Flying Blue (KL, AF, KQ, SB, RO)

Discussie in 'Air France KLM: Flying Blue' gestart door SVDH, 10 jul 2014.

1. Tim82

Tim82 Silver Member

Leuk Bevonden:
    1.533
    Trofeepunten:
    373
    Ik belde de platinum lijn. Telefoon wordt opgenomen, hoor eerst geroezemoes en mensen lachen op de achtergrond, dan een uitgelaten vrouw roepen: Hou je bek kut! nog meer lachen, en dan na 3 seconden ineens bloedserieus: Goedemorgen KLM waar kan ik u mee helpen. Was blijkbaar erg gezellig daar?

michiel1, Samm en NisshinMaru vinden dit leuk.
  2. Pictor

Pictor Blue Tier

Leuk Bevonden:
    727
    Trofeepunten:
    123
    komt jiskefet dan eindelijk met nieuwe afleveringen?

FlyingFonz vindt dit leuk.
  3. Jorni

Jorni Newbie

Leuk Bevonden:
    20
    Trofeepunten:
    8
    Hoi allemaal,

Ik kijk naar upgrades voor een enkele reis AMS-DXB (2 personen) bij het reserveren van stoelen via Flying Blue, te betalen met miles. Ik heb twee opties:
    1. Economy naar Business Class: 171.000 miles totaal (85.500 miles p.p.).
    2. Economy naar Premium Comfort: 49.000 miles + €114 totaal (24.500 miles + €57 p.p.).
    Zijn dit goede deals voor een 6-7 uur vlucht? Of kan ik beter wachten op een promo of cash bid-upgrade? Is mijn eerste keer dat ik wil upgrade met miles namelijk :)

Laatst bewerkt: 16 okt 2025
  4. michiel1

michiel1 Blue Tier

Leuk Bevonden:
    272
    Trofeepunten:
    63
    Optie 1. absurd duur voor een korte long haul. Het is maar wat je er zelf voor over hebt natuurlijk.
    Optie 2. is verdedigbaar, maar nog steeds geen koopje.
    Check ook het topic Check-Inn Upgrade offers voor vergelijkings materiaal.

5. jvad

jvad Newbie

Leuk Bevonden:
    36
    Trofeepunten:
    18
    Ik vind de haat voor het vega assortiment die ik hier vaker terugzie wel jammer. Het lijkt me erg goed als er wat te kiezen valt. Ik eet zelf geen vlees, maar vind vooral de kwaliteit van het vega(n)-aanbod in de lounges vaak tegenvallen. Er zijn genoeg heerlijke dingen te maken, maar dat lijkt ze nog niet zo goed te lukken. Wat dat betreft slaagt de Privium lounge er beter in om lekkere dingen aan te bieden die toevallig ook vegetarisch zijn.

Het uitgangspunt zou moeten zijn om goede maaltijden aan te bieden, waarbij het prettig is als daar ook een plantaardige optie bij zit. En niet een bestaand gerecht nemen en daarin iets weghalen/vervangen om het maar vega te maken.

Om dan nog maar niet te spreken over de vooraf te bestellen vegan maaltijden van KLM in WBC. De laatste keer was mijn ontbijt hetzelfde als het dessert van de hoofdmaaltijd, namelijk wat stukjes meloen met vijf (5) blauwe bessen. Dit lukt Air France echt stukken beter.

FrBo, SanderDekker, hellolaurent en 5 anderen vinden dit leuk.
  6. jvad

jvad Newbie

Leuk Bevonden:
    36
    Trofeepunten:
    18
    Het is weer mogelijk geworden om Airmiles om te zetten naar Flying Blue Miles (0,5 FB mile per Airmile). Dit betekent in principe één Flying Blue mile per vijf uitgegeven euro's bij de Albert Heijn. Heb je Albert Heijn Premium, is het één mile per uitgegeven €2,50. Niet heel veel, maar beter dan niks.

Als ik bij de AH betaal met mijn Revolut Metal kaart kom ik dan in totaal uit op 0,9 mile per uitgegeven euro. Leuk meegenomen, ook niet veel meer dan dat.

7. finsdeflyer

finsdeflyer Blue Tier

Leuk Bevonden:
    71
    Trofeepunten:
    28
    Hier weer een melding in de KLM app dat ik recht heb op een meal/drink voucher voor een 'disruption to your flight'. Volgens mij weer een bug, want er is helemaal geen disruption (voorzien) en als ik 'm accepteer zie ik nergens iets terug. LCY-AMS.

hellolaurent vindt dit leuk.
  8. Ozzietukker

Ozzietukker Silver Member

Leuk Bevonden:
    2.272
    Trofeepunten:
    408
    Het is prima dat iemand kiest om geen vlees te eten, en ik vind ook dat er ook in een lounge vegetarische opties moeten zijn.

Maar KLM doet aan boord wel de 'vega' opdringen door alleen vegetarische opties aan te bieden binnen Europa, terwijl Air France wel een vlees optie aanbiedt.
    En ook in de lounge zie je dat het aandeel vega groter is dan andere gerechten, terwijl in de lounges van Air France dat echt anders is, daar is een varkens / rund / kip optie, een vis optie en daarnaast een vega optie, naast het andere koude assortiment.

Wat je bij KLM ziet is dat de vleesoptie die er is, zoals de kroketten of braadworsten echt gretig aftrek vinden zodat er echt wel een indicatie is dat een gemiddelde bezoeken liever voor deze optie gaat, maar die zitten niet in de standaard opties.
    Dan krijg je natuurlijk wel het gevoel dat iets wordt opgedrongen, en ontstaat de 'haat' daartegen.

Zelf probeer ik overigens tegenwoordig vooral op te letten wat ik eet, want ik merk wel dat werken op onregelmatige tijden en onbeperkt opscheppen niet heel goed voor je is..

Miya, Dan1, Ruut en 2 anderen vinden dit leuk.
  9. DuckDuck

DuckDuck Blue Tier

Leuk Bevonden:
    307
    Trofeepunten:
    63
    Dat die eu economy sandwich bij KLM Vega(n) is vind ik prima, is zo kort dat interesseert mij niet zoveel. Voor de rest, long haul, lounges, moet er gewoon keuzes zijn.
    Ik zelf eet minder vlees maar ik vind wel belangrijk dat die keuze er gewoon blijft.

10. lloydje33

lloydje33 Silver Member

Leuk Bevonden:
    2.588
    Trofeepunten:
    653
    Mijns inziens is het beter om direct je miles uit te geven indien de beschikbaarheid er is. Business naar Dubai is 60.000 enkele reis vanaf AMS, hiermee spaar je dus 25,5k per persoon uit tov upgraden van een economy ticket.

FlyingFonz vindt dit leuk.
  11. Dan1

Dan1 Silver Member

Leuk Bevonden:
    861
    Trofeepunten:
    143
    Precies dit. Feit dat er constant rijen stonden daar zegt mij genoeg over wat de KLM-klant echt wil: iets te kiezen en dus vleesopties.

Ruut vindt dit leuk.
  12. Dan1

Dan1 Silver Member

Leuk Bevonden:
    861
    Trofeepunten:
    143
    Problemen met het bijschrijven van Miles, XP en SAF.

Dese week AMS - BSL - AMS. Alleen de miles en XP van de terugweg zijn bijgeschreven. SAF voor de heen-en terugreis niet. Zelf via de app regelen lukte niet. Op de website stonden Miles en XP wel goed als te verwachte earnings.

De Platinum Service Lijn gebeld. Daar werd dit direct in orde gemaakt. Voor de SAF lukte dat echter niet en moet ik twee weken wachten, aldus de medewerker. Ik vroeg of dit niet dan alsnog zou bijgeschreven worden in de tussentijd. De medewerker zei nee, er zijn helaas problemen met de bijschrijvingen.

Terwijl ik dit schrijf zie ik dat exact hetzelfde probleem ook heeft plaatsgevonden bij een andere vlucht eerder deze maand. Toevallig in beide gevallen reizen van twee dagen, waarbij de OLCI van de terugvlucht viel binnen de periode van de vertrekkende vlucht. Ik moet dus nog een keer bellen voor die andere vlucht :mad:

Dit is duidelijk weer een KLM IT probleem. Wellicht heeft dat hier mee te maken?

Nog meer mensen hier last van? Wel raar dat ik nu twee weken moet wachten op mijn SAF XP.

Laatst bewerkt: 18 okt 2025
  13. Dan1

Dan1 Silver Member

Leuk Bevonden:
    861
    Trofeepunten:
    143
    Deel 2:

Net 20 minuten aan de lijn gehangen om hetzelfde probleem aan te kaarten voor mijn vlucht AMS - WAH. Gezien de wachttijd ging dit niet zo soepel aan de telefoon. Lang in de wacht gestaan, uiteindelijk gelukt. Die vluchten staan er nu in met data van gisteren en vandaag.

Meteen maar weer gevraagd over de SAF XP en dat kon de medewerker nu wel meteen regelen. Vreemd dat ik gisteren te horen kreeg dat ik twee weken moest wachten voordat dit kon. Het kon wel even duren voordat ze erin stonden (weekje).

Het enige consistente is dat ook nu weer gezegd werd dat er een storing is in de IT-systemen, waardoor SAP-bijschrijvingen niet meteen verwerkt kunnen worden.

Mijn advies is om dit goed in de gaten te houden, want wat nu als ik niet gebeld zou hebben?

Ik vind het wel heel storend, want ik ben net door mijn al mijn vluchten van de afgelopen periode gescrold om te zien of ik nog meer fouten kon ontdekken. Als je veel vliegt dan is dat eigenlijk onbegonnen werk. Nu wachten of de SAP XP's goed bijgeschreven gaan worden.

14. NisshinMaru

NisshinMaru Blue Tier

Leuk Bevonden:
    173
    Trofeepunten:
    43
    Afgelopen vrijdag belde ik met de Platinum Servicelijn voor een upgrade in advance. Reis half november. Oorspronkelijke boeking: WBC heen (AMS - NRT), PC terug (NRT-AMS) 14 uur durende vlucht. Afgelopen vrijdag was een upgrade naar WBC 82.000 miles. Niet gedaan. Vandaag gebeld: 30K korting -> nu 52K Miles. Prima deal, gedaan!

Bijgevoegde bestanden:

Ready2Board, Elgertje, jvad en 9 anderen vinden dit leuk.
  15. NLAviation

NLAviation Blue Tier

Leuk Bevonden:
    80
    Trofeepunten:
    28
    Eind 2025 heb ik 116XP, voor 30 april wil ik graag nog de 180XP behalen, iemand tips voor een leuke Business class trip tussen februari en april 2026?

Ook al heeft FB Gold tegenwoordig niet zo'n extreem veel voordelen meer zou ik hem toch wel graag willen houden als dat enigsinds lukt :)

16. Treb

Treb Newbie

Leuk Bevonden:
    31
    Trofeepunten:
    18
    Ja dit leggen ze dus nergens uit, maar als je geen aparte voucher krijgt, dan is hij geladen op je boardingpass. Dus die kun je laten scannen en dat zou moeten werken. Ik heb ook een keer op LCY tien keer gefrustreerd door dit proces heen gelopen en kreeg uiteindelijk later te horen hoe het werkt van een andere passagier.

finsdeflyer vindt dit leuk.
  17. hellolaurent

hellolaurent Newbie

Leuk Bevonden:
    26
    Trofeepunten:
    18
    Dan zaten wij op dezelfde vlucht ;) Ik had het ook gezien, dacht eerst misschien is het een voucher voor drankje/eten omdat er geen lounge is, uiteindelijk was de melding niet meer te zien.

Ik had ook problemen om in te checken (op de heenvlucht ook al), dacht eerst dat het vanwege de relatief nieuwe ETA was maar had op vorige vluchten naar de VK geen problemen. En zeker ook niet om terug naar AMS te vliegen.

18. finsdeflyer

finsdeflyer Blue Tier

Leuk Bevonden:
    71
    Trofeepunten:
    28
    Ja, daar zat ik ook aan te denken (ivm status een voucher). Dát, of een bug... En ook hier incheckproblemen, maar idd ook al vaak naar het VK op en neer gegaan.

Zou inderdaad dezelfde vlucht kunnen zijn... Er waren een stuk of drie zone 5 nitwits die als eerste probeerden te boarden en de boel ophielden. En nog twee pax die niet op kwamen dagen.

19. RobinH

RobinH Newbie

Leuk Bevonden:
    31
    Trofeepunten:
    18
    Zojuist mijn lange weekend tripje naar Polen gehad. Was een soort van kleine XP run met stedentrip. We hadden een ticket van ZWE-AMS-WRO KRK-AMS-ZWE.

Heenweg wel de trein genomen. Terugweg niet. Hebben uiteindelijk maar 45 XP gekregen. Ik denk dat ze nu dus wel degelijk checken of je aan boord bent van die trein.
    Op de heenweg kreeg ik ook een maaltijd op de Eurostar en was er ook aardig wat interactie met het personeel. Dus ik denk dat ze hier wat meer op letten en ze de XP's er dus aftrekken als je niet in de trein zit.

20. Karsten1993

Karsten1993 Blue Tier

Leuk Bevonden:
    288
    Trofeepunten:
    63
    Ik krijg meestal de trein XP’s van de leg naar ZWE een paar dagen later. Kan dus zijn dat het nog komt.

Somchai vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina