Hoe vaak ontvangen jullie gratis upgrades?

Discussie in 'Air France KLM: Flying Blue' gestart door RichardGeresGerbil, 12 feb 2020.

  1. Grouchy

    Grouchy Silver Member

    Berichten:
    756
    Leuk Bevonden:
    1.140
    Trofeepunten:
    428
    Twijfel of het bij KLM/KLC? gaat zoals MVA20 zegt. Twee datapoints;

    1. Heb even terug gezocht, zie dat ik op 16OCT dit gepost hebt

    InsideFlyer Café

    Betwijfel of 2 uur voor vertrek iemand rondom de gate bij KLC al op 'een magische knop' drukt. Denk dat de vlucht zelf nog steeds under airport control is, plus de check-in is nog open.

    2. Paar dagen geleden een refundable/changeable 006 issued ticket gekocht. Als enige v/d FF's aan boord een upgrade naar EBC gehad vanuit BHD. De KLC BHD-AMS leg van vandaag was een Y fare. Ik heb echter totaal geen FB status & heb m'n Delta SM FF# in mijn boeking staan.
     
    Laatst bewerkt: 22 feb 2020
  2. Ozzietukker

    Ozzietukker Silver Member

    Berichten:
    1.726
    Leuk Bevonden:
    1.958
    Trofeepunten:
    298
    Het is uiteraard correct dat de status ook een hele belangrijke rol speelt, maar dat ook meespeelt in welke tariefklasse geboekt is, want als er meer mensen een zelfde FF flyer level hebben moet men ook op andere criteria kunnen selecteren, en dat selecteren gaat niet specifiek handmatig.

    Tijdstippen van upgrades zijn inderdaad wisselend, soms krijg je deze echt pas bij de gate, of beter gezegd, net voordat het boarden begint en het personeel aan de gate handmatig de laatste upgrades heeft verwerkt, als je dan in de KLM app inlogt zie je op dat moment ook de gewijzigde stoel.

    Maar het gebeurd ook wel eens op andere momenten, soms zelfs uren vooraf, dan weet men dus eigenlijk al dat iedereen de eventuele connectie kan halen. Fijne daarvan is dat je dan de stoel in de nieuwe reisklasse kan wijzigen, want KLM Upgrade policy is om mij kennelijk van raam naar gangpad te zetten, en als ik nou net iets niet waardeer is het een plek aan het gangpad, zeker niet in een Embraer.
    De laatste 2 x keek ik overigens naar achteren en zag ik alsnog lege plekken, maar dat kunnen ook moedwillige misconnecting passagiers zijn.
     
  3. Miya

    Miya Silver Member

    Berichten:
    783
    Leuk Bevonden:
    1.926
    Trofeepunten:
    253
    Wat precies het algoritme is voor upgrades bij AF/KLM kunnen we alleen maar naar raden. Overboeking lijkt me de grootste factor en daarna komen details als status, boekingsklasse, en mogelijk andere factoren.

    Ook is er een stukje vrijuit voor de purser/crew voor upgrades, enkele persoonlijke ervaringen van vorig jaar.

    -Vloog AMS - HEL, 10 minuten na opstijgen kwam de pursers langs en vroeg beste [naam] ik zie dat u vaker met ons vliegt, als u wilt mag u plaats nemen in businessclass. Waren 3 rijen in business met 2 andere passagiers.

    -Ook helpt vliegen op je verjaardag, bij de gate krijg ik te horen dat ik wegens operationele redenen een seat change had gekregen. Aan boord kreeg ik echter een mooie kaart ondertekend met alle crew, bubbels en business stoel/service.
     
    Urbanjazz en Wammes_NL vinden dit leuk.
  4. westi

    westi Silver Member

    Berichten:
    1.354
    Leuk Bevonden:
    1.178
    Trofeepunten:
    223
    Ben benieuwd, ik zal het zien over 3 weken dan. (of niet)
     
    Wammes_NL vindt dit leuk.
  5. Wammes_NL

    Wammes_NL Blue Tier

    Berichten:
    103
    Leuk Bevonden:
    101
    Trofeepunten:
    43
    Ik heb even teruggezocht voor KL/AF in afgelopen 7 jaar:
    - 1x naar EBC AMS-IST (was toen ivory/explorer).
    - Ben 1 jaar silver, 4 jaar gold en 2 jaar plat geweest --> 0,0 upgrades.

    De IST vlucht was helemaal vol, dus alleen dat zou mee gespeeld hebben denk ik..?!
     
    Ambtenaruh vindt dit leuk.
  6. PierreV

    PierreV Newbie

    Berichten:
    84
    Leuk Bevonden:
    50
    Trofeepunten:
    18
    Vooral als oudste zoon, links voorin werkt.
     
    Ambtenaruh, Carel1 en Vliegende_Keep vinden dit leuk.
  7. arjen05

    arjen05 Silver Member

    Berichten:
    1.841
    Leuk Bevonden:
    3.250
    Trofeepunten:
    508
    Gisteren een gratis upgrade AMS-CUR na take-off voor een FB silver en gold die individueel reisden. Zaten oorspronkelijk in economy comfort. Super leuke geste van de senior purser als afscheid van de 747!
     
    MichaelNight, Jurian, Thijsk en 6 anderen vinden dit leuk.
  8. MikeHulst

    MikeHulst Newbie

    Berichten:
    3
    Leuk Bevonden:
    16
    Trofeepunten:
    3
    Afgelopen jaren (2013-2019) bijzonder veel gevlogen, en ook veel geluk gehad met de upgrades. Afgelopen dagen mooi de tijd gevonden dit eens na te zoeken. Puur kijkende naar upgrades via FB, en eigenlijk allen door overboeking Y:

    2015 - FB Gold
    AMS-CPH KL F70 Y naar EBC (eerste vlucht als Gold)
    CPH-AMS KL F70 Y naar EBC
    AMS-MAN KL E90 Y naar EBC
    AMS-LIN AZ 319 Y naar C
    PEK-HKG CZ 321 Y naar PE

    2016 - FB Platinum
    AMS-YYZ KL 77E Y naar WBC
    AMS-PEK CZ 333 Y naar PE
    CAN-AKL CZ 332 Y naar C
    PEK-AMS CZ 333 Y naar PE
    AMS-LHR KL F70 Y naar EBC
    AMS-KBP PS E90 Y naar C
    LHR-AMS KL E90 Y naar EBC

    2017 - FB Platinum
    AMS-MAD KL 739 Y naar EBC
    LHR-CDG AF 789 PE naar C
    TPE-HKG CI 744 Y naar PE/C (op deze route standaard upper deck voor EP)
    AMS-CDG KL 738 Y naar EBC
    AMS-YYZ KL 74M Y naar WBC (upper deck)
    AMS-HAJ KL E75 Y naar EBC
    AMS-BCN KL 738 Y naar EBC
    AMS-LAX KL 74M Y naar WBC (upper deck) swap Full Pax naar Combi (technical)

    2018 - FB Platinum
    ATL-IAD DL 712 Y naar F
    YUL-YYZ WS 737 Y naar PE
    BCN-AMS KL 737 Y naar EBC
    CAN-KUL CZ 320 Y naar PE
    KUL-CAN CZ 320 Y naar PE

    2019 - FB Platinum
    AMS-PRG KL 738 Y naar EBC
    AMS-ZRH KL 737 Y naar EBC
    VIE-AMS KL E90 Y naar EBC
    AMS-ZRH KL 739 Y naar EBC
    ZRH-AMS KL E75 Y naar EBC

    2020 - FB Platinum
    (nog) geen upgrades
     
    Pedro1989, MichaelNight, Wammes_NL en 8 anderen vinden dit leuk.
  9. MichaelNight

    MichaelNight Silver Member

    Berichten:
    1.213
    Leuk Bevonden:
    1.595
    Trofeepunten:
    273
    De eerste en laatste keer was ergens eind jaren 90, vlucht LGW-AMS. Ik was net lid geworden want ik herinner me dat ik het op de heenweg uitgeknipte papieren membershipcard toonde aan de incheck. Toen dacht ik nog: dat begint goed..maar helaas bleek dat dan ook de meteen de laatste keer . ..De laatste jaren betaal ik buss zelf maar ipv "er op gokken"
     
    Laatst bewerkt: 21 apr 2020
  10. Morris

    Morris Newbie

    Berichten:
    39
    Leuk Bevonden:
    84
    Trofeepunten:
    18
    Bij BA (Gold) krijg ik vaak upgrades, zowel operational (als de vlucht overvol is) als complementary (als de vlucht bijna leeg is). Ik ben de tel kwijt geraakt hoe vaak. Bij Cathay krijg ik af en toe een upgrade, volgens mij uitsluitend operational. Turkish Airline (Elite Plus) krijg ik regelmatig upgrades, volgens mij meestal ook operational. En de afgelopen paar jaar af en toe wat willekeurige upgrades bij Latam en Emirates. KLM/AF en andere Sky Team partners heb ik relatief weinig gevlogen de afgelopen jaren, daar heb ik geen upgrades gehad, zover ik mij kan herinneren.
     
    MikeHulst en MVA20 vinden dit leuk.
  11. arjen05

    arjen05 Silver Member

    Berichten:
    1.841
    Leuk Bevonden:
    3.250
    Trofeepunten:
    508
    Afgelopen weken enkele uitzonderlijke situaties meegemaakt op intercontinentale vluchten: in alle gevallen gratis geupgraded naar world business class, samen met (als ik bagagelabels mag geloven) 1 plat4life, 3 platinum, 3 golds en 1 silver.

    De business werd zo'n beetje opgevuld met frequent flyers, met dien verstande dat stoelen die betalende pax zouden 'insluiten vrij bleven. In 2-2-2 opstelling met betalende pax op stoel A werd stoel B vrijgehouden, maar D en G gevuld, en geupgradede pax werden bijv. wel samen op A en B gezet.

    Upgrades gebeurden na het opstijgen en ik heb het donkerbruine vermoeden dat er geen tot weinig IPB'ers aanwezig waren, want het regende geen dozen bonbons en andere cadeaus in de galleys en niemand liep in vrijetijdskleding naar voren met 'allowed in cockpit' keycords. Dus of ze waren er niet, of cabinepersoneel is door de coronacrisis tot inzicht gekomen dat loyale klanten nog wel eens van belang kunnen zijn voor een bedrijf :D:D
     
    JustinCase, ErwinLansing, VinceG en 13 anderen vinden dit leuk.
  12. Max2000

    Max2000 Blue Tier

    Berichten:
    159
    Leuk Bevonden:
    376
    Trofeepunten:
    63
    Goed om te horen!!! op hoeveel vluchten is het voorgekomen?
     
  13. arjen05

    arjen05 Silver Member

    Berichten:
    1.841
    Leuk Bevonden:
    3.250
    Trofeepunten:
    508
    5 van de 5 die ik gemaakt heb sinds Corona.
     
    lloydje33, MikeHulst, Thijsk en 2 anderen vinden dit leuk.
  14. MVA20

    MVA20 Silver Member

    Berichten:
    796
    Leuk Bevonden:
    956
    Trofeepunten:
    123
    Dat doet KLM dan blijkbaar alleen met pax met een Nederlands uiterlijk / paspoort.
     
  15. arjen05

    arjen05 Silver Member

    Berichten:
    1.841
    Leuk Bevonden:
    3.250
    Trofeepunten:
    508
    In de post hierboven gaf ik al aan dat het niet alleen om mij ging:
    Zonder dat ik paspoorten gezien heb, kan ik wel even hinten dat het ging om vluchten naar Azië en het Caribisch deel van het koninkrijk: 95% inwoners die terugkeerden. Dus ik kan op basis van mijn eigen observaties (en mijn eigen paspoort, overigens) je aanname niet onderschrijven.
    Voor deze periode ben ik zéér zelden geupgraded en überhaupt nog nooit intercontinentaal. Dit is volgens mij zeer uitzonderlijk geweest. Daarbij speelde paspoort of uiterlijk niet zo'n rol in mijn ogen.
     
    Laatst bewerkt: 6 jul 2020
    ErwinLansing, FlyingFonz en Thijsk vinden dit leuk.
  16. Thijsk

    Thijsk Silver Member

    Berichten:
    717
    Leuk Bevonden:
    1.193
    Trofeepunten:
    203
    Laten we hopen dat je laatste aanname de juiste is ;)
     
    Carel1, arjen05 en Ambtenaruh vinden dit leuk.
  17. ErwinLansing

    ErwinLansing Silver Member

    Berichten:
    561
    Leuk Bevonden:
    1.105
    Trofeepunten:
    428
    Vandaag op de vlucht naar CPH had ik me nog niet fatsoenlijk geplaatst in eco comfort voor de purser aankwam. De passagiers in business class waren niet mee, en hij wilde niet riskeren om zich eenzaam te voelen, en er was natuurlijk ook wat catering over. Nou, daar kan ik wel mee helpen, ook na drie uur lekker vertoeven op het terras in Lounge 52 :cool: Dank KLM
     
    michiel1, Javadest, JustinCase en 11 anderen vinden dit leuk.
  18. Ozzietukker

    Ozzietukker Silver Member

    Berichten:
    1.726
    Leuk Bevonden:
    1.958
    Trofeepunten:
    298
    Momenteel weinig upgrades, zit vooral alleen in een rij... En als er al kans was vergroten ze het toestel.

    Eigenlijk ook wel prima, liever alleen in een rij dan een upgrade aan het gang pad...
     
  19. arjen05

    arjen05 Silver Member

    Berichten:
    1.841
    Leuk Bevonden:
    3.250
    Trofeepunten:
    508
    :eek: Ooit WBC gevlogen?
     
    Urbanjazz vindt dit leuk.
  20. Ozzietukker

    Ozzietukker Silver Member

    Berichten:
    1.726
    Leuk Bevonden:
    1.958
    Trofeepunten:
    298
    Ik had het dan over Europa.

    Maar wbc intercontinentaal is dan weer andere koek, hoewel in vroeger jaren de middenstoel bij 2-3-2 niet door mij werd gewaardeerd...
     

Deel Deze Pagina