden de 149 andere passagiers zich natuurlijk. Woede...misschien ook wel te begrijpen in deze situatie, op deze dag. We zagen overigens het vliegtuig gewoon staan en niks gebeuren...dat terzijde. Ik had dus 2 tickets vast, daarvan moest er 1 gaan. Dus ik ging maar eens naar de transferbalie, informatie inwinnen onder het kopje van ''kunt u mijn boardingpass even afdrukken''. EW had geen eigen balie, dus ik liep naar de LH balie waar niemand stond. Ik het verhaal uitgelegd en ze vonden het erg slim dat ik direct gehandeld had. ''Maar ja, u heeft nu wel 2 boardingpassen. Als u nu de vlucht van 19.30 neemt moet u wel even zeggen tegen de crew dat U die van 20.00 niet pakt, anders gaan ze op u wachten. Oh wacht, ik zie net dat die van 20.00 gecancelled is, lucky you!''. Daar was ik even opgelucht! Ik vroeg ze voor de zekerheid of die vlucht wel zou gaan en dat was het geval zeiden ze. Ik kreeg een voucher van 5 pond en in mijn ooghoek zag ik de boze menigte richting balie lopen. Hoe lullig ook; ik zou wél teruggaan die avond. Je kan je wel voorstellen hoe de sfeer was aldaar...Uiteindelijk moesten er dus heel, heel veel mensen maar 2e kerstdag in een hotel in London doorbrengen. Ik liep naar mijn volgende vlucht toe en kreeg een mailtje (18.51 uur) van eurowings; u bent succesvol omgeboekt op de vlucht van 20.00 uur. U kunt de bagage van de band afhalen en opnieuw inchecken bij de balie. U vliegt naar Koln Bonn airport. Wacht. 2 dingen. Hoe zou ik in 1 uur vanuit departures naar arrivals moeten, door de paspoortcontrole, bagage afgeven, door de paspoortcontrole en dan naar de gate? Op LHR? Onmogelijk lijkt me! En daarnaast; mijn auto staat op DUS en niet op GCK...dus wat heeft dat weer voor zin? Die vliegvelden liggen 70km van elkaar weg...! Op dat moment was de opluchting ZO groot dat ik het zelf maar geregeld had en dat ik veel reis in een jaar zodat ik weet wat ik moet doen, inmiddels. De laatste vlucht had ook nog een goed half uur vertraging, maargoed, te laat en gefrustreerd was ik toch al. Uiteindelijk, met dank aan de duitse Autobahn, kwam ik 75 minuten te laat voor mijn eerste optreden, wat gelukkig opgevangen kon worden. Ik heb een claim ingediend bij EW, eens kijken wat ze er mee gaan doen...maar als ik in het vervolg geen EW hoef te pakken, dan erg graag...
En dat is misschien wel de belangrijkste opmerking, als je weet dat je vlucht is geannuleerd en je moet ergens heen, dan is het eigenlijk zaak dat je direct zelf actie onderneemt, wat zeker niet werkt is met 150 man naar de balie om omgeboekt te worden, dan kan je nog beter zelf contact opnemen met de luchtvaartmaatschappij om via de 'klantenservice' omgeboekt te worden. Ik zelf laat het ook zover niet komen, en gelukkig heb ik op mijn vaste bestemmingen wel wat mogelijkheden en directe contacten, in Sofia had ik dat niet en was het toch echt internet, en dan is snel boeken verstandig, want zodra de rest ook gaat kijken schiet de prijs omhoog of is het volgeboekt.
Hmm heb even advies nodig. Ik vlieg 30 jan na 2 weken Canada terug naar AMS vanaf Toronto met de KL696 De volgende dag vlieg ik alweer naar Thailand via Doha, dus worden 3 pittige dagen. Dus wilde eigenlijk YYZ-AMS in BC vliegen. Net gebeld en 45K miles upgrade mogelijkheid of eur 1115,-. Maar misschien handiger om te wachten tot vlak voor vertrek wat de mogelijkheden zijn? Iemand ervaring op deze route wat betreft beschikbaarheid?
YYZ-AMS is als award te boeken vanaf 60,5K in J, 45K zou ik dus met zo’n schema voor de boeg echt meteen boeken, helemaal als ze €1115 in cash vragen...
45K is geen uitzonderlijke deal. AF-KL heeft overcapaciteit op die route in premium cabins want constant promo awards. 25K is meer gangbaar maar zou 45K ook nog wel doen met het schema van @VinceG.
Mijn 60,5K is ook gebaseerd op de minimale hoeveel voor een classic award, ja YYZ regelmatig in de promo, maar daar moet je vaak flexibel voor zijn en aangezien @VinceG al een ticket heeft is 45K echt geen slechte deal en al helemaal niet met dat schema Edit: Even ExpertFlyer erbij gepakt en er is idd nog meer dan genoeg vrij: J9 C9 D9 I9 Z9 Y9 B9 M9 U9 K9 H9 L9 Q9 T9 E9 N9 R9 V9 X0
Denk dat het aanal miles niet veel lager zal worden dan 45/K. Ten opzichte van een gewoon award ticket hoef je nu niet extra taxes te betalen. Een alternatief zou nog zijn om deze leg te skippen en los award ticket te boeken, maar dat gaat ook niet lukken voor minder dan 45/K miles. Bovendien zul je dan nog toeslagen moeten betalen. Kortom: gelet op de omstandigheden lijkt het de beste oplossing.
Eigenlijk helemaal niet slecht. Gewoonlijk ben je dit aantal miles kwijt voor een reward (mits geen promo) en dan komt nog de tax. Nu heb je waarschijnlijk een niet te duur ticket en krijg je de XP’s.
Een elite upgrade dus. Daarom zo duur. Ik ging er ook van uit dat @VinceG al een revenue ticket heeft. Een upgrade is heel wat anders dan een reward ticket, qua voorwaarden en qua prijs.
Thanks allemaal! Ik had in eerste instantie een retour YYZ met tariefklasse K geboekt voor eur 1315,- Heb in de tussentijd wel mijn ticket gewijzigd naar een week eerder en dan via Calgary en Regina (met westjet). Ow dankje! De dame van de platinumlijn zei dat ik niet te lang moest wachten want er was nog maar weinig beschikbaarheid Maar mijn enige issue is nog dat ik 45k van mijn eigen punten gaat, terwijl ik de baas wil laten betalen eigenlijk, maar 1115 extra kan ik niet extra verantwoorden helaas. Bedankt voor het meedenken en allemaal hele fijne jaarwisseling gewenst! Proost!
Gelukkig nieuw jaar ! Laten we er een goed (vlieg)jaar van maken, gevuld met goede deals, extra bonusmiles and upgrades!
Happy new year! De eerste miles zitten er hier al weer op! Op naar een jaar met mooie fares en leuke bestemmingen.
Gelukkig nieuwjaar allemaal! Komende zaterdag de eerste XP's weer bijelkaar verzamelen en eens kijken of het in Zuid-Noorwegen kouder is dan in Zuid-Nederland .